VOLVO TRUCKS: Raportul privind Siguranța, ediția 2017

În fiecare an, aproximativ 1,2 milioane de persoane își pierd viața în accidente rutiere, la nivel mondial. Dacă dorim să schimbăm această stare de fapt, este necesar să înțelege de ce se produc aceste accidente. De aceea, Echipa Volvo Trucks de Cercetare a Accidentelor (ART) a studiat și a analizat, din 1969 și până în prezent, peste 1.700 de accidente în care au fost implicate camioane.

Deoarece accidentele de circulație reprezintă o problemă globală, Volvo Trucks dorește să-și împărtășească descoperirile cu întreaga societate. Camioanele fiind parte a problemei, producătorul dorește să fie, de asemenea, parte a soluției. Astfel, compania își face publice concluziile în cadrul unui Raport de Siguranță, a cărui ediție 2017 a apărut recent.

O activitate în continuă desfășurare

În ultima vreme, telefoanele ne fură atenția din ce în ce mai mult. 17% dintre pietoni folosesc telefoanele mobile în timpul traversării și nu mai sunt atenți la trafic. Iar acesta este doar un exemplu de situație care reunește mai mulți participanți la trafic și în care fiecare dintre noi ar trebui să își ia precauțiunile necesare pentru creșterea siguranței.

Particularitățile siguranței rutiere se schimbă de la an la an și, cu fiecare nouă generație, camioanele Volvo fac un mare pas înainte în domeniu.

Apariția telefoanelor mobile inteligente reprezintă numai una dintre problemele recent ivite în epoca modernă a prevenirii accidentelor. Dar este un trend important, care a captat atenția echipei ART și care trebuie trata cu toată seriozitatea.

Echipa Volvo Trucks încearcă în permanență să înțeleagă și să analizeze tendințele manifestate în cadrul accidentelor, pentru a îmbunătăți siguranța. Membrii ART stabilesc cauza accidentului, studiază dacă acesta ar fi putut evitat și utilizează aceste informații pentru îmbunătățirea siguranței camioanelor.

Dar datele colectate de la locul accidentului nu sunt utilizate numai pentru a face camioanele companiei mai sigure. Volvo Trucks împărtășește aceste informații, contribuind, astfel, la cercetarea la nivel național și internațional în domeniul siguranței rutiere.

Înțelegerea dinamicii accidentelor

Dar nu este vorba numai despre analizarea accidentelor în care sunt implicate camioane Volvo, ci și despre înțelegerea statisticilor europene, pentru dezvoltarea unor soluții mai sigure de trafic.

În 2015, în Uniunea Europeană s-au înregistrat 26.300 decese în urma accidentelor rutiere, ceea ce a reprezentat o creștere cu 1% față de 2014 și cu 2% față de 2013.

Astfel, chiar dacă statisticile arată că numărul de victime în anumite state UE se află în scădere, această creștere, chiar dacă ușoară, indică faptul că sunt necesare eforturi suplimentare. Și nu numai în termenii siguranței pasive și active la nivelul vehiculelor, ci și la nivelul conștientizării în rândul participanților la trafic, de exemplu al celor vulnerabili.

Zone prioritare pentru creșterea siguranței

În acest context, Raportul 2017 stabilește câteva zone care ar trebui prioritizate, pentru îmbunătățirea siguranței rutiere. Printre acestea se numără:

  • creșterea gradului de utilizare a centurii de siguranță;
  • menținerea atenției șoferului și îmbunătățirea vizibilității directe și indirecte din cabină;
  • conceperea unor servicii de instruire a șoferului care să-i ofere feedback direct acestuia;
  • dezvoltarea continuă a sistemelor de siguranță activă.

De exemplu, sistemul curent avansat de frânare de urgență este proiectat să prevină sau să reducă severitatea coliziunilor cu vehiculul din față. În viitor, ar fi benefică introducerea unor scenarii implicând utilizatori vulnerabili ai infrastructurii rutiere, cum ar fi accidente la traversare. De asemenea, trebuie avută în vedere dezvoltarea sistemelor de detectare a utilizatorilor vulnerabili în apropierea camionului și a sistemelor inteligente cooperative de trafic.

Importanța centurii de siguranță

Nu întâmplător, prima pe listă se află creșterea gradului de utilizare a centurii de siguranță, în topul celor mai importante măsuri de prevenire a consecințelor mortale ale accidentelor. Folosirea centurii reprezintă diferența între viață și moarte. Rapoartele arată că șansele de a supraviețui unui accident grav de circulație se dublează, în cazul în care șoferul și pasagerul poartă centură.

Numai la nivelul Uniunii Europene, aproximativ 7.000 de vieți ar putea fi salvate anual dacă oamenii ar alege să poarte centura.

Volvo Trucks militează activ pentru acest lucru, mai ales în contextul în care centura de siguranță în trei puncte a reprezentat darul lui Volvo către întreaga lume a transporturilor rutiere.

O scurtă istorie

Inginerul de aviație Nils Bohlin s-a alăturat companiei Volvo ca expert în domeniul siguranței, în anii ’50, după ce lucrase mult timp cu sisteme de centuri în trei puncte, pe avioane de luptă. La vremea respectivă, atitudinea față de siguranța rutieră era diferită față de cea din zilele noastre, mulți șoferi considerând că sunt suficient de protejați numai pentru simplul fapt că se aflau în interiorul vehiculului.

Accidentele și decesele ocupanților vehiculelor au crescut, pe măsură ce s-a înmulțit numărul de posesori de mașini. Nu a durat mult până când Nils și echipa sa au aplicat experiența dobândită în aviație pe vehicule. În 1959, Volvo a creat centura de siguranță în trei puncte cu care suntem atât de obișnuiți în prezent.

Managementul Volvo a recunoscut că această invenție avea potențialul de a salva mii de vieți și că era mult mai importantă decât înregistrarea patentului în nume propriu. Astfel, a fost adoptată decizia de a deschide patentul și de a-l oferi întregii lumi.

Centura de siguranță nu a devenit doar dotare standard pe camioanele Volvo Trucks, și o cerință absolută pentru toate camioanele și autoturismele. Acesteia i-a revenit meritul de a salva peste un milion de vieți și este considerată a fi una dintre cele mai eficiente intervenții de sănătate publică. De asemenea, a redus gravitatea leziunilor a milioane și milioane de participanți la trafic.

Un studiu realizat de către Administrația Suedeză a Transporturilor a arătat că, dintre cei 20 de șoferi de camion care nu au purtat centura și care și-au pierdut viața în Suedia între 2005 și 2009, 19 ar fi supraviețuit, în cazul în care ar fi utilizat-o.

Astfel, Volvo Trucks depune toate eforturile pentru a încuraja utilizarea acesteia de către toți șoferii și pasagerii vehiculelor din trafic.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.