2011 – urmatoarea atribuire

Poate cel mai important deziderat al transportatorilor de persoane ce opereaza pe curse interjudetene a fost acela de a prelungi programul de transport la cinci ani… si aproape reusisera.

Noi criterii de punctare

Organizarea atribuirii in 2011ar putea insemna numeroase probleme pentru operatorii de transport, in conditiile in care capacitatea acestora de a investi in mijloace de transport noi s-a diminuat semnificativ din cauza crizei economice.

„Valabilitatea programului de transport este fixata la trei ani prin Legea 218/2009. Si, asa cum prevede legea, inclusiv actualul program de transport va fi valabil trei ani – nu puteam crea o situatie de ambiguitate“, a aratat Florian Coman, director general adjunct al Autoritatii Rutiere Romane (ARR). În ceea ce priveste modul in care va avea loc atribuirea traseelor interjudetene in 2011, subiectul ramane deschis. Au fost demarate discutiile in comisia de dialog social si exista sperante ca operatorii de transport sa cunoasca chiar in acest an varianta finala, pentru a putea sa se pregateasca din timp.

„Dorim sa luam in calcul noi punctaje. De exemplu, ne gandim sa punctam existenta propriilor spatii de parcare si a propriilor service-uri pentru intretinere. Eventual, putem puncta faptul ca aceste service-uri sunt abilitate sa acorde ITP-uri. Practic, discutam de scurte trasee judetene. Speram ca la sfarsitul acestui an sa avem criteriile de punctaj ce vor sta la baza atribuirii traseelor interjudetene in 2011. Daca avem in vedere imbunatatirea sigurantei rutiere, a gradului de confort, a calitatii serviciului oferit, este bine ca transportatorii sa stie din timp la ce sa se astepte, avand in vedere ca discutam despre investitii mari“, a adaugat Florian Coman.

O alta modificare ar putea fi legata de eliminarea stelelor la criteriile de punctare a confortului. Pe trasee scurte, un autovehicul cu trei sau patru stele poate determina disconfortul calatorilor in conditiile in care imbarcarea/debarcarea se realizeaza cu dificultate in aceste masini.

Placute pentru mijloacele de transport persoane

Accidentele grave petrecute in ultima vreme, precum si fenomenul de piraterie, aflat in crestere, au facut ca autoritatile sa se gandeasca la o metoda care sa asigure o vizibilitate cat mai buna a fiecarui tip de transport. „Ne-am inspirat de la transportul de marfa. Pentru urmarirea in trafic cu mai mare atentie a transporturilor de produse de panificatie si de alcool, vor aparea niste placute in partea din dreapta a parbrizului cu specificatia «panificatie» sau «alcool». La transportul de calatori, ne gandim la niste placute cu elemente de securizare si cu diferite culori, in functie de tipul de transport efectuat. La transportul regulat, vom avea o anumita culoare, specificandu-se numarul licentei si copia conforma a vehiculului, la cursele regulate speciale vom avea alta culoare, la cursele internationale o alta etc“, a explicat directorul general adjunct ARR.

Prin aceste placute, calatorii vor putea sti in ce mijloace de transport se urca. Daca aleg sa se urce in autovehicule fara placute cu date de identificare, calatorii stiu ca respectivul mijloc de transport nu este unul sigur si se expun unor riscuri crescute. Oricine va putea astfel sa identifice „piratii“. În plus, exista discutii referitoare la licentierea masinilor de 8 plus 1 locuri. Astfel, ARR ar putea controla si aceste autovehicule folosite intens in activitati clandestine de transport.

În spiritul cresterii sigurantei transportului, vor fi aplicate si alte masuri. În acest sens, controlul la sediul firmelor va deveni obligatoriu cel putin o data la trei ani. De asemenea, masinile care transporta mai multi calatori decat numarul de locuri prevazut in certificatul de clasificare vor fi imobilizate pana la remedierea problemei, iar conducatorului auto i se va suspenda atestatul profesional pe o perioada de 90 de zile dupa modelul suspendarii permisului de conducere.

Examene mai dure pentru soferi

Accidentele care au avut loc in ultima vreme au determinat autoritatile sa se gandeasca la metode de a creste responsabilitatea soferilor. ARR lucreaza astazi la modificarea bazei de date cu intrebari pentru examinari, atat pentru persoana desemnata cat si pentru soferi. Examinarea pe calculator este o alta noutate aflata in pregatire.„Cazuistica accidentelor de la politie ne indeamna sa introducem cateva intrebari din legea privind circulatia pe drumuri publice, in special pe abaterile grave constatate. În ceea ce priveste examinarea pe calculator, s-a realizat o simulare la inceputul lunii august. A fost o reusita si termenul de lansare a acestui tip de examinare este 1 octombrie. Centrele de pregatire trebuie sa se asigure ca dispun de retele functionale, ca softurile permit acest lucru. ARR va detine baza de intrebari – toate vor fi publicate pe site. De la centru, printr-o comanda se vor mixa cateva intrebari. Calculatorul opreste examinarea automat la expirarea termenului, iar documentul este listat si semnat de catre persoana examinata“, a explicat Florian Coman.

De asemenea, pentru soferii de pe autobuze si microbuze se va solicita de catre institutele de pregatire profesionala inclusiv un cazier auto. „Vom stabili o anumita limita a numarului de contraventii maxim permis. Odata cu depasirea acestui numar, respectivii soferi nu vor mai putea obtine atestat profesional pentru transportul de calatori“, a spus directorul general adjunct al Autoritatii Rutiere Romane.

„Judetenele“ se intorc la ARR?

Pentru a fluidiza modul de atribuire a traseelor judetene, Ministerul Administratiei si Internelor pregateste un act normativ care sa modifice actualele reguli. Astfel, vor fi schimbate criteriile privind atribuirea traseelor judetene. Se va trece la sintagma „vechime neintrerupta“. Criteriul vechime pe traseu a produs pana acum cele mai multe contestatii (90% din total), mai ales ca in lege nu era precizat in mod clar modul de stabilire a vechimii. Astazi, sunt judete unde sunt declarati mai multi castigatori pe un singur traseu – unul de catre ASSI, altul de catre consiliul judetean. Totodata, se va elimina de punctarea la suspendarea copiilor conforme. Vor fi stabilite niste atributii clare pentru comisia paritara. Pana acum, existau confuzii intre comisia paritara, autoritatea de transport si ARR. De asemenea, in anumite situatii, va exista posibilitatea eliberarii unor licente de traseu pe o perioada de 60 de zile pentru a acoperi anumite rute de transport, ramase descoperite, pana la momentul organizarii unei noi atribuiri. Aceste modificari ar putea sa nu aiba insa nici un efect in conditiile in care „judetenele“ ar reveni la ARR. În cazul in care comisia paritara isi ca pastra prerogativele, ea va trebui sa aiba personalitate juridica pentru a raspunde pentru deciziile emise. „Exista un Regulament al Comisiei Europene, care are aplicabilitate din 3 decembrie 2009 si prevede ca transportul public de interes local va fi doar cel purtator de subventie. Astfel, ne asteptam ca Legea 92/2007 sa fie modificata, iar traseele judetene sa treaca la ARR“, a spus Florian Coman.

Regulamentul european care intra in vigoare in decembrie ar putea avea insa o perioada care sa permita tarilor aplicarea graduala. Astfel, exista posibilitatea ca traseele judetene sa ramana la consiliile judetene.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.