Volvo Trucks – Cum se fabrica un camion ultramodern?

In primavara acestui an, au iesit de pe portile fabricii primele autocamioane din noua serie Volvo FH pentru a fi livrate clientilor din intreaga Europa. Dar oare cum este fabricat un autocamion ultramodern? Cum reusesc avansatele sisteme electronice si alte componente hardware realizarea unui ansamblu perfect functional si cum poate fi garantata o calitate de varf? Va invitam, alaturi de Volvo Trucks, intr-o calatorie care porneste de la ideea initiala si se termina cu produsul finit.

„Se spune ca un autocamion ultramodern trebuie sa satisfaca toate conditiile unei ecuatii complexe. Trebuie sa raspunda cerintelor clientilor si ale societatii si sa reuseasca, in acelasi timp, sa imbine tehnologiile moderne cu caracteristici precum calitatea, confortul soferului, impactul redus asupra mediului si siguranta“, explica Jonas Nordqvist, manager de produs in cadrul departamentului de planificare strategica Volvo Trucks. Proiectarea unui autocamion modern incepe cu mult inainte sa se puna macar problema lansarii in productie. Obtinerea celui mai inalt grad de calitate caracterizeaza fiecare aspect al procesului, de la inceput si pana la sfarsit. Analiza atenta a clientilor, a societatii si a concurentei indica si cerintele la care va trebui sa raspunda un model nou de autocamion. Este studiata, de asemenea, piata, pentru a identifica inovatiile tehnologice care pot fi integrate in noul produs. Aceste date formeaza apoi baza pentru o specificatie detaliata a cerintelor, care sa dirijeze modul in care un camion modern trebuie construit.

Productia – un factor esential

Dupa ce sunt stabilite specificatiile conform cerintelor, este momentul urmatoarei provocari: transpunerea ideilor in practica. Pentru a reusi, este necesara implementarea unui mod de lucru interfunctional, in care toate departamentele, de la proiectare la fabricatie si productie, sa colaboreze chiar din prima zi. „Unul dintre cei mai importanti parametri de care trebuie sa tinem cont la dezvoltarea unui autocamion complet nou este acela ca trebuie sa poata fi transpus in realitate. Acest lucru este evident, dar este esential ca procesul de productie sa fie ergonomic, eficient si repetabil. In cele din urma totul se rezuma la capacitatea de a garanta un produs de inalta calitate“, spune Jonas Nordqvist. Faptul ca productia de serie a noului Volvo FH este la nivel maxim si ca primele autocamioane au fost deja livrate marcheaza nu doar inceputul unei etape noi. Marcheaza, de asemenea, si sfarsitul unei indelungate etape de dezvoltare. Fabricile Volvo din Europa, situate in Suedia, Rusia si Belgia, si-au concentrat eforturile pe dezvoltarea noului produs in colaborare cu inginerii. In paralel, acestea au realizat si documentatia pentru tot ceea ce trebuie modificat in cadrul fabricilor, atat in ceea ce priveste utilajele, cat si procesele. „Este o cabina complet noua si un autocamion complet nou. Nu exista nici macar un singur panou al cabinei preluat de la modelul anterior, iar acest lucru pune presiune atat asupra personalului, cat si asupra utilajelor, deoarece acestea din urma sunt adesea proiectate pentru fabricarea unui singur produs“, relateaza Hans Elmqvist, manager de proiect pentru procesul de productie al noului Volvo FH la nivel european.

Investitii intr-o fabrica noua

Un autocamion ultramodern necesita utilaje de productie ultramoderne. In acest sens, o investitie importanta este reprezentata de noile prese, utilizate pentru fabricarea tuturor panourilor cabinei. „Un aspect specific noului Volvo FH este presarea multor panouri in cinci pasi distincti. A fost acordata o atentie deosebita respectarii geometriei – cu cat un panou este presat de mai multe ori, cu atat panourile se vor potrivi mai bine, imbunatatind astfel calitatea asamblarii cabinei“, explica Hans Elmqvist. O alta investitie importanta a fost cumpararea a 56 de roboti noi, care asigura imbunatatirea eficientei productiei. De asemenea, automatizarea garanteaza acelasi nivel ridicat de calitate pentru toate autocamioanele. Un exemplu este dat de lipirea pe pozitie a tuturor suprafetelor vitrate. Acest lucru ofera doua avantaje: este imbunatatita siguranta cabinei, deoarece geamurile sunt integrate in structura acesteia, iar procesul de productie este mai eficient si mai consecvent din punct de vedere al calitatii.

Fabrici pilot pentru dezvoltarea produsului

Un alt rol important pe care l-au avut fabricile a fost participarea acestora la dezvoltarea noului autocamion. Pentru a permite acest lucru fara intreruperea procesului de productie, au fost realizate fabrici pilot la cele doua locatii Volvo din Suedia, Tuve si Umeå. Acestea pot fi descrise ca replici in miniatura ale operatiilor de asamblare la scara normala din fabricile de productie. In cadrul acestor fabrici, au putut fi testate utilajele noi si au fost realizate autocamioanele de test. Obiectivul principal a fost reprezentat de transpunerea teoriei in practica, pentru a stabili cel mai potrivit proces de asamblare si pentru a vedea daca exista posibilitatea de a fabrica autocamionul in secventa si cu utilajele vizate de ingineri. „Modul in care am studiat intregul autocamion pentru a garanta ca totul functioneaza perfect se aseamana foarte bine cu modul de functionare al sistemului circulator din corpul omenesc. Trecerea la productia de test in fabrica pilot este o parte importanta a acestui proces de control al calitatii“, continua Hans Elmqvist. Fabricile pilot au avut si rolul de formare pentru personalul de asamblare, atat la nivel local, cat si la nivel global. In ultimii ani, operatori cheie din lumea intreaga au lucrat impreuna cu constructorii in cadrul fabricilor pilot, pentru a vedea cum se va asambla noul camion. Cand a venit momentul transferului procesului de asamblare pe linia de productie obisnuita din fabricile din Suedia, operatorii au putut sa-i invete pe colegii lor ce trebuie sa faca. Astfel, avantajele au putut fi transpuse la nivel global. „Suntem pregatiti pana la cel mai mic detaliu, in mare parte deoarece este un autocamion foarte complex, dar unul dintre avantaje este acela ca implementarea unui proces de productie bazat pe un sistem de control al calitatii va fi mult mai rapida si in celelalte fabrici. Noul Volvo FH este adaptat tuturor pietelor“, spune Hans Elmqvist.

Asamblare mai ergonomica

Fabricile pilot au reprezentat, de asemenea, o locatie importanta pentru dezvoltarea unor procese mai simple si mai ergonomice pentru angajati. Desi produsul in sine este mai complicat, simplificarile si solutiile de asamblare inteligente au permis eficientizarea procesului de fabricatie a noului autocamion. Un exemplu este sasiul, asamblat acum invers pentru a permite accesul mai usor la toate componentele.

„Sunt ferm convins ca toate imbunatatirile la nivelul procesului de productie sunt transpuse in avantaje pentru client. Conditiile de lucru imbunatatite au permis cresterea calitatii produsului. Daca un produs este usor de asamblat, atunci, aceasta operatiune se va face si corect“, concluzioneaza Hans Elmqvist.

Stiati ca…

– … pentru a transforma o rola de otel intr-un autocamion ultramodern sunt necesare aproximativ cinci zile?

– … o cabina trece pe la aproximativ 350 de muncitori inainte de a fi asamblata complet?

– … pentru a vopsi un Volvo FH sunt necesari 3,8 litri de vopsea?

– … presele cantaresc intre 25 si 30 de tone fiecare?

– … pentru fabricarea unui autocamion ultramodern sunt necesare 2.790 de suruburi?

– … noul Volvo FH cantareste intre 7.500 si 12.500 kg (in functie de configuratie)?

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.