Volvo Trucks: Un smartphone pe roţi

„Alo? Bună dimineaţa, sefu’. Camionul tău, Volvo FH, te deranjează. Te-am sunat să-ţi spun că mi-am făcut programare pentru săptămâna viitoare, miercuri noapte, la mecanicul de familie, pentru schimbul ăla de ulei… şi dacă tot sunt acolo, o să îl pun să îşi arunce o privire, că mă cam doare un injector. Soft-ul mi l-am actualizat deja singur. Ţi-am dat un e-mail cu toate detaliile.”

Personalizat, predictiv şi întotdeauna uşor de condus. Camionul inteligent de mâine seamănă mai mult cu un smartphone pe roţi decât cu un vehicul tradiţional. „În câţiva ani, acest lucru va revoluţiona productivitatea în industria transporturilor”, spune Hayder Wokil, director de calitate şi disponibilitate la Volvo Trucks.

În prezent, există pe şoselele europene aproximativ 175.000 camioane Volvo conectate online. Multe dintre ele pot deja să transmită informaţii despre necesităţile lor de întreţinere sau de reparaţii, care se pot realiza la distanţă. Iar acesta este numai începutul.

„În următorii ani, camionul va fi capabil să îşi monitorizeze starea în timp real, promovând servicii mai simple şi mai rapide, care conduc la un grad mai mare de productivitate pentru toate părţile implicate – pentru şoferi, atelierele service şi companiile de transport”, subliniază Hayder Wokil.

Adaptare la programul de lucru

Astfel, „scenariul” din primele rânduri ale acestui articol este mai aproape de realitate decât ar putea părea la prima vedere. În viitor, camionul va uşura, de asemenea, administrarea atelierelor service, prin programarea propriilor sale operaţiuni de reparaţii atunci când este necesar, rezervând mecanicii potriviţi pentru anumite lucrări şi comandând în avans piesele necesare pentru a fi livrate către centrul service. Reparaţiile se vor putea realiza oriunde se află camionul şi în cel mai potrivit moment al programului său de lucru.

„Operaţiunile de service vor fi sincronizate cu programul operaţional al camionului şi se vor programa la cel mai apropiat atelier, într-un moment când vehiculul nu va fi în timpul orelor de muncă, de exemplu pe timpul nopţii sau pe parcursul pauzei legale. Prin intermediul conectării online, camionul va fi, de asemenea, capabil să-şi efectueze operaţiuni simple de reparaţii de la distanţă”, relatează Hayder Wokil.

Vehiculul potrivit la locul potrivit

Camionul de mâine va permite şi un plus de flexibilitate. Deoarece potenţialul de conectivitate a camioanelor se dezvoltă continuu, vehiculele vor putea fi specificate în aşa fel încât să se potrivească fiecărei sarcini individuale, ceea ce conduce la o eficientizare a operaţiunilor.

Hayder Wokil

„Noua generaţie de camioane va fi din ce în ce mai personalizată şi va putea fi, de exemplu, proiectată special pentru a se potrivi necesităţilor operatorului şi stilului lui de conducere. Va fi, de asemenea, capabil să îşi actualizeze propria configuraţie pentru a se potrivi unor cerinţe speciale de transport”, explică Hayder Wokil.

Un ocean de informaţii

O cerinţă importantă pentru a profita de beneficiile conectivităţii este colectarea unor mari cantităţi de date.

Potrivit lui Per Adamsson, director de strategie şi dezvoltare la Volvo Group Telematics, camioanele de astăzi vor urma tendinţele smartphone-urilor din ultimii ani. În industria auto, se vorbeşte despre „Evoluţia Smartphone pe Roţi”.

„Camioanele viitorului apropiat vor fi capabile să comunice cu alţi utilizatori ai reţelei rutiere, precum şi cu dispozitive mobile de comunicare la distanţă, cum ar fi căştile bicicliştilor sau motocicliştilor, ajutând la reducerea riscului de accident şi a staţionărilor neplanificate”, subliniază Per Adamsson.

Per Adamsson

„Datorită conectivităţii online, în viitor, camionul va fi capabil şi să monitorizeze situaţia din trafic în mod independent şi să aleagă cea mai eficientă rută în cazul în care există blocaje de trafic sau lucrări la infrastructura rutieră, pe şosea”, continuă Per Adamsson.

Totuşi, chiar dacă o mare parte a tehnologiei pentru realizarea camionului de mâine există şi în ziua de astăzi, este posibil să mai dureze până când acest scenariu al generaţiei următoare va deveni realitate.

„Cea mai mare provocare o reprezintă filtrarea unei cantităţi masive de date pe care le colectăm de la vehiculele noastre. De asemenea, infrastructura mondială pentru această conectivitate trebuie să mai fie dezvoltată înainte de a putea să transformăm viziunea privind generaţia următoare în realitatea de zi cu zi”, spune Hayder Wokil.

Patru tendinţe ale viitorului în industria transporturilor

  1. Servicii inteligente

În plus faţă de previzionarea defecţiunilor, fabricanţii de camioane vor fi capabili, în câţiva ani, să înţeleagă de ce anume apar aceste defecţiuni – înainte ca acestea să se ivească. Vehiculul va fi capabil, de asemenea, să rectifice singur defecţiunile minore şi să emită o alertă, precum şi să-şi programeze singur vizita la service înainte de apariţia unei probleme.

  1. Mai puţină muncă administrativă

În viitor, întreţinerea camionului va implica mult mai puţină muncă administrativă pentru o firmă de transport sau pentru un atelier service, deoarece camionul va fi capabil să se ocupe singur de multe dintre aceste aspecte, cum ar fi programarea operaţiunilor de service şi descărcarea şi actualizarea software-ului de bord.

  1. Dispozitive conectate

În viitor, toate produsele din jurul nostru, cum ar fi ceasurile de mână, jachetele sau căştile de protecţie pentru biciclişti sau motociclişti, vor fi capabile să comunice direct între ele, atâta timp cât acest lucru asigură un plus de valoare. De exemplu, ceasurile de mână ale viitorului nu vor indica numai timpul, ci vor fi capabile să monitorizeze pulsul şoferului şi să emită o alertă, ba chiar să activeze pilotul automat în cazul în care i se întâmplă ceva celui de la volan.

  1. Personalizare

Cu cât mai multe informaţii primeşte producătorul de camioane despre cine se află la volan şi despre cine este proprietarul camionului, cu atât mai uşor va fi să personalizeze un camion pentru se potrivi cât mai bine stilului de conducere şi cerinţelor specifice de transport.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.