2010 – caderea a continuat

652 de firme de transport si-au intrerupt activitatea si parcul activ s-a diminuat cu 2.284 de vehicule comerciale (peste 3,5 t) – acestea sunt cifrele care demonstreaza ca anul care se incheie a fost, in continuare, unul extrem de dificil.

Inca o data a iesit in evidenta faptul ca piata transporturilor reprezinta un barometru fin al economiei. Recesiunea a continuat in 2010 si transportul a resimtit acest lucru din plin. Astfel, la sfarsitul acestui an, datele inregistrate la ARR arata ca exista 25.046 firme licentiate pentru transportul de marfa (fata de 25.698 la finalul lui 2009), iar parcul activ a ajuns la 100.731 vehicule comerciale (copii conforme), fata de 103.015 la finalul lui 2009.

Interesant este faptul ca s-a inregistrat o crestere cu 312 a numarului de firme licentiate pentru transport in cont propriu, desi parcul utilizat de aceste firme a ramas aproape nemodificat (o crestere cu 45 de vehicule). Aceste cifre nu inseamna ca peste 300 de firme au decis, in plina criza, sa renunte la serviciile transportatorilor (mai ieftine ca niciodata) si si-au cumparat propriile autovehicule.

Cazurile cele mai intalnite sunt acelea in care companii, care desfasurau transport atat pentru propriile nevoi cat si pentru terti, au decis sa se concentreze doar pe propriile nevoi. Astfel, se explica si faptul ca, desi in crestere, firmele de transport in cont propriu opereaza un parc aproape identic ca numar de vehicule.

Firmele mici sunt mai afectate

Conform datelor ARR, cei mai afectati de criza par a fi operatorii mici de transport. Astfel, intr-o clasificare a transportatorilor in functie de numarul de masini detinute, pe toate segmentele se inregistreaza usoare scaderi. Exceptie face segmentul cu peste 20 de vehicule, unde se inregistreaza o usoara crestere. Oricum, piata romaneasca de transport ramane alcatuita in cea mai mare masura din firme mici. Doar 3% dintre operatorii de transport au peste 20 de vehicule.

Asa cum era de asteptat, varsta parcului national de vehicule comerciale este in usoara crestere, reflectand in primul rand blocajul inregistrat in ceea ce priveste achizitia de vehicule noi.

In privinta structurii parcului in functie de masa totala, se constata scaderi pe segmentele sub 7,5 t si peste 12 t, in schimb o usoara crestere apare la segmentul 7,5 – 12 t (cu 68 de autovehicule mai mult ca in 2009).

Din punctul de vedere al detinerii vehiculelor, asa cum era de asteptat, leasingul pierde teren, inregistrandu-se usoare cresteri pe segmentele „proprietate“ si „inchiriere“.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.