Vio Trans Grup: Receptivi la schimbare

Există cel puțin un moment critic în istoria oricărei companii, în care este necesară o schimbare radicală, pentru a ajunge la următorul nivel de performanță, etapă prin care a trecut și Vio Trans Grup.

Viorel Angelescu, directorul general Vio Trans Grup

Charles Darwin a scris, în anul 1859, că „nu cea mai puternică specie este cea care supraviețuiește, nici cea mai inteligentă, ci cea mai receptivă la schimbare”. Această afirmație este la fel de adevărată astăzi cum era și acum 160 de ani, descriind perfect situația actuală a mediului de afaceri.

Pentru Vio Trans Grup, drumul de la o firmă mică, de familie, către o companie cu structură bine definită și viziune strategică de dezvoltare a trecut printr-un punct de reconfigurare.

„Mă consider 100% antreprenor, însă nu pot fi sigur în legătură cu calitățile mele de manager. Ne-am axat pe relația de transport România – Grecia încă de la început, din 2001. Momentul de cotitură a apărut în 2010, când am realizat că avem nevoie de altceva, de ceva mai mult. Era nevoie să lărgim atât catalogul de clienți, cât și echipa. Era cazul să renunțăm la abordarea empirică, haiducească, pe care o avusesem până atunci și să scoatem în față oameni care să știe să vândă serviciile noastre și să ne facă remarcați”, a declarat Viorel Angelescu, directorul general Vio Trans Grup. O dată începută, schimbarea a reprezentat un proces continuu și progresiv, în cadrul firmei.

Proiectarea structurii

Perioada 2010-2011 a însemnat separarea activității pe departamente, aspect care a dus la diluarea caracterului de firmă de familie. „Delegarea optimă și clară a rolurilor și responsabilităților a avut ca scop maximizarea potențialului, împuternicind, în acest fel, angajații de la toate nivelurile organizației să ia decizii. O organizare internă informată, bazată pe o bună circulație a proceselor, la nivel intra și interdepartamental, a permis luarea de decizii rapide, flexibile, dar și foarte bine argumentate, în deplină cunoștință a necesităților”, a explicat Viorel Angelescu. Organigrama generată o dată cu stabilirea departamentelor a cunoscut îmbunătățiri continue, pe măsură ce scrierea proceselor a dus la apariția de noi posturi.

Un pas important a fost implementarea, în 2012, a unei soluții ERP, care s-a dovedit a fi vitală.

„Volumul de date venea calup și nu reușeam să sintetizăm informațiile eficient și repede – aveam nevoie de un instrument care să structureze fluxul informațional. Practic, nu reușeam să extragem rapoartele de care eram interesați și care ar fi putut să ne edifice în legătură cu aspecte cheie ale activității. Implementarea soluției ERP a venit ca o validare a modului de lucru pe departamente”, a precizat directorul general Vio Trans Grup.

Indubitabil, primul om pe care o companie de transport ar trebui să îl angajeze, înainte de șoferi sau dispeceri, este un manager de resurse umane experimentat.

Eficiența procesului de recrutare este esențială pentru orice întreprindere, lucru pe care l-a conștientizat și Viorel Angelescu.

„Inițial, consideram un asemenea post inutil și eu mă ocupam personal de recrutare, luând în calcul disponibilitatea posibilului angajat, ceea ce promitea să facă. Această abordare nu a adus decât o creștere a fluctuației de personal. Din fericire, am avut noroc și de oameni buni, pe care am reușit să îi inspirăm. O inițiativă de schimbare a apărut atunci când am avut un audit de la unul dintre clienții noștri, primul nostru audit, de altfel, și ni s-a spus că suntem prea focusați pe oameni. Creionam posturile pe disponibilitatea, capacitatea și determinarea angajaților existenți la acel moment, motiv pentru care exista tendința de a da sarcini oamenilor în funcție de dorințele și manifestările acestora. Ulterior, am învățat să punem accentul pe investiția continuă în personal, prin crearea de noi posturi, formarea profesională de specialitate, în vederea unei mai bune plieri pe necesitățile posturilor nou create și a creșterii randamentului la locul de muncă, precum și prin crearea unor spații de lucru moderne, care să ne asigure un mediu de lucru cât mai confortabil și mai productiv”, a declarat el.

În căutarea nișelor

Având la bază echipa stabilită, a început procesul de reformă, însă, complet firesc, schimbările care au urmat au venit cu reticențe și piedici.

„Rezistența la schimbare este tot timpul prezentă. În special eu m-am lăsat transformat cu greu, deși realizam că schimbările sunt, într-adevăr, indispensabile. Legăturile emoționale formate de-a lungul timpului mă împiedică, de multe ori, să iau decizii pur manageriale. Șefii de departamente au, însă, tot interesul să asigure eficiența activității de care sunt responsabili. Am ales să ne îndepărtăm de modelul tradițional de afaceri, în care canalul pentru idei noi și aplicarea lor este limitat la un singur individ, managerul. Multe idei se pot afla îngropate în interiorul firmei, însă, nefiind încurajate, nu ies niciodată la suprafață și, astfel, multe oportunități ar putea fi pierdute. În plus, în acest mod, este încurajată, permanent, colaborarea între angajați”, a susținut Viorel Angelescu.

Vio Trans Grup a fost, în primii zece ani de activitate, un transportator de mărfuri generale, fără a ținti accesarea altor segmente. Mai târziu, însă, a început să apară presiunea – oferta de transport a crescut, cu repercusiuni asupra tarifelor.

„Totul s-a născut din dialog. Am încurajat comunicarea deschisă și sinceră a informațiilor către angajați, în legătură cu diferite situații întâmpinate de firmă. Am ales, încă o dată, să evit structura de conducere adoptată în mod tradițional de organizații, inspirată din sistemul militar și concepută special pentru a limita fluxul de informații. În acest model, informația este, cu adevărat, egală cu puterea. În viziunea mea, atunci când informațiile sunt difuzate anumitor indivizi numai pe baza nevoii de a cunoaște, oamenii trebuie să ia decizii în întuneric.

Angajații rar așteaptă transparență deplină, însă își doresc să fie tratați cu sinceritate și respect, motiv pentru care lipsa comunicării poate costa firma.

Am avut discuții în cadrul firmei – ședințe în care căutam soluții pentru a spori valoarea adăugată serviciului. Ideea câștigătoare a fost găsirea unei nișe”, a povestit directorul general Vio Trans Grup. Au fost analizate toate ramurile de transport, în căutarea unei valori adăugate cât mai ridicate, în același timp însă, compania dorindu-și să păstreze flexibilitatea. Rezultatele nu s-au lăsat așteptate.

Compania a început să aibă acces la noi clienți și la alte tipuri de contracte, o dată funcțională descentralizarea.

„Astfel, a apărut transportul frigorific, care avea o sezonalitate precisă pe relația Grecia, și transportul de mărfuri cu valoare ridicată, care prezenta și încă prezintă o lume închisă, fără informații la vedere, în care nu știam dacă vom reuși să pătrundem. Oportunitățile au apărut pe parcurs. La început, acest tip de transport a fost realizat fără a avea cunoștințele necesare. Abia astăzi realizăm riscurile la care ne-am expus atunci. Totuși, foloseam doar anumiți șoferi, în care aveam mare încredere. La acel moment, ne bazam foarte mult pe oameni și prea puțin pe tehnologie. Acest raport s-a schimbat semnificativ, în timp”, a precizat Viorel Angelescu.

Un aspect esențial pentru succesul obținut l-a constituit și deschiderea către tehnologiile moderne din aria vehiculelor comerciale, și nu numai.

„Suntem deschiși către orice inovație în zona de IT&C și a vehiculelor comerciale. Dacă există posibilitatea, de ce să nu asiguri un serviciu mai bun, mai sigur, mai elegant?”

Astăzi, Vio Trans Grup evită să fie perceput doar ca furnizor de servicii de transport. Abordarea companiei merge în direcția oferirii de soluții clienților, prin care aceștia să-și rezolve problemele, să devină mai profitabili. Astfel, comunicarea devine mai deschisă, nevoile clienților fiind cunoscute în detaliu, abordare care se dovedește a fi pozitivă. „Avem clienți pentru care eram a opta sau a noua opțiune, însă, pentru faptul că identificăm soluții prin care își pot crește eficiența (scade costul pe unitatea de marfă transportată), suntem propulsați pe poziții fruntașe”, a completat directorul general Vio Trans Grup.

Flota Vio Trans Grup s-a specializat pe transportul de mărfuri cu valoare ridicată. „Avem 38 de camioane dedicate acestui segment, suntem a 13-a firmă certificată TAPA TSR1 în Europa și prima din Europa Centrală și de Est și am obținut unul din primele cinci certificate cu normă de securitate sporită V1 în Europa. Avem 10 unități certificate V1 și alte 10 vor intra în flota noastră în următoarele trei luni (5 în ianuarie și 5 în martie). Logistica noastră nu ne permite să introducem în circulație mai mult de 5 unități la fiecare trei luni”, a explicat Viorel Angelescu. Fabricarea unei semiremorci dedicate acestui tip de transport durează 26 de săptămâni, față de 8 săptămâni, cât durează procesul de fabricație al unei semiremorci standard.

Căutarea proactivă a segmentelor de nișă a dus și la dezvoltarea unei noi linii de business, transport cu livrări door-to-door.

Specializarea continuă

Pe viitor, compania nu își propune o creștere importantă, ci, mai degrabă, este urmărită păstrarea, în permanență, a unui echilibru între dezvoltarea flotei proprii și cea subcontractată, echilibru bazat pe solicitările dictate de piața de profil, mai ales că transportul general și frigorific a fost lăsat în seama subcontractanților. „Avem subcontractori dedicați, cu care lucrăm de multă vreme și sunt tratați ca și cum ar fi flota proprie, și cei care ne ajută punctual, doar să acoperim anumite vârfuri, filtrați, la rândul lor, cu grijă, unii dintre aceștia fiind, în timp, adăugați la primul segment”, a arătat Viorel Angelescu. Realizarea unei flote stabile de subcontractori a venit ca urmare a unui plan de fidelizare a foștilor angajați și de dezvoltare a spiritului antreprenorial pentru aceștia. Astăzi, Vio Trans Grup operează o flotă de 190 de camioane (50 flota proprie), iar subcontractorii cresc alături de companie, o dovadă în acest sens fiind primele camioane noi achiziționate anul trecut de către o parte dintre aceștia.

Viorel Angelescu a preferat întotdeauna să își inspire și convingă prin exemple angajații, decât să își impună autoritatea, fapt care a contribuit la derularea eficientă a activității companiei. „Sentimental, am rămas 100% implicat în firmă, însă, din 2017, a devenit evident că lucrurile pot funcționa și fără mine. S-a creat un grup de manageri care au câștigat respectul celorlalți colegi. Este rezultatul măsurilor implementate în ultimii ani. Am avut în vedere ținte precise și cred că rezultatele apar mai repede atunci când fixezi obiectivele, chiar dacă ajungi, uneori, să lucrezi contra timp. Munca se extinde pentru a umple timpul alocat, astfel că, fără termene stabilite, riști să rămâi cu proiecte neterminate și să ratezi oportunități. Un lucru este cert: putem crea schimbări, ne putem adapta la ele sau ne putem împotrivi lor, dar, oricare ar fi opțiunea pe care o alegem, schimbarea se va întâmpla, oricum, la moment dat, deci este mai bine să o facem să funcționeze pentru noi decât împotriva noastră”, a concluzionat directorul general Vio Trans Grup.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.