Volvo Trucks – Jumatate dintre soferii de camion nu folosesc centura de siguranta

Utilizarea centurii de siguranta de catre soferii de camion din Europa este intr-o crestere vizibila. Cu toate acestea, mai putin de jumatate dintre ei folosesc centura de siguranta. Un studiu recent realizat de catre institutul CEESAR evidentiaza faptul ca numarul victimelor si al ranitilor in accidentele de circulatie ar putea fi redus cu 40% daca toata lumea ar folosi centura.

Accidentele rutiere reprezinta una dintre cele mai frecvente cauze ale decesului in societatea moderna. In perioada 2001 – 2008, in Europa, au murit in accidente rutiere aproximativ 375.000 de oameni. Unul din motivele majore responsabile pentru un asemenea numar este acela ca multi europeni inca nu folosesc centura de siguranta. Iar soferii de camion prezinta un risc foarte ridicat in traficul rutier. Procentul de utilizare a centurii de siguranta printre soferii de camion variaza intre 10 si 70% in tarile europene, cu o medie generala de 50%. Un studiu recent realizat de catre institutul de cercetare CEESAR arata ca numarul victimelor accidentelor de circulatie ar putea scadea cu 40% daca toata lumea ar conduce cu centura fixata. 6 din 10 persoane implicate in accidente ar suferi raniri mai usoare daca ar folosi centura de siguranta.

Care este motivul nepurtarii centurii?

Aceasta este o intrebare la care incearca de mult timp sa raspunda Carl-Johan Almqvist, Traffic and Product Safety Director la Volvo Trucks. „Multi soferi traiesc cu impresia ca este mult mai sigur sa conduci un camion decat un autoturism“, declara el. Acest fapt este, intr-adevar, real, dar argumentul nu mai are valoare pentru soferii care, spre exemplu, au intrat cu vehiculul intr-un cap de pod din beton, chiar si la viteze foarte mici. La fel se intampla si cu soferii care se rastoarna cu autocamionul si care sufera vatamari grave. „Ca fiinte umane, noi nu avem senzori de viteza. Putem sa citim viteza pe un cadran, dar nu putem simti viteza in interiorul corpului nostru. Aceasta contrasteaza cu senzatia noastra de inaltime. Nu vom sari niciodata de la o inaltime de patru metri cu speranta ca totul va fi bine. Ei bine, o astfel de saritura echivaleaza cu o coliziune frontala la viteza de 30 km/h fara folosirea centurii de siguranta. Simtim inaltimea, dar nu si viteza“, continua Carl-Johan Almqvist.

Este o chestiune de atitudine. An Paepen, responsabila de Volvo Trucks Driver Development – program de pregatire pentru soferii profesionisti – a auzit pana acum aproape toate motivele posibile pentru a scuza nepurtarea centurii de siguranta de catre soferi. „Motivele variaza in functie de tipul conducatorului auto. Multi soferi care fac distributie cred ca este inutil sa-si puna si sa-si scoata centura de siguranta din moment ce conduc doar pe distante scurte. Soferii de cursa lunga vor sa stea la fel de confortabil la locul de munca precum acasa pe canapea. Cei din constructii considera ca este ceva in neregula daca nu sunt liberi sa sara din scaunul lor“, spune An Paepen. „Este, de asemenea, o chestiune de varsta. Cei care nu au crescut cu centura de siguranta nu o folosesc. Tineretul de astazi este mult mai constiincios in utilizarea centurii de siguranta“.

Pe drumul cel bun

Faptul ca tendinta, totusi, se afla pe directia buna este confirmata de catre ETSC, o organizatie independenta din domeniul sigurantei traficului cu sediul in Bruxelles. „In general, utilizarea centurii de siguranta creste intr-un ritm constant“, declara Vojtech Eksler, din partea ETSC. In Franta, procentul de utilizare a centurii de siguranta este de cativa ani de peste 70%. Franta a introdus un sistem de penalizare a celor care conduc fara centura de siguranta. Soferii au un numar de puncte de penalizare pentru diferite contraventii, iar daca punctele scad pana la zero, ei isi pierd permisul si trebuie sa dea un nou examen pentru obtinerea lui.

Conducerea fara centura de siguranta costa soferul trei puncte si alte doua puncte daca pasagerul nu are centura fixata. Cu toate acestea, in Suedia, care este tara de origine a centurii de siguranta, utilizarea sa este de doar 40%.

„Este evident ca in tarile in care a fost introdus un sistem de punctaj similar cu cel din Franta s-a inregistrat o crestere a utilizarii centurii de siguranta. Oamenilor le este mai frica de pierderea permisului decat de pierderea vietii“, continua Vojtech Eksler.

In SUA, 72% dintre soferi folosesc centura de siguranta. In anumite state cu legi mai severe, raportul ajunge la 80%. Conform lui Vojtech Eksler, sunt multi factori care ar putea conlucra pentru a creste rata de utilizare a centurii de siguranta. Autoritatile guvernamentale si cele ale UE pot sa-si intareasca eforturile pentru a furniza mai multe informatii referitoare la siguranta si pentru adoptarea unor legi. Companiile de asigurari pot impune rate mai mari in cazul accidentelor in care soferii nu poarta centura. Consideratiile tehnice sunt, de asemenea, foarte importante, mai explica el.

„Cercetarea noastra mai evidentiaza faptul ca, in vehiculele in care exista sisteme de atentionare a centurii de siguranta, atat soferul cat si pasagerul sunt obisnuiti sa poarte mai mult centura decat in cele in care aceste sisteme nu exista“, declara Vojtech Eksler.

Tehnologia nu este de ajuns!

Carl-Johan Almqvist de la Volvo Trucks accentueaza ideea ca fabricantii de automobile trebuie sa-si asume responsabilitatea si sa lucreze mai mult pentru a informa si constientiza soferii cu privire la siguranta. „Am instalat sisteme de atentionare pentru cuplarea centurilor de siguranta de cativa ani, iar pentru cei mai uituci dintre soferi avem centuri de siguranta rosii, deoarece sunt foarte vizibile si servesc drept avertizor pentru clientii cei mai constiinciosi in privinta sigurantei“, declara Carl-Johan Almqvist.

Conform explicatiilor sale, problema este ca majoritatea sistemelor automate pot fi pacalite de persoanele care chiar doresc acest lucru. „Deoarece siguranta soferului este prioritatea noastra cea mai mare, vrem sa ne asiguram ca toti soferii si clientii nostri au inteles importanta utilizarii centurii de siguranta“, declara Carl-Johan Almqvist. Aceasta este si ideea din spatele programului de perfectionare a soferilor pentru care este responsabila An Paepen. Cursurile sunt oferite de catre Volvo Trucks inca de acum trei ani. Programa cursului indeplineste directivele Uniunii Europene, care stipuleaza ca aceasta scolarizare este obligatorie la fiecare cinci ani. Acestea presupun ca fiecare sofer sa parcurga un numar de 35 ore de curs in domenii precum sanatatea, siguranta si conducerea eficienta.

Cursurile Volvo Trucks dureaza cinci zile, una dintre ele fiind dedicata in intregime condusului in siguranta. „Mare parte din curs consta in stimularea soferilor pentru a deveni mai atenti cu propria siguranta. In acest context, este foarte usor de zis «asta nu ma intereseaza». Prezentam filme, studii ale diferitelor tipuri de accidente si furnizam informatii despre airbaguri, care sunt proiectate sa lucreze impreuna cu centurile de siguranta“, adauga An Paepen.

Echipa de dezvoltare Volvo Trucks lucreaza constant pentru obtinerea unor camioane mai rezistente si mai sigure pentru a putea reduce consecintele unui accident. „Un adevar trist este totusi acela ca, fara centura de siguranta, nu veti sta niciodata in siguranta in interiorul unui camion, indiferent de cat de multa tehnologie am investit acolo. Nu este posibil sa construim camioane pe deplin sigure pentru soferii care nu poarta centura. Asa ca, folositi centura de siguranta, chiar va poate salva viata“, incheie Carl-Johan Almqvist.

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.