VOLVO TRUCKS: 20.000 de camioane, în 20 de ani

Se spune că 20 de ani reprezintă cea mai frumoasă vârstă pentru oricine. Marchează ieșirea din adolescență, conturarea deplină a personalității, consolidarea idealurilor și obiectivelor și primul reper important al maturității depline. Anul acesta, Volvo Trucks sărbătorește împlinirea acestei vârste pe piața din România, alături de clienții și partenerii săi. Despre cum se simte Volvo Trucks România la 20 de ani și despre cum trăiește această experiență pe o piață a transporturilor pe care o cunoaște și alături de care a crescut și s-a dezvoltat, am stat de vorbă cu Peter Ericsson, Managing Director Volvo Group Trucks Romania.

Ziua Cargo: Anul acesta, Volvo Trucks sărbătorește 20 de ani de prezență directă pe piața românească. În ce mod doriți să marcați această aniversare?

Peter Ericsson: Ceea ce ne dorim este să sărbătorim această aniversare de 20 de ani în România împreună cu clienții noștri, alături de care ne-am dezvoltat de-a lungul acestor două decade. Am decis să ne concentrăm asupra produselor și ofertelor pe care le avem, dezvoltând, special pentru România, o serie aniversară de patru camioane diferite, care acoperă atât transportul de lungă distanță, cât și activitatea de construcții.

Acestea sunt însoțite de oferte foarte atractive, care includ contracte de service, finanțare, asistență etc. Pentru transportul de lungă distanță, avem trei specificații diferite: una de un nivel foarte înalt, FH16, 750 CP, care include majoritatea noutăților, un FH 540 cu dublu ambreiaj, echipat, de asemenea, cu toate inovațiile, un FH 460, care reprezintă modelul cel mai popular printre clienții din România, însoțit de un contract Gold, pentru 3 ani, care acoperă toate reparațiile și operațiunile de întreținere necesare și care promite 100% timp de utilizare. Apoi, al patrulea camion din ofertă este un FMX cu benă basculabilă, acoperit de un contract de service Silver pe trei ani.

Este vorba de o ediție limitată din punctul de vedere al numărului de vehicule și suntem mândri să spunem că avem comenzi, deja, pentru jumătate dintre acestea. Având în vedere că am lansat această oferă în luna februarie, este vorba despre un răspuns foarte bun din partea clienților noștri, care ne dovedește că ideea noastră de a sărbători alături de ei a fost cea corectă.

Vom organiza și alte evenimente pentru a marca acești 20 de ani în România, dar dorim să păstrăm, încă, suspansul în ceea ce le privește.

Care sunt cele mai importante repere ale acestor ani?

Activitatea noastră în România trebuie privită în contextul general. Produsele și serviciile noastre s-au dezvolt foarte mult pe parcursul acestor 20 de ani, rețeaua din România s-a dezvoltat și ea, de la primul nostru atelier service, deschis în anul 1999, acoperind acum întreg teritoriul țării, iar cerințele clienților au crescut dramatic, la rândul lor. Ne place să considerăm că am fost printre primii pe piața liberă din România, dar și primii care oferă noi echipamente și noi servicii. Iar dezvoltarea trebuie să continue.

Avem în plan o și mai mare extindere a rețelei noastre de pe teritoriul României, pentru a fi cât mai aproape de clienți și cred că vom vedea, deja, începând de anul viitor, deschideri de noi centre. Printre zonele vizate se află Craiova, care este acoperită, în prezent, de centrul de la Pitești, o mai mare dezvoltare în partea de Vest și, desigur, în Moldova, unde se manifestă o creștere a înmatriculărilor de vehicule comerciale, în ultimii ani.

Relația cu clienții și sprijinul pe care îl acordăm pentru dezvoltarea afacerilor lor, a aduce serviciile cât mai aproape de ei în România și a le oferi suport oriunde în Europa reprezintă factori cheie pentru noi.

Iar, ca dovadă că reușim să ne îndeplinim angajamentele față de clienți stă și faptul că vom livra, în curând, în România, camionul cu numărul 20.000.

Cum au evoluat cerințele clienților români în acești ani? Este clientul român pe deplin european?

Am putut observa o creștere și o dezvoltare rapidă a cerințelor clienților români. De exemplu, am constatat cu plăcere faptul că, în ultimele două ediții ale concursului destinat șoferilor pe care Volvo Trucks în organizează, Drivers’ Fuel Challenge, foarte mulți șoferi Est-europeni, printre care se numără și cei din România, s-au clasat în top 10 mondial. Iar, dacă ne uităm la clienți, la modul în care își proiectează afacerile, modul în care le dezvoltă, pot spune că uneori o fac mai bine decât Vest-europenii.

De asemenea, au învățat și au evoluat mult, își calculează atent costurile, au înțeles care este importanța utilizării optime a vehiculelor lor, iar acest lucru se reflectă și în creșterea volumului de contracte de service pe care le încheiem împreună, în accentul pe care îl pun pe activitatea de mentenanță preventivă etc. Vânzarea de contracte de service crește, de la an la an, cu 10-15%. Cred că mai mult de o treime din camioane este, în prezent, acoperită de contracte. Cât despre serviciile Dynafleet, înregistrăm, în prezent, aproximativ 3.500 de abonamente active în România, ceea ce înseamnă un grad foarte înalt de penetrare. Am crescut împreună și suntem mândri de clienții și partenerii noștri.

Anul trecut, piața românească totală de vehicule comerciale a scăzut. Care sunt, în opinia dvs., cauzele acestei situații?

În regiunea noastră, Europa Centrală și de Est, numai două piețe, cele mai mari, au manifestat o scădere: Cehia și România. În restul Europei, s-a înregistrat o creștere destul de importantă a înmatriculărilor. Dacă vorbim despre România, unul dintre elementele care a influențat în mod negativ piața a fost criza asigurărilor, care a determinat utilizatorii să intre pe o poziție de expectativă, la începutul anului trecut. În același timp, a început implementarea, la nivelul unor state Vest-europene, a măsurilor așa-zis „protecționiste”, interdicția de a petrece pauza de 45 de ore la bordul camioanelor, verificarea în special a șoferilor Est-europeni etc. Și acest lucru a fost de natură să încetinească evoluția pieței.

Astfel, 2017 a fost primul an în ultimii 5 în care piața românească a înregistrat un regres, și încă destul de substanțial, cu aproximativ 25%.

Desigur, o a treia problemă cu care ne confruntăm, constant, este cea a șoferilor. Îi aud pe clienți spunând că vor investi mai mult, că își vor dezvolta afacerile, dar nimeni nu poate crește fără operatori, fără șoferii care pun camioanele în mișcare.

Trebuie să realizăm faptul că, pentru a compensa această problemă, nu este numai o chestiune de bani. Mulți clienți de pe piața românească au început să înțeleagă că șoferii vor să vină acasă. Astfel, companiile care își derulează activitatea în România și cele care le permit șoferilor să se întoarcă frecvent acasă, sau care au implementat un schimb de șoferi, au mai puține probleme cu forța de muncă. Cu toții avem familii și ne dorim să petrecem cât mai mult timp acasă, alături de cei dragi.

Cum credeți că va evolua piața anul acesta?

Consider că, din punct de vedere al înmatriculărilor de camioane, piața europeană va evolua asemănător ca în ultimii ani, poate cu o ușoară creștere. Dacă vorbim despre România, piața totală s-a situat, în 2017, la un volum aproximativ de 5.800 – 6.000 unități de peste 16 t înmatriculate, iar, pentru acest an, ne așteptăm la cam aceleași cifre.

Deși condițiile protecționiste din unele state UE nu se îmbunătățesc, transportatorii au avut timp să se organizeze și să se adapteze cât mai bine posibil la aceste cerințe, iar situația se va normaliza.

Având în vedere problemele cu forța de muncă și mediul extrem de competitiv, consider că tarifele de transport ar trebui să crească. De exemplu, vârsta medie a șoferilor, în Germania, este de 47 de ani. La ora actuală, se manifestă o cerere crescută la nivel european de servicii de transport. Dacă studiem statisticile de trafic, putem observa o apropiere de nivelurile din 2007 – 2008. Iar acest lucru se întâmplă în condițiile în care ne confruntăm cu o lipsă acută a șoferilor. Iar, conform regulilor cererii și ofertei, tarifele de transport nu pot merge decât într-o singură direcție.

Având în vedere evoluția pozitivă a piețelor din Uniunea Europeană, mulți producători raportează creșteri ale timpilor de livrare. Cum face față Volvo acestei situații?

În ceea ce privește timpul de livrare, avem o regulă de aur, pe care încercăm să o respectăm întotdeauna, aceea de a nu depăși termenul de 12 săptămâni. La momentul de față, chiar dacă înregistrăm multe comenzi la nivel european, avem un termen de livrare de 10 săptămâni. Acest lucru este posibil, în special, datorită sistemului nostru de previzionare și anticipare în ceea ce privește cererea. Este vorba, mai mult, despre a rezerva „spațiu” pe liniile de producție pentru un anumit număr anticipat de unități. 90% dintre camioanele pe care le vindem sunt în conformitate cu necesitățile specifice ale fiecărui client în parte, iar experiența clienților noștri de pe piața românească, în acești 20 de ani petrecuți împreună, poate confirma acest lucru.

Volvo Trucks – 20 de ani în România

1998 – Volvo Trucks își deschide primul birou de reprezentanță locală în București. În același an este lansat Dynafleet.

1999 – Împreună cu partenerul local, Autocamioane SRL, se deschide, la București, primul centru de autocamioane Volvo Trucks.

2001 – Printre inovațiile din acest an, se numără noua generație Volvo FH și Volvo FM, precum și revoluționara transmisie I-Shift. Creat pentru a diminua efortul fizic al șoferului și pentru a economisi combustibil, I-Shift folosește inteligența integrată pentru a alege rapid și automat treapta de viteză potrivită în orice situație. În plus, programul sistemului din unitatea de comandă schimbă treptele cu o îndemânare practic imposibil de egalat, chiar și de către cei mai buni șoferi.

2003 – Volvo Trucks preia activitatea importatorului local și se înființează compania Volvo Romania SRL, cu sediul în București. Sunt deschise centre de autocamioane în Bacău și Deva.

2005 – Un nou centru de autocamioane se deschide în Cluj Napoca, iar testul de alcoolemie Alcolock este prezentat ca opțiune din fabrică.

2006 – Timișoara se adaugă rețelei de centre service din România. Iar Volvo Trucks lansează noile Volvo FL și Volvo FE.

Volvo Trucks – 20 de ani în România

2008 – Volvo Trucks atinge o performanță în vânzări de 10.000 de noi camioane livrate în România, în același an în care modelele Volvo FH și Volvo FH16 sunt îmbunătățite.

2009 – Se deschid noi centre de autocamioane în Brașov, Pitești și se inaugurează un nou sediu în Bacău. De asemenea, se deschide un depozit regional de piese de schimb, în București.

2012 – Este deschis un nou centru de autocamioane în Buzău. Noul Volvo FH se lansează la nivel global.

2013 – Noul sediu central Volvo Trucks din București este inaugurat în același an în care este lansat noul model Volvo FH și este introdusă Direcția Dinamică Volvo. Sistemul de direcție dinamică Volvo permite stabilitate perfectă la viteze mari, control total la viteze mici și tensiune considerabil redusă asupra mușchilor și articulațiilor. De la apariția sa, a schimbat în mod considerabil comportamentul în timpul conducerii, transferând mai puține perturbări de pe suprafața drumului și oferind o manevrare mai ușoară a volanului și o stabilitate direcțională îmbunătățită.

Volvo Trucks – 20 de ani în România

2014 – Se deschid noi centre de autocamioane în Oradea și Constanța.

Se lansează, în premieră mondială, transmisia I-Shift Dual Clutch. Cu acest sistem avansat, nu există întreruperi în transmiterea forței sau a cuplului motor. Acest lucru ușurează menținerea unei viteze medii ridicate, în timp ce vă bucurați de un consum mai mic de combustibil.

2015 – Volvo Trucks introduce o mulțime de inovații, unele dintre acestea constituind premiere în industrie.

Printre acestea, se numără combinația dintre suspensia independentă și Direcția Dinamică Volvo. Suspensia independentă a punții față asigură menținerea perfectă a direcției drumului, iar confortul oferit de Direcția Dinamică Volvo se traduce nu doar într-un mediu de lucru îmbunătățit, ci și prin reducerea riscului accidentelor de muncă pentru șofer.

Tandemul cu o punte liftabilă permite ridicarea și dezactivarea celei de-a doua punți motoare. Astfel, aderența la drum este mai bună, iar consumul de combustibil este cu 4% mai mic atunci când autocamionul este condus fără încărcătură.

De asemenea, au fost lansate noi caracteristici pentru aplicații de construcții pe teren accidentat: Direcție Dinamică pentru punți față duble, sarcini mai mari pe puntea față și punți față duble, autocamioane cu cinci punți, 10×4 și 10×6, suspensie pneumatică spate, în combinație cu punte motoare față și un sistem electronic de frânare pentru frâne cu tambur.

Volvo Trucks – 20 de ani în România

2016 – Noul I-Shift cu trepte de forță este lansat pe piață. Noua versiune a fost proiectată special pentru tracțiune de pornire excelentă și pentru gestionarea condusului la viteze extrem de mici. Aceasta poate să asigure rularea la viteze reduse, de 0,5–2 km/h, și pornirea de pe loc cu o încărcătură de 325 de tone. Transmisia este disponibilă într-o gamă de cutii de viteze cu acționare directă sau cu raport subunitar, cu una sau două trepte de forță. De asemenea, este posibilă includerea a două trepte de forță suplimentare, pentru deplasarea în marșarier. I-Shift cu trepte de forță poate echipa autocamioane Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH și Volvo FH16 cu motoare Volvo Trucks de 13 și de 16 litri.

2017 – Premiera mondială a noilor modele Volvo Trucks cu gaz – acestea reduc emisiile de CO2 cu 20% până la 100%.

În locul unui motor de tip Otto, aceasta fiind soluția convențională pentru autovehiculele alimentate cu gaz, Volvo FH LNG și Volvo FM LNG funcționează cu motoare alimentate cu gaz care utilizează tehnologia bazată pe ciclul diesel. Motorul cu gaz de 460 CP oferit de Volvo dezvoltă un cuplu maxim de 2.300 Nm, iar cel de 420 CP produce 2.100 Nm, aceleași performanțe oferite de modelele Volvo cu motor diesel. În plus, consumul de combustibil este echivalent cu cel al motoarelor diesel oferite de către Volvo, dar cu 15 – 25% mai mic decât consumul motoarelor cu gaz convenționale.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.