VOLVO TRUCKS: Căi spre un viitor independent de combustibilii fosili

Este clar că industria transporturilor trebuie să își reducă amprenta de carbon și să renunțe complet la combustibilii fosili. Totuși, rămân două întrebări importante: care este cea mai bună alternativă pentru autocamioanele de mare tonaj și ce opțiuni sustenabile există deja?

Răspunsurile sunt reprezentate de mai multe tehnologii, inclusiv bateriile electrice și pilele de combustie cu hidrogen, precum și de combustibilii regenerabili, ca uleiul vegetal hidrogenat (HVO) și bio-LNG. Fiecare are propriile avantaje și limitări în ceea ce privește impactul asupra dezvoltării, infrastructurii, costurilor și mediului înconjurător.

Camioanele cu motoare convenționale

Deoarece vehiculele electrice de mare tonaj cu baterie sunt relativ noi pe piață, iar pilele de combustie cu hidrogen sunt într-o fază avansată de testare, motoarele convenționale, cu ardere internă, se pare că vor mai dăinui o vreme, mai ales în contextul în care producătorii de camioane fac eforturi continue pentru a reduce emisiile și a crește performanțele camioanelor lor. Gama Volvo Trucks FH și FH16 Aero, lansată anul trecut, reprezintă cel mai elocvent exemplu, în acest sens.

Dar ar mai putea fi loc pentru camioanele cu motoare termice și într-o lume post-combustibili fosili, dacă vor folosi combustibili alternativi, adică nu doar biogaz, ci și hidrogen sau electrocombustibili.

Electrocombustibilii sunt produși prin combinarea hidrogenului cu carbonul, creându-se astfel aproape orice tip de combustibil”, explică Maria Grahn, profesor asociat la Universitatea de Tehnologie Chalmers. „Principalul avantaj este că mulți electrocombustibili se pot folosi pentru aceleași motoare și infrastructuri de realimentare ca și cei convenționali. (…) Pentru activitățile rutiere mai solicitante, care nu pot fi realizate cu ajutorul tehnologiei bateriei electrice sau pilelor de combustie, electrocombustibilii sau hidrogenul pot fi soluția ideală”.

Alternative fără combustibili fosili

Deși poate părea că majoritatea soluțiilor posibile fără combustibili fosili se bazează pe tehnologii în curs de dezvoltare, autocamioanele de cursă lungă cu biogaz și camioanele electrice cu baterie folosite pentru distribuția și transportul regional sunt deja pe piață și în prezent.

Situația actuală privind combustibilii regenerabili – indiferent dacă vorbim despre biodiesel, HVO sau bio-LNG – diferă de la o piață la alta. De exemplu, consumul de biodiesel este în creștere în Franța. Companii precum Shell își intensifică producția de bio-LNG și fac acest combustibil mai accesibil pentru șoferii de camion, în timp ce, în toată Europa, rețeaua de realimentare se extinde rapid. Producătorul finlandez de HVO, Neste, își extinde în prezent producția în Singapore, devenind cel mai mare din lume. În orice caz, este de așteptat ca disponibilitatea materiilor prime pentru producție să fie un factor limitativ.

Referitor la pilele de combustie cu hidrogen, Volvo Trucks a finalizat, deja, primele teste în 2022 și va începe testarea pe teren pentru clienți peste câțiva ani. Ambiția sa este de a lansa o ofertă comercială în a doua jumătate a acestui deceniu.

„Cel puțin în Europa, dacă reglementările interzic, efectiv, aproape orice emisii de CO2 din țeava de eșapament, înseamnă că există, practic, doar două opțiuni: bateria electrică și hidrogenul. Dacă ne gândim la viitoarea soluție pentru alimentarea autocamioanelor de mare tonaj, ne dăm seama că, probabil, acestea două vor predomina”, spune Maria Grahn.

Camioanele electrice cu baterie sunt deja disponibile și pot contribui la eliminarea emisiilor de carbon în transportul de mărfuri european.

Gama Volvo Trucks

  • FH16 Aero – 600-780 CP
  • FH Aero – 420-540 CP

Varianta electric – putere până la 490 kW, autonomie până la 300 km

Varianta pe gaz – 420-500 CP, autonomie de până la 1.000 km

  • FMX – 330-540 CP

Varianta electrică – 490 kW, autonomie de până la 300 km

  • FM – 330-500 CP

Varianta electrică – 490 kW, autonomie de până la 300 km

Varianta pe gaz – 420-500 CP, autonomie de până la 1.000 km

  • FE – 250-350 CP

Varianta electrică – până la 225 kW, autonomie de până la 275 km

Varianta pe gaz – 320 CP

  • FL – 210-320 CP

Varianta electrică – până la 130 kW, autonomie de până la 450 km.

Oferta Volvo Trucks cu combustibili alternativi

Energie din surse fosile:

  • CNG (gaz natural comprimat)

Permite o reducere a emisiilor de CO2 cu 10% și este mai accesibil decât LNG.

Modele disponibile acum: Volvo Trucks FE cu motor de 9 litri.

  • LNG (gaz natural lichefiat)

Permite o reducere a emisiilor de CO2 cu până la 20% și are o densitate a energiei mai bună.

Modele disponibile acum: VolvoFM și Volvo FH cu motor de 13 litri.

Ce trebuie să luați în calcul, dacă doriți să alegeți un camion propulsat cu combustibili alternativi:

  • Costul Total de Proprietate (TCO) – eficiența combustibililor, măsura în care economia cu combustibilul acoperă alte costuri (mentenanță, echipamente adiționale), stimulente de taxare, prețul electricității, valoarea de revânzare, costul asigurărilor etc.
  • ciclurile de conducere
  • infrastructura de realimentare
  • disponibilitatea combustibilului respectiv
  • fiabilitatea
  • legislația și politicile.

Energie din surse non-fosile

  • Biodiesel

Permite o reducere a emisiilor între 30 și 70% și este foarte accesibil pe anumite piețe.

Modele disponibile acum: Volvo FL/FE și FM/FH/FH16, cu motoare de 5, 8, 13 și 17 litri.

  • HVO

Permite o reducere a emisiilor între 30 și 90%, poate fi amestecat cu dieselul și are bune performanțe.

Modele disponibile acum: toată gama Volvo Trucks, cu excepția modelului FM Low Entry.

  • Bio-CNG

Permite o reducere a emisiilor între 70 și 100%.

Modele disponibile acum: Volvo FE cu motor de 9 litri.

  • Bio-LNG

Permite o reducere a emisiilor între 80 și 100%.

Modele disponibile acum: Volvo FM/FH cu motor de 13 litri.

  • Electricitate (solară, eoliană, hidro și nucleară)

Permite o reducere generală a emisiilor cu până la 90% și zero emisii de eșapament de CO2 și NOx.

Modele disponibile acum: toată gama Volvo Trucks, cu excepția modelului FH16.

  • Hidrogen

Permite o reducere generală a emisiilor cu până la 90% și zero emisii de eșapament de CO2 și NOx.

Camioanele vor fi disponibile în a doua jumătate a deceniului.

Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.