40.000 de camioane merg în Comunitate

Parcul licenţiat de vehicule comerciale pentru transport marfă a ajuns la 140.150 unităţi în România, în creştere uşoară faţă de anul trecut (+2,5%). Pe de altă parte, numărul operatorilor de transport marfă a scăzut cu peste 900 de firme, ajungând la 34.228 – o scădere de aproximativ 2,6% faţă de anul trecut.

Creşterea parcului destinat transportului de marfă se datorează şi dezvoltării activităţii de transport în spaţiul comunitar – transport efectuat în interiorul UE de către camioane înmatriculate în România, fără ca operaţiunile de transport să aibă legătură cu ţara noastră. Practic, conform statisticilor Autorităţii Rutiere (ARR) aproximativ 40.000 de autovehicule comerciale româneşti desfăşoară acest gen de activitate.

Parcul de grele creşte, cel sub 16 t este în scădere

În ultimii patru ani, parcul de vehicule comerciale pentru transport marfă se află într-o creştere uşoară, dar constantă, de la 130.854 în 2010, la 140.150 anul acesta (sfârşitul lunii octombrie). Interesant este faptul că, în timp ce parcul de peste 16 t este în creştere, cel de sub 16 t a scăzut constant în ultimii patru ani. În ceea ce priveşte numărul operatorilor de transport, în 2011 erau licenţiaţi 30.365. În 2012 s-a ajuns la 35.137, pentru ca anul acesta numărul operatorilor să scadă la 34.228.

Piaţa rămâne axată pe autovehiculele rulate

Până la sfârşitul lunii octombrie, pe segmentul de peste 16 t, anul acesta fuseseră licenţiate puţin sub 2.900 de autovehicule având an de fabricaţie 2013. Mult mai bine arată lucrurile pentru autovehiculele rulate. Dacă luăm în considerare acelaşi segment de peste 16 t, anul acesta până la finalul lunii octombrie au fost licenţiate peste 5.000 de autovehicule cu an de fabricaţie cuprins între 2004 şi 2012. Cele mai căutate maşini au fost cele având an de fabricaţie 2007 (1.091 autovehicule licenţiate în acest an) şi 2008 (1.567 autovehicule licenţiate în acest an).

Schimbări în topul operatorilor

Analizând topul primelor 100 companii de transport marfă din punct de vedere al parcului de autovehicule, se constată o relativă constanţă faţă de anul trecut. Astfel, parcul total deţinut de primele 100 de firme este de 17.128 autovehicule la 31 octombrie 2013, în timp ce, la aceeaşi dată anul trecut, era de 17.764 autovehicule. Sigur, sunt firme care şi-au crescut parcul, dar şi unele care au scăzut. Elocvent este faptul că ultima firmă în top 100 deţine 78 de autovehicule anul acesta, în timp ce în 2012 ultima firmă din top 100 deţinea 74 de autovehicule. Bineînţeles, atunci când vine vorba despre reduceri de flotă, cea mai cunoscută şi mediatizată este situaţia edy International Spedition, care anul trecut în luna octombrie deţinea 819 copii conforme valabile (locul 1 în 2012), iar acum are 268 copii conforme (locul 18 anul acesta). Scăderi ale flotei au înregistrat şi Transilvania General Import Export, de la 649 copii conforme anul trecut (locul 2) la 608 anul acesta (locul 1), Dumagas Transport de la 545 în 2012 (locul 3) la 467 în 2013 (locul 5), Waberer’s Romania de la 480 în 2012 (locul 6) la 277 anul acesta (locul 16), precum şi Frigoexpres de la 183 (locul 31) la 122 anul acesta (locul 56). Dunca Expediţii a sărit în ultimul an de pe locul 7 pe locul 4, având 470 copii conforme valabile (o creştere cu 51 de autovehicule). O creştere şi mai spectaculoasă, de 89 de autovehicule, a înregistrat Carrion Expedition, care a ajuns la 463 de copii conforme valabile. Creşteri importante ale flotei au înregistrat în ultimul an şi Transcondor (+71 copii conforme), International Lazăr Company (+53 copii conforme), H.Essers (+28 copii conforme), Com Divers Auto Ro (+41 copii conforme), Ravitex (+43).

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.