20.000 de autovehicule detarate sub 3,5 t în ultimii 8 ani

5

Detararea vehiculelor sub 3,5 t s-a transformat, în ultimii ani, în România într-un instrument de concurenţă neloială utilizat de firme care voiau să scape de restricţiile pe care le impune licenţa de transport. Potrivit datelor furnizate de RAR, în ultimii 7 ani, peste 6.600 de vehicule înmatriculate în România au fost detarate la mase maxime autorizate care nu depăşeau 3,5 t. Dar de două ori mai multe au venit detarate deja din străinătate. Din octombrie 2013 însă, Registrul Auto Român a decis să nu mai permită schimbarea categoriei de omologare a vehiculului prin detarare, ceea ce a stopat „acrobaţiile“ scriptice.

Pentru mărfuri uşoare, este nevoie de volum, dar nu neapărat de masă. În acest caz, transportatorul putea să achiziţioneze, de exemplu, un vehicul cu o masă maximă autorizată de 6,5 t, pe care teoretic nu îl încărca niciodată la masa nominală, sens în care solicita detararea până la 3,5 t. În acest fel, îşi asigura şi beneficiile complementare care vizau raţiuni fiscale, AETR, limitator de viteză, acces în localităţi etc.

Conform statisticilor RAR, în ultimii 6 ani, au fost detarate în România puţin peste 6.600 unităţi, încă de două ori pe atât venind din străinătate. În Vest, nimeni nu-şi pune problema că vehiculele ar putea fi exploatate incorect. Dar, ca de obicei, în România, după detarare, problema o constituie respectarea în trafic a valorilor noilor mase. Inventiv, ca de obicei, românul foloseşte în multe cazuri detararea pentru a-şi reduce costurile şi a căpăta un avantaj competitiv – neloial – faţă de alţii.

„La noi, consider că în mod premeditat nu se respectă masa detarată. Sunt convins de acest lucru“, ne-a declarat Cristian Bucur, şef departament Omologări Individuale şi Inspecţii Tehnice din cadrul RAR. „Există vehicule, să spunem, cu masă maximă autorizată de 5.200 kg care sunt detarate la 3.500 kg şi, din istoricul lor de service, rezultă în mod indubitabil că sunt exploatate continuu la 5.200 kg. Deci, detararea a fost numai pe hârtie“. 

RAR a închis robinetul…

Astfel, a fost nevoie de o mai strictă reglementare a acestei operaţiuni din punct de vedere legal, pentru a putea preveni ceea ce… din păcate… nu se poate controla foarte eficient. ISCTR nu poate controla decât vehiculele cu masa maximă de peste 3,5 t, iar RAR nu poate cântări vehiculele sub 3,5, pentru că nu dispune de cântare.

De altfel, lucrurile sunt destul de complicate atunci când este vorba despre cântarele destinate verificărilor în trafic, care trebuie metrologizate chiar pe locul unde funcţionează. În legislaţia românească, până anul trecut, erau prevăzute trei condiţii ce trebuiau îndeplinite pentru detarare. În primul rând, era vorba despre existenţa în gama de vehicule a producătorului a unei variante omologate şi la masa nouă care se solicită, al doilea criteriu era legat de prezenţa sau aplicarea pe vehicul a plăcuţei producătorului cu noile valori ale maselor, iar al treilea element ţinea de evaluarea de către RAR a faptului că nu se alterează caracteristicile privind siguranţa circulaţiei.

În octombrie 2013, o modificare adusă prin intermediul unui Ordin de Ministru a introdus încă un criteriu, şi anume interdicţia de a se detara, dacă prin această operaţiune se schimbă categoria de omologare a vehiculului. „De exemplu, la o cerere de detarare de la 4.200 la 3.500 kg, este astăzi legal să coborâm până la 3.501 kg, ceea ce rezolvă partea de exploatare a vehiculului, dar nu-i permite deţinătorului să iasă din categoria care impune licenţierea pentru transport de marfă“, a explicat şeful departamentului Omologări Individuale şi Inspecţii Tehnice din cadrul RAR. 

… inclusiv pentru vehiculele detarate în străinătate

Cristian Bucur a mai subliniat faptul că această regulă se aplică şi pentru vehiculele venite din afară. În România, nu se mai acceptă vehiculele detarate în străinătate cu schimbarea categoriei iniţiale de omologare primite din fabrică. Dar cei care au fost deja detaraţi vor rămâne aşa; singurul lucru care se poate face este să fie controlaţi în trafic dacă respectă masa. Şeful departamentului Omologări Individuale şi Inspecţii Tehnice a adăugat că, de la bun început, RAR nu a fost de acord cu detarările.

„Chiar din momentul în care am introdus în legislaţie primele trei condiţii, deja s-a mai eliminat o parte din solicitări, pentru că, aşa cum am amintit, prima condiţie impunea să existe variantă omologată şi la valoarea mică a masei şi nu toţi producătorii aveau aşa ceva. Dar au rămas suficient de multe variante sau tipuri care au fost omologate din punctul de vedere al frânării şi al maselor şi la 3.500, şi la 3.490, şi la 4.200 kg. Şi atunci a fost necesară această a patra condiţie“, a concluzionat Cristian Bucur.

Ţinând cont de numărul vehiculelor detarate în ultimii ani, putem vorbi despre o piaţă de sine stătătoare pe acest segment. Astăzi nu se mai poate schimba categoria prin detarare, dar cine controlează această piaţă care va mai funcţiona ani buni de acum încolo?

Detararea vehiculelor este încă posibilă… dar fără schimbarea categoriei de omologare. 

Vehicule detarate în România la mase totale egale sau mai mici cu 3.500 kg în jos (evoluţie 7 ani)

2008 911

2009 1.365

2010 1.629

2011 1.320

2012 893

2013 454

2014 40

Total 6.612* 

* Un număr de două ori mai mare de autovehicule detarate pe acelaşi segment au fost aduse din afară în aceeaşi perioadă.

Sursa: RAR 

Categoria N – Autovehicule având cel puţin patru roţi, concepute şi construite pentru transportul de mărfuri

Prin masă maximă se înţelege masa maximă tehnic admisibilă.

Categoria N 1 – vehicule concepute şi construite pentru transportul de mărfuri cu o masă maximă care nu depăşeşte 3,5 t.

Categoria N2 – vehicule concepute şi construite pentru transportul de mărfuri având o masă maximă care depăşeşte 3,5 t, dar nu depăşeşte 12 t.

Categoria N3 – vehicule concepute şi construite pentru transportul de mărfuri având o masă maximă ce depăşeşte 12 t. 

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

5 COMENTARII

  1. Da,dar din cauza acestor smecherii ,noi cei cu autovehicule din grupa N1 nu putem face concurenta celor detarate ,cu toate ca avem atovehicule de ultima generatie.La orice depozit te duci sa incarci prima intrebare este :
    -Citi paleti pui?
    -Patru sefu
    -Pai il vezi pe ala,pune opt .ca are masina detarata la 3,5to ,asa ca mai incearca alta data.
    Si incearca Ion o luna,doua ,noua,timpul trece dar taxe,impozite,asigurari platim.Platim icompetenta ,prostia si lacomia celor care sint pusi sa ne apere de asa ceva .Stiti ce inseamna peste 20000 de autov. detarate?Falimentul a cel putin 30000 de persoane care vor sa lucreze si au inscris masinile cinstit.Apropo,mai puneti la socoteala taxele si impozitele autovehicolelor trase pe dreapta.Halal concurenta!

  2. Domne eu sunt de părere să se lase loc pt toți. De exemplu cei cu autoutilitarele până în 3,5 t să rămână aproximativ așa cum sunt, cei cu autoutilitarele de la 3,501to până la 7,5to să fie taxate după capacitatea lor dar sa se poate circula tot ca si cele de până la 3,5to fără licențe și atestate , dar încă odată repet să fie taxate după capacitatea maxim autorizată, pt că ori cum intră la altă categorie de conducători auto . Și atunci dispare acea concurența celor cu autoutilitarele până în 3,5to . Ai mai multă greutate îți cauți transport pe măsura, bineînțeles la alt cost puțin mai mare . Și oricum sunt încă multe de discutat, așa că domnii din comisi care fac legile să se consulte și cu lumea reală, să nu fie nici unul marginalizat . Pt că persoana cu permis cât. B este avantajata și ilegală fața de persoana cu permis cât.C, C1 , pt că poate conduce un autovehicul cu masa maximă mai mare de 3,5to . Și persoana cu permis cât. C,C1 este în dezavantaj căi trebuie o benă de acte, pe românește.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.