Volkswagen a trişat

Constructorul auto german Volkswagen (VW) a vândut în toată lumea 11 milioane de autovehicule diesel echipate cu un soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare.

Înşelăciunea a fost depistată de Agenţia americană pentru Protecţia Mediului (EPA), care a descoperit instalarea unor sisteme electronice la motoarele a 482.000 de autoturisme VW Jetta din perioada 2009-2014, VW Beetle şi Golf, VW Passat din 2014-2015 şi Audi A3, special pentru a evita standardele federale din SUA privind emisiile de dioxid de carbon. CEO-ul Volkswagen SUA, Michael Horn, a ieșit la rampă și a declarat: „Compania noastră nu a fost onestă. Am dat-o de gard, cum spunem noi în Germania”.

Demascat, concernul Volkswagen din Germania a recunoscut că a trişat: pe 11 milioane de maşini vândute în ultimii 5-6 ani în toată lumea a fost montat câte un software care a permis vehiculelor să îndeplinească în timpul testelor standardele referitoare la poluare, dar nu și după aceea, când noxele curgeau gârlă. Concret, emisiile reale de oxizi de azot, care se fac vinovate de afecţiunile pulmonare a milioane de oameni, sunt de 40 de ori mai mari decât cele impuse de lege în SUA. Oxizii de azot formează smogul – acel aer întunecat, murdar, care îi împiedică pe oameni să vadă, iar pe unii să respire – și amplifică particulele minuscule de funingine.

Escrocheria este cu atât mai mare cu cât autorităţile americane au acordat ajutoare de 1.600 de dolari pentru fiecare maşină cumpărată, tocmai pentru ca populaţia să achiziţioneze autoturisme nepoluante. Din acest motiv, este de aşteptat ca VW să fie dată în judecată de către toţi cei înşelaţi. Iar cum se ştie că în SUA este un cult naţional tranşarea în sala de judecată a „şmecheriilor”, cei păgubiţi obţin, de cele mai multe ori, despăgubiri consistente. Primul semnal: americanii au botezat deja „Dieselgate” tot acest scandal.

Scandalul s-a rostogolit ca un bulgăre de zăpadă în Europa. Directorul general Martin Winterkorn a demisionat, fiind înlocuit cu Matthias Müller, directorul Porsche – una dintre cele 12 mărci ale Volkswagen. Audi, divizia de lux a VW, a anunţat că a vândut 2,1 milioane de automobile echipate cu softul ilegal, iar constructorul auto ceh Skoda – tot divizie a grupului Volkswagen -, a dat pe faţă că a „trucat” 1,2 milioane dintre maşinile sale. Guenther Scherelis, șeful diviziei vehicule comerciale de la Volkswagen AG, a comunicat că 1,8 milioane de furgonete și camionete au motoare diesel echipate cu softul ilegal. În fine, ministrul ungar al Economiei, Mihaly Varga, a declarat că 2 milioane din cele 11 milioane de motoare falsificate au fost produse la uzina Audi din Gyor, vestul Ungariei. La rândul său, Seat, subsidiara spaniolă a VW, a mărturisit că a fabricat 700.000 de astfel de motoare.

În România, 105.000 de maşini „trucate”

Ulterior, într-o scrisoare trimisă Parlamentului german, Volkswagen a comunicat că 8 milioane de vehicule diesel înmatriculate în Uniunea Europeană au softuri pentru inducerea în eroare a testelor de emisii. Dintre acestea 2,8 milioane au fost vândute în Germania, 1,2 milioane în Marea Britanie, aproape 950.000 în Franţa, 648.458 în Italia etc.

România nu a scăpat de ţeapa constructorului german: 105.000 de autovehicule diesel – dintre care 56.000 noi – au cărţi de identitate, iar pentru alte 300 de maşini noi EURO 5 diesel marca Volkswagen, Audi, Skoda şi Seat aflate în stocurile dealerilor, RAR a blocat eliberarea cărţilor de identitate, a anunţat ministrul Transporturilor, Iulian Matache. Maşinile second-hand cu soft de manipulare a emisiilor poluante pot fi înscrise în continuare în circulaţie, indiferent dacă au fost cumpărate din România sau din altă ţară, deoarece au fost deja înmatriculate anterior şi au carte de identitate, a explicat ministrul. Totodată, autovehiculele deţinute în leasing nu întâmpină probleme, fiind deja înmatriculate.

„În Germania a fost stabilită data de 7 octombrie pentru transmiterea de către grupul VW a planului de măsuri şi a calendarului de implementare pentru remedierea neconformităţilor acestor autoturisme – în această situaţie se află motoarele EURO 5 diesel de 1.2, 1.6 şi 2 litri -, sens în care am solicitat Ministerului Transporturilor din Germania să ne comunice aceste informaţii de îndată ce ajung în posesia lor”, a amintit ministrul român al Transporturilor.

Cu o zi înainte de data respectivă, Volkswagen a lansat şi pe site-ul din România – la câteva zile după ce apăruse pe site-ul VW din Germania – o modalitate prin care proprietarii de autoturisme pot afla dacă maşina lor este echipată cu softul care falsifică rezultatele testelor antipoluare. Astfel, la https://info.volkswagen.com/ro/ro/home.html, clienţii pot verifica dacă autovehiculul pe care îl deţin este afectat de scandalul poluării. Sistemul verifică exclusiv seriile de şasiu (cod VIN) pentru mărcile Volkswagen şi Volkswagen Autovehicule Comerciale. Totodată, posesorii de VW vor fi ţinuţi la curent cu planul de măsuri al VW pentru remedierea autovehiculelor cu motor diesel EA 189 EURO 5.

Vânzări suspendate

Elveţia a suspendat vânzarea maşinilor diesel noi produse de grupul german, iar Belgia şi Italia, pe cele cu motor EURO 5. Mai multe ţări, printre care Japonia, Coreea de Sud, Franța şi Marea Britanie au decis să investigheze dacă producătorii auto respectă normele de emisii poluante. Spania, Olanda și Belgia au anunțat că retrag de pe piață mașinile Volkwagen cu motoare diesel echipate cu softul „otrăvit”. Procurorii din Suedia iau în considerare deschiderea unei investigații legate de un potențial caz de corupție.

Pentru a aplana tărăboiul stârnit la nivel mondial, Volkswagen a anunţat că o să aloce 6,5 miliarde de euro, în trimestrul trei al anului în curs, pentru a acoperi costurile remedierii neregulilor.

Ultima oră

Volkswagen începe în ianuarie 2016 rechemarea la service a celor 11 milioane de vehicule echipate cu softul „otrăvit”, operațiune ce va fi încheiată până la sfârșitul anului. Compania va avea nevoie de 2-3 ani „pentru a străluci din nou”, a declarat în 7 octombrie noul director general al VW, Matthias Müller, într-un interviu acordat publicației germane „Frankfurter Allgemeine Zeitung”.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.