… perioada în care o semiremorcă necranabilă poate fi încărcată pe tren, folosind sistemul NiKRASA 3.0. Totul fără a fi necesare adaptări speciale. Colaborarea dintre Wascosa și Yusen Logistics aduce această soluție la îndemâna transportatorilor rutieri din România, care vor putea alege căile ferate pe rute precum Arad sau Aiud-București-Constanța.

„Vorbim despre viitorul transportului pe calea ferată, funcționând într-o relație de parteneriat cu transportul rutier”, observa Nucu Morar, agent România, Bulgaria, Serbia și Grecia Wascosa, cu ocazia evenimentului organizat, pe 16 septembrie, în terminalul Yusen din București. „Putem atrage cărăușii rutieri în zona de transport intermodal, pentru că reprezentăm soluția pentru multe dintre problemele pe care le au, și nicidecum un concurent”, a subliniat el.
Urcând semiremorca pe tren, compania de transport poate oferi clientului o soluție imediată de reducere a emisiilor de CO2. Sunt generate, astfel, avantaje în zona de sustenabilitate. În paralel, șoferul se eliberează și poate fi antrenat în alte curse. Și, ca un avantaj general, în viitor, prin adoptarea unor astfel de soluții intermodale, șoselele ar putea deveni mai puțin aglomerate.
Mai multe scenarii într-unul singur
Dar să luăm în calcul un scenariu. Șoferul ajunge din Hamburg (Germania) la Arad, cu marfă având destinația București. Așază semiremorca pe tren, preia o alta și pleacă într-o altă cursă internațională. Semiremorca încărcată la Arad ajunge la București, de unde este preluată de un alt cap tractor, destinat transportului intern (aparținând cărăușului sau altei companii partenere) și transferată către destinația finală.
Dintr-un alt unghi de vedere, o casă de expediții (care, eventual, deține semiremorci) poate contracta furnizori diferiți de transport până la intrarea în țară și pentru segmentul final de distribuție.
Rămânând în același scenariu (Hamburg-București), dacă se dorește o cursă „VERDE” pe tot parcursul ei, marfa poate fi transferată către tren în Germania, cu un camion electric, după care semiremorca își urmează parcursul către Arad și, ulterior, spre București, de unde este preluată de un alt camion electric, până la destinație.

O soluție pentru aproape orice tip de semiremorcă
Să nu uităm că sistemul NiKRASA 3.0 permite încărcarea facilă pe tren a semiremorcilor necranabile, fie ele convenționale cu prelată, mega, silozuri, sau șasiuri. „80% din cele aproximativ 3,7 milioane de semiremorci care circulă în Europa nu sunt cranabile, ceea ce oferă soluției prezentate un potențial enorm pe piață”, a menționat Alexander Clemens, general manager Wascosa Iberica, explicând că, atunci când nu este folosit, sistemul NiKRASA poate rămâne în coșul vagonului, putându-se încărca peste el un container de 40 de picioare, sau două de 20 de picioare.
Variante spre Vest
Dar pentru ca lucrurile să poată urma scenarii complexe, precum cel prezentat mai sus, Wascosa are nevoie de parteneri precum Yusen, operatorul logistic care asigură sinergiile pentru a mișca vagoanele.
De menționat că România este singura țară din Europa, la nivelul grupului Yusen Logistics, care are un terminal și furnizează servicii de transport intermodal prin resurse proprii, în celelalte țări fiind oferite ca intermediere de servicii la pachet, în cadrul unor terminale publice.
Terminalul Yusen Logistic (Romania) are o suprafață de 10.000 mp și poate stoca aproximativ 850-900 de TEU. „Colaborăm cu toate liniile maritime și ne mândrim cu faptul că suntem un operator neutru, deschis să lucreze cu orice altă companie. Oricine are nevoie este binevenit în terminal sau pe trenurile noastre”, a explicat Adrian Covrig, head of intermodal Yusen Logistics (Romania). Trenurile operate de Yusen Logistics, formate din vagoane aparținând Wascosa, rulează, în regim zilnic, între București și Constanța. În plus, compania a deschis, recent, parteneriate cu DP World, pentru terminalul din Aiud, și cu Metrans, pentru terminalul Afluent din Arad. Acesta din urmă este conectat, prin intermediul hub-ului Metrans din Budapesta Csepel (și a rețelei operatorului), cu principalele porturi din NWC, precum Hamburg, Bremerhaven, Wilhelmshaven și Rotterdam, precum și cu porturile din Marea Adriatică, precum Koper și Rijeka.

Promisiuni care se respectă
„Yusen Logistics Romania a fost pionierul transportului intermodal în forma actuală în țara noastră, fiind primul operator privat care a oferit transport intermodal, operațiuni de terminal (ICD – Inland Container Depot) pentru armatori, în timp sustenabilitatea fiind clar prioritizată ca politică de firmă”, a afirmat Adrian Covrig, care anunța, la începutul acestui an, că între obiectivele companiei pentru perioada următoare se află deschiderea unui serviciu regulat pentru vestul țării, care va conecta Constanța și București cu Arad, pentru containere, dar și semiremorci. Așa cum se întâmplă în logistică, lucrurile se mișcă și au fost, deja, făcute demersuri importante în această direcție. Urmează reglajele, pentru a așeza pe hartă un serviciu care reprezintă o premieră pentru România.
Yusen Logistics…
Înființată în 1955, Yusen Logistics deține, în prezent, la nivel global, 748 de birouri și centre de distribuție, în 46 de țări, cu peste 25 de mii de angajați, care operează 3,7 milioane de metri pătrați de spațiu de depozitare.
Pe segmentul de sustenabilitate, Yusen Logistics urmărește alinierea la cele mai bune practici de raportare a impactului asupra mediului, utilizând standardele Global Reporting Initiative (GRI). Iar, ca parte a grupului NYK, este aliniată Acordului de la Paris. Obiectivul strategic al Yusen Logistics de a atinge emisii net zero pentru toate serviciile sale până în 2050, cu obiective intermediare stabilite pentru 2030, este susținut de relația cu societatea-mamă.

Wascosa…
Specializată în leasingul și administrarea vagoanelor de marfă, Wascosa a fost fondată în 1964, fiind unul dintre pionierii din industria de profil. Compania, cu sediul central în Lucerna (Elveția), este prezentă în 23 de țări din Europa și deține aproximativ 22.000 de vagoane.
În septembrie 2024, Wascosa și TX Logistik au anunțat semnarea unui acord-cadru pentru extinderea colaborării, care includea cooperarea în comercializarea sistemului de transbordare NiKRASA. Acordul prevede o comandă inițială din partea Wascosa pentru 125 de sisteme NiKRASA, evaluate la aproximativ 3 milioane de euro.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro















