Pare o glumă, însă, de fapt, este o nouă soluție a inginerilor Volvo, care coboară consumul mediu al camioanelor diesel cu peste un litru.

Este vorba despre transportul pe distanțe lungi, iar tema principală a fost să transforme sistemul de rulare liberă I-Roll într-unul de tip stop/start.
În situațiile în care drumul este într-o ușoară coborâre și cuplarea unei trepte de viteză ar frâna prea mult vehiculul, în mod normal transmisia activează funcția I-Roll, iar consumul scade la cel specific pentru ralanti, adică puțin peste un litru pe oră. Și exact aici intervine noua soluție, reușind să scadă consumul la zero, în aceste situații.
Rezultatele testelor au fost grăitoare. Timp de o săptămână, jurnaliști din mai multe țări europene au testat soluția pe un traseu de autostradă, în Republica Cehă, în apropierea Pragăi. Reducerile de carburant calculate s-au încadrat între 5,5 și 8,3%. Iar „baza” pentru comparație a fost un model clasic de Volvo I-Save. Când a ajuns oare modelul I-Save „clasic”? Însă, astăzi, tehnologia avansează extrem de rapid și, în mod evident, motoarele diesel mai au multe de arătat.

Noua realitate
Mai țineți minte? După episoade dramatice de creșteri ale prețului la carburanți, ca urmare a evoluțiilor pieței globale, dar și sub presiunea fiscalității, producătorii de camioane au demarat o luptă pe termen lung pentru optimizarea tuturor aspectelor care contribuie la consum. La vremea aceea, nimeni nu dezvăluia consumul mediu – era o politică respectată de toată lumea. Consumul depinde de mulți factori, se spunea – șofer, vreme, drum etc.
Apoi, am sărbătorit aducerea consumului mediu la sub 30 l/100 km. Parcă s-a întâmplat zilele trecute…
Noua realitate ne duce, deja, într-un alt film. Am să mă refer, în continuare, la cifrele pe care le-am obținut în timpul propriei sesiuni de drive-test, care însă nu diferă foarte mult de cele ale celorlalți colegi jurnaliști.
Testul a fost realizat în paralel cu două camioane, având motoare de 13 l și putere de 460 CP și încărcate similar, cu o masă totală de 39,5 t.

La final…
Consumul mediu pentru FH Clasic a fost de 21,63 l/100 km.
Consumul mediu pentru FH AERO a fost de 20,22 l/100 km, ceea ce reprezintă o reducere a consumului cu 1,41 l/100 km, adică cu 6,5%.
Iar perioada în care noua funcție I-Roll stop/start a fost activată a depășit 50 de minute, la un parcurs total de aproximativ patru ore și jumătate.
Este greu să pui degetul pe cifra cea mai relevantă. Pentru cei atenți la mediu și îngrijorați de consumul energetic, faptul că am atins borna de 20 l/100 km într-un test pe drumuri publice are, cu siguranță, o rezonanță deosebită. Pentru transportatori, o reducere a facturii pentru carburant cu între 5 și 8% sună mai mult decât încurajator. Pentru cei pasionați de tehnologie și mobilitate, faptul că aproximativ 20% din timpul testului am putut rula cu motorul oprit arată din plin potențialul utilizării inerției/masei proprii, în cazul transportului rutier de mărfuri, și risipa de energie din trecut, pe care, acum, putem să o reducem drastic, cu ajutorul noilor tehnologii.
Și mai trebuie spus ceva. Încă de la demararea luptei pentru reducerea consumului în transporturi, șoferul a fost privit ca factor-cheie. A rămas în continuare, însă cu un rol mult schimbat. Dacă înainte trebuia să cunoască perfect mașina și drumul și să se concentreze continuu pe o manevrare corectă a comenzilor… Astăzi, este în mare măsură spectator, care se poate focusa pe strategie, anticipare și maximizare a perioadelor în care poate lăsa camionul să funcționeze cu sistemele automate activate.

Fără motor, în perfectă siguranță
Tehnologia stop/start pentru motor lansată de Volvo Trucks reprezintă o nouă generație a tehnologiei I-Roll – o premieră mondială în industria camioanelor grele.
Practic, discutăm de o dezvoltare a tehnologiilor deja existente, I-See și I-Roll. Noua funcție stop/start este realizabilă prin monitorizarea constantă a datelor legate de traseu și a informațiilor privind configurația drumului. Motorul va fi oprit temporar, atunci când este identificată o pantă descendentă, ce va urma pe traseu. Atunci când motorul este oprit, se consumă zero combustibil și, în consecință, nu vor exista nici emisii de CO2.
Noua funcțiune stop/start este activată la viteze de peste 60 km/h. În funcție de condiții precum topografia și temperatura ambientală, noul I-Roll cu stop/start va fi capabil să reducă în plus consumul de carburant, alături de celelalte sisteme deja existente pe camion. Noua funcțiune este oferită pe Volvo FH și FH AERO cu motor diesel de 13 l, iar clienții pot deja să comande vehicule cu această opțiune.
Deși pare simplă, la prima vedere, noua funcție ia în calcul numeroase aspecte și analizează continuu o serie parametri, pentru a asigura că toate funcțiile camionului sunt perfect funcționale, precum frânele, direcția sau climatizarea. De exemplu, o diferență mare între temperatura exterioară și temperatura setată pentru interior va reduce timpul de activare a I-Roll cu stop/start. Același lucru se va întâmpla și în cazul unei umidități excesive în interiorul cabinei. Repornirea motorului după un episod de utilizare a noii funcții nu se realizează cu ajutorul bateriilor, ci prin cuplarea ambreiajului.
Pentru șofer, diferența între un camion cu I-Roll clasic și unul care dispune de noua funcție este insesizabilă. Poate doar la nivel de zgomot… însă și aici este discutabil, în condițiile în care nivelul de izolare a cabinei joacă un rol esențial. Practic, doar privind display-ul poți sesiza că, în anumite momente, este afișat consum zero, în loc de cel specific pentru ralanti.

Zero accidente
Fiind o sesiune de drive-test, am considerat potrivit să subliniez și câteva aspecte observate la volanul noilor generații de camioane Volvo. Evident, constructorul suedez urmează tendințele omniprezente în piață, implementând tot mai multe și mai complexe soluții tehnologice și sisteme care asigură un grad din ce în ce mai ridicat de autonomie. Nu mai este o surpriză faptul că autovehiculul își poate adapta, în mod automat, viteza, în funcție de restricțiile și tipul de infrastructură pe care rulează, se poate ține după mașina din față sau chiar poate menține direcția corectă. Sistemele funcționează bine și sunt create premisele pentru a fi utilizate pe o perioadă cât mai lungă. Evident, acest lucru va avea un impact pozitiv și asupra consumului de carburant și a costurilor, în general. Însă acesta nu este singurul scop. Chiar și înconjurat de atâtea sisteme de asistență, la volanul unui Volvo, șoferul este (și se simte) important. Practic, un număr mare de decizii și potențiale setări fac ca șoferul să fie „implicat”, chiar dacă, în anumite aspecte, putea fi „neglijat”. În tranziția către o nouă generație de vehicule comerciale, pe care deja o întrezărim la orizont, Volvo nu și-a propus să plece singur la drum. Șoferul pare invitat să se alăture, primind respect, atenție și posibilitatea de a se adapta într-un ritm confortabil. Și poate că, la finalul acestui drum, camioanele vor fi capabile să meargă singure, însă, până atunci, constructorul suedez este hotărât să utilizeze fiecare sistem disponibil nu doar din punct de vedere al eficienței, ci și al siguranței rutiere.
Iată câteva exemple care arată la ce nivel de detalii s-a ajuns:
- Printre cele mai noi sisteme se numără asistența direcției în caz de explozie a anvelopei. Este o nouă funcționalitate a VDS (Volvo Dynamic Steering) care reduce forțele laterale create de o explozie a anvelopei din față. Astfel, va fi mai ușor pentru șoferi să oprească în siguranță vehiculul, dacă o anvelopă explodează, iar, cu noua soluție, camionul ar trebui să se deplaseze maximum 0,5 m lateral în următoarele 1,5 secunde.
- Distanța față de vehiculul din față afișată în panoul de bord. Această informație este disponibilă dacă funcția de Adaptive Cruise Control este activă. Astfel, șoferul poate menține mai ușor o distanță adecvată față de vehiculul din față.
- Activare automată a frânei de parcare, dacă șoferul părăsește scaunul.
Iar lista de sisteme este una lungă și include: Volvo Dynamic Steering, Lane Keeping Assist, Stability Assist, Pilot Assist, Camera Monitor System, Adaptive High Beam, Lane Keeping Support, Auto Hold, Collision Warning with Emergency Brake, Intelligent Speed Assist, Tire Monitoring System etc.

FH Classic: 21,63 l/100 km
FH Aero: 20,22 l/100 km
Diferență: 1,41 l/100 km (6,5%)
Masă: 39,5 t
Timp utilizare I-Roll stop/start: 55 de minute.
Noua cabină AERO, care a fost lansată în 2024, și îmbunătățirile aerodinamice suplimentare introduse de atunci contribuie semnificativ la reducerea consumului de combustibil și al emisiilor de CO2.
Radu BORCESCU
Praga, REPUBLICA CEHĂ
radu.borcescu@ziuacargo.ro















