Vremea sigurantei

2011 este pe cale sa treaca. A fost un an greu, pentru multi mai dificil decat 2010. Acesta a fost anul in care cele mai multe dintre firme si-au concentrat eforturile pentru a atinge stabilitatea financiara si a se indeparta de spectrul intrarii in incapacitate de plata, cauzata de cresterea semnificativa si continua a costurilor, acoperirea pierderilor aparute in ultimii trei ani sau termenele de plata tot mai mari oferite clientilor. Si cauzele pot continua, dar, in mare, totul se rezuma la posibilitatile tot mai restranse si mai costisitoare de finantare a activitatii.

Sper ca majoritatea firmelor sa fi reusit deja sa treaca in zona „verde“, in care functionalitatea nu este pusa in pericol imediat. Practic, in mare masura, acest lucru a insemnat gasirea combinatiei corecte intre clientii ce ofera curse regulate si comenzile spot, intre platile pe termen lung si cele rapide, intre tarife mai scazute, dar sigure, si cele mai ridicate…

Insa cea mai importanta realizare este procesul de maturizare prin care a trecut piata. Ultimii trei ani ar putea fi priviti ca un curs inten-siv de management. Un curs in care accentul a fost pus pe partea practica, cu numeroase teste succedate la intervale scurte de timp si la care nu a existat decat varianta reusitei.

Ce se va intampla in 2012?

In ciuda optimismului ereditar al romanilor, realismul capatat in ultima perioada a devenit mai puternic, iar raspunsul este evident. 2012 va fi, din nou, un an greu!

Sunt multe aspecte care pot intra in calcul: dificultatile Uniunii Eu-ropene, amenintarile la adresa monedei euro, criza care pare sa fi re-venit in tarile Vestice si care pune in pericol vectorul cel mai important de crestere pentru operatorii romani – transportul intracomunitar. Dar cu totii am invatat deja ca trebuie sa fim pregatiti pentru lucruri neasteptate.

Anul 2012 va fi mai greu in primul rand prin prisma eforturilor care trebuie depuse in continuare. Indiferent ca ne place sau nu, cursa in care am intrat are un ritm tot mai alert si implica schimbari importante – de atitudine, de organizare si chiar de principii.

Daca 2011 a fost anul stabilizarii financiare sau cel putin al imple-mentarii masurilor care sa duca la acest deziderat, 2012 ar trebui sa fie anul sigurantei.

Identificarea tuturor riscurilor, gasirea de solutii pentru eliminarea sau macar minimizarea lor, precum si implementarea acestora – sunt aspecte care trebuie tratate in toata complexitatea lor.

Cate firme de transport stiu cu exactitate masurile pe care trebuie sa le ia in cazul unui accident rutier? Un asemenea eveniment poate duce chiar la desfiintarea firmei.

Cate firme de transport au stabilite proceduri prin care se asigura ca respecta permanent prevederile legale? Ca soferii stiu cu exactitate ce au de facut inainte sa plece in cursa, la incarcare, sau pe drum si chiar actioneaza in consecinta? Ca documentele necesare exista si sunt corect completate?

Si sigur, mai trebuie formulata o intrebare – poate cea mai impor-tanta. Cate firme sunt pregatite sa nu mai dea spaga si sa se asigure ca nici unul dintre angajati nu face acest lucru? Chiar in acest numar al revistei am aratat riscurile pe care le presupune oferirea spagii (cazul din Satu Mare). Gestul poate reprezenta cel mai scurt drum catre un dosar penal si chiar inchisoare.

Subiectul ar putea fi dezbatut pe multe pagini, dar un lucru este cert. Pasul dintre „in regula pe hartie“ si „in regula in realitate“ trebuie realizat si inca foarte repede. Si in acest sens se poate si cred ca este necesar sa se apeleze la experti.

Anul 2012 va fi mai greu pentru ca va solicita si mai multa energie din partea fiecaruia pentru a merge mai departe.

Va doresc tuturor un an nou… mai sigur!

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.