După cum am subliniat mai pe larg într-un alt material din această ediție ZIUA CARGO, organizația europeană de testare pentru consumatori Euro NCAP a evaluat pentru prima dată siguranța camioanelor de categorie grea. Cel mai bine vândute modele ale Volvo, Volvo FH și Volvo FM, au primit amândouă punctajul maxim, de cinci stele. Volvo FM a avut, de asemenea, cel mai bun rezultat general din toate camioanele testate.
„Acest rezultat remarcabil mă face foarte mândru, deoarece confirmă poziția de lider a Volvo Trucks în domeniul siguranței”, spune Roger Alm, președintele Volvo Trucks. El continuă: „Siguranța este o valoare de bază pentru noi și o piatră de temelie a moștenirii noastre. Siguranța ne-a ghidat încă de la începuturile companiei – și cu fiecare lansare de produs ne facem camioanele și mai sigure.”
Rating-ul Euro NCAP de cinci stele înseamnă că Volvo demonstrează performanțe excelente pe criterii cum ar fi suport pentru șofer și evitarea coliziunilor, oferind siguranță în trafic atât șoferului, cât și celorlalți participanți la trafic. În plus, ambele modele Volvo îndeplinesc așa-numitele criterii City Safe, datorită vizibilității bune și performanțelor sistemelor Volvo de siguranță activă, proiectate să protejeze utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, în situații de trafic urban.
La drum lung…
Reamintim câteva detalii despre principalele sisteme avansate de siguranță ale Volvo Trucks, ce demonstrează angajamentul producătorului față de „Viziunea 0 Accidente”, unul dintre pilonii principali ai dezvoltării companiei, încă de la începuturile sale.
Pentru că am amintit, în contextul testelor Euro NCAP, despre asistența pentru șofer, unul dintre cele mai importante sisteme Volvo Trucks este Comanda electronică de stabilitate, care are rolul de a minimiza riscul de derapare și de răsturnare. Când sistemul detectează o situație riscantă, reduce turația motorului și acționează frâna separat pentru fiecare roată. Acesta intervine și mai rapid dacă este combinat cu Direcția dinamică Volvo cu asistență de stabilitate, care detectează dacă autocamionul începe să devieze de la banda de circulație și, în afara avertizării șoferului, creează o forță de contravirare, pentru a preveni o situație critică.
La deplasarea cu viteză mare, menținerea distanței este esențială. Avertizarea de coliziune cu frână de urgență are rolul de a detecta vehiculele din față, precum și pietonii și bicicliștii care se apropie din lateral, sau se deplasează în aceeași direcție cu autocamionul, alertând șoferul dacă există un anumit risc de coliziune. Dacă șoferul nu ia măsuri, iar riscul persistă, autocamionul frânează automat, pentru evitarea unei coliziuni. Controlul adaptiv al vitezei de croazieră adaptează viteza pentru a se menține o distanță sigură față de vehiculul din față prin accelerare și frânare automată. Acesta funcționează tot timpul, de la rularea cu viteza maximă până la oprirea autocamionului – și apoi îl repornește automat când trebuie să demareze.
Menținerea vitezei adecvate este esențială pentru condusul prudent. Vitezometrul inteligent informează șoferul care este limita de viteză pentru combinația de vehicule de pe porțiunea de drum respectivă. Dacă depășește limita, șoferul este avertizat. Pentru ca frânele de serviciu să nu se supraîncălzească la coborârea pantelor, Pilotul automat cu asistență la coborâre ajută șoferul să reducă viteza vehiculului sub cea setată. Acesta utilizează frâna auxiliară împreună cu o secvență optimizată a treptelor de viteză, frânele de serviciu fiind utilizate doar dacă este absolut necesar.
Dar siguranța condusului începe cu atenția șoferului și starea bună a autocamionului. Sistemul de monitorizare a presiunii din anvelope urmărește permanent presiunea din anvelopele vehiculului și emite o alertă dacă vreuna este dezumflată, se dezumflă rapid ori s-a încins. Astfel, oferă o protecție mai bună împotriva accidentelor produse din cauza anvelopelor. Sistemul de avertizare a șoferului detectează când acesta este somnolent sau neatent la volan. În acest caz, șoferul este avertizat și sfătuit să ia o pauză. Totul pentru siguranță.
Nu în ultimul rând, Faza lungă adaptivă este concepută pentru a detecta celelalte vehicule din fața camionului, permițând activarea fazei lungi pe timp de noapte, chiar și atunci când nu ar fi adecvată. Funcția reglează dinamic lumina farurilor pentru o intensitate optimă, astfel încât să nu deranjeze șoferii altor vehicule, îmbunătățind siguranța atât pentru șoferul autocamionului, cât și pentru ceilalți participanți la trafic.
… și în oraș
Pietonii și bicicliștii se pot apropia de autocamioanele din traficul urban, iar șoferilor le poate fi greu să vadă ce se întâmplă. Camera video montată pe oglinda din dreapta descoperă unghiurile ascunse și oferă o vizibilitate excelentă către zonele din dreapta autocamionului. Este activată automat de semnalizator când autocamionul virează la dreapta, imaginea fiind proiectată pe ecranul secundar din cabină. Camera video pentru marșarier oferă un câmp vizual excelent în spatele autocamionului și ajută șoferul să dețină mai mult control asupra zonei din jurul acestuia. Este activată automat la intrarea în marșarier, imaginea fiind prezentată pe ecranul secundar din cabină. Ușurința utilizării face întoarcerea mai comodă.
Asistența frontală folosește radarul din față pentru a detecta participanții la trafic aflați în zona de risc din fața autocamionului în staționare sau care rulează cu maximum 10 km/h și avertizează șoferul. Dacă sistemul detectează participanți la trafic în zona de risc din fața autocamionului, șoferul este informat. Dacă riscul de coliziune crește, sistemul va emite și o avertizare sonoră.
Asistența la evitarea coliziunilor laterale utilizează senzorii radar de pe ambele părți ale autocamionului pentru a detecta pietonii, bicicliștii și alte vehicule. Legislația impune doar monitorizarea părții din dreapta, dar sistemul Volvo Trucks acoperă ambele părți ale autocamionului, pentru mai multă siguranță. Când sistemul detectează un participant la trafic în zona monitorizată, șoferul este informat printr-un semnal luminos în oglinda laterală. Dacă șoferul acționează maneta de semnalizare, sistemul îl avertizează printr-un semnal luminos și sonor intermitent. Dacă autocamionul este echipat cu Direcție dinamică Volvo cu asistență pentru păstrarea benzii de rulare, va exista și asistență activă pentru direcție.
Iar acestea doar sunt câteva exemple, portofoliul Volvo Trucks de soluții de siguranță activă și pasivă incluzând mult mai multe sisteme, aflate în continuă dezvoltare. Așteptăm cu nerăbdare următoarele generații.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro