5 SAU 3 ANI – lupta nu s-a incheiat

Legea 218/2009, de aprobare a Ordonantei de Urgenta 74/2008, a aparut deja in Monitorul Oficial si prevede ca valabilitatea programului de transport interjudetean sa fie de trei ani. Totusi, licentele pentru cursele interjudetene deja emise si-ar putea pastra valabilitatea de cinci ani. Ultimul cuvant il vor avea normele de aplicare a legii recent intrate in vigoare.

Renuntarea la articolul din textul OUG 74/2008, care prevedea cresterea valabilitatii programului de transport interjudetean la cinci ani, a surprins pe cei mai multi. Însa lucrurile nu sau modificat pe de-a-ntregul. În acest moment, se lucreaza la normele de aplicare a Legii 218, care vor hotari de fapt perioada de valabilitate a actualelor licente de traseu si impli-cit a celei mai mari parti din actualul program interjudetean de transport. Este momentul in care o atitudine hotarata si unita a transportatorilor si a asociatiilor profesionale care ii reprezinta ar putea face diferenta.

Normele decid

Avand in vedere actuala situatie economica, miza celor cinci ani este cu atat mai ridicata. Daca peste doi ani ar trebui sa se organizeze atribuirea traseelor interjudetene, cei mai multi dintre operatorii de transport ar fi pusi intr-o situatie extrem de dificila. Putini vor mai putea sa investeasca in masini noi si, astfel, ar deveni vulnerabili in fata oricarui nou venit. Cei doi ani in plus ar putea face diferenta intre continuarea afacerii si disparitia acesteia prin pierderea traseelor. În plus, existau sperante ca aceasta crestere a programului de transport interjudetean sa dea firmelor prilejul de a se concentra pe aspecte importante legate de organizarea afacerii, de imbunatatirea managementului, dezvoltarea calitatii serviciilor oferite, cresterea sigurantei, pregatirea soferilor etc. Sunt numeroase aspecte la care transportatorii trebuie sa lucreze pentru a avea in primul rand afaceri stabile, puternice, in cadrul carora detinerea de autovehicule sa nu mai ocupe singura pozitie importanta. Din pacate, pana in prezent, numeroase firme de transport au avut in vedere doar achizitionarea microbuzelor si autobuzelor necesare pentru securizarea curselor detinute si acapararea unora noi. „Ce model de autovehicul cumparam? La ce pret? Cand?“ – aceste intrebari au devenit o adevarata obsesie pentru patroni, multi transformandu-se in posesori de autovehicule si mai putin in adevarati transportatori. Pastrarea valabilitatii actualului program de transport interjudetean la cinci ani reprezinta si un test prin care se va putea verifica puterea si capacitatea transportatorilor de a-si impune un punct de vedere. Astfel, mai exista o sansa ca valabilitatea programului de transport interjudetean sa ramana pe cinci ani. În conditiile in care nimeni nu sprijina deschis reducerea valabilitatii la trei ani, nu ar trebui sa fie o problema prea mare pentru operatorii de transport si reprezentantii acestora in a-si impune punctul de vedere, dar nici nu ar trebui sa se stea cu mainile incrucisate. Legea 218 creeaza si alte incurcaturi, intrand inclusiv peste transportul judetean. „În legea 92/2007, se prevede ca programul de transport judetean sa fie corelat cu cel interjudetean. În actuala lege, se spune ca programul interjudetean trebuie sa fie realizat in corelare cu cel judetean. Este greu sa corelezi cateva curse interjudetene cu numeroasele curse judetene. Oricum, corelarea nu s-a realizat niciodata, dar actualele prevederi mai incurca putin lucrurile. De asemenea, programele de transport judetean si interjudetean pot fi modificate o data pe an, conform noului act normativ, ceea ce contrazice prevederile Legii 92/2007, care permite oricand modificarea programului judetean de transport“, a completat Florian Coman, director general adjunct Autoritatea Rutiera Romana.

Traseele judetene s-ar putea intoarce la ARR

Se pare ca, de prea multe ori, legislatia romaneasca apare in contratimp cu cea europeana. Dupa ce, prin Legea 92/2007, traseele judetene intrau in subordinea consiliilor judetene, au aparut numeroase probleme de functionalitate. Autoritatile judetene au intampinat dificultati reale in a gasi specialistii in transporturi de care aveau nevoie si a respecta legea. În orice caz, in numeroase judete, situatia a devenit conflictuala, iar operatorii de transport sunt cei care au avut cel mai mult de suferit. Se pare insa ca autoritatile judetene nu vor apuca sa se acomodeze in postura de coordonatori ai transportului judetean de persoane. Legislatia europeana ar putea aduce schimbari radicale la sfarsitul acestui an. „Începand cu data de 3 decembrie a acestui an, va intra in vigoare un regulament european (obligatoriu de aplicat de catre Romania), care va determina readucerea transportului judetean de persoane catre ARR. Cred ca este un lucru bun, avand in vedere ca trecerea transportului judetean de persoane catre consiliile judetene a creat numeroase probleme. Practic, conform acestui regulament european, autoritatile judetene pot coordona doar acel transport pe care il subventioneaza. Cu alte cuvinte, discutam de o recentralizare a transporturilor, in urma unui regulament european. Chiar daca transportul judetean se intoarce la ARR, vom pastra acelasi program de transport“, a explicat Florian Coman.

Instructorii auto independenti in afara legii – pentru moment

Un subiect aflat in dezbatere in ultima vreme a fost cel legat de scolile de soferi, iar aparitia Legii 218 nu a avut ca efect linistirea spiritelor. S-au format doua tabere: instructorii auto autorizati au incercat sa isi asigure viitorul, in timp ce scolile de soferi au cautat sa ii scoata de pe piata sau cel putin sa ii oblige sa respecte aceleasi reguli. La prima vedere, aparitia noii legi a dat castig de cauza instructorilor autorizati, care sunt acceptati conform legii, insa… „Noua legislatie prevede faptul ca pregatirea practica poate fi realizata si de catre instructori auto autorizati. Acestia functioneaza ca persoane inregistrate la oficiul comertului. Scolile de soferi ne-au solicitat ca, pana la aparitia normelor de aplicare a legii, pregatirea teoretica si practica sa se poata face numai de catre instructorii angajati ai scolilor auto. Argumentul pentru acest lucru este legat de faptul ca, nefiind emise normele, nu se stie ce conditii trebuie sa indeplineasca instructorii independenti, iar masinile acestora nu sunt controlate de nimeni privind respectarea prevederilor Ordinului Ministrului Transporturilor 1856, atat din punct de vedere tehnic, cat si al formei de proprietate“, a explicat Florian Coman.

Astfel, in acest moment, nu mai pot functiona decat scolile de soferi care au masinile in proprietate sau leasing. Legea prevede faptul ca instructorii auto autorizati vor fi licentiati de catre autoritatea competenta (ARR), in baza unei metodologii elaborate de catre autoritatea competenta.

Legea a aparut, iar acum se lucreaza la normele metodologice, care vor stabili conditiile in care se realizeaza autorizarea, obligatiile si drepturile pe care le au instructorii auto.

„Vor exista niste criterii unitare pentru scoli si instructori autorizati. La ora actuala, elaboram normele de organizare si functionare a scolilor de conducatori auto si a instructorilor auto autorizati. Pana la aparitia normelor, nu se mai lucreaza decat cu  scolile. Cel mai probabil, la inceputul lunii august, vor fi publicate in Monitorul Oficial si normele. Oricum, instructorii independenti nu vor mai putea avea contract cu persoanele cursante, ci numai cu scoala. Masina va avea un numar de evidenta asemanator taxiurilor. Instructorii independenti vor trebui sa aiba la bordul masinii contractul cu scoala, in copie. Practic, cursantii se inscriu la scoala, iar instructorii nu mai incaseaza bani direct de la acestia. Astfel, se incearca o evidentiere mai clara a circuitului banilor. De exemplu, banii pe care ii primesc instructorii independenti se vor impozita la sursa“, a precizat Florian Coman.

Pentru moment, instructorii auto autorizati trebuie sa isi inceteze activitatea. Apar, insa, cateva probleme destul de serioase. Ce se intampla, de exemplu, cu elevii aflati in proces de instruire? Instructorii independenti nu ii vor mai putea instrui pana la capat decat, eventual, dupa o pauza de cateva luni? Oare va fi cineva dispus sa astepte atat? Dar ce se va intampla cu instructorii care, bineinteles, traiau din aceasta activitate? Îsi vor cauta o slujba pe perioada verii, pana la aparitia normelor?

Înca o data, legislatia loveste mediul privat si creeaza o situatie nefireasca. Astazi, se vorbeste despre faptul ca scolile de soferi vor interveni pe langa ARR pentru a intarzia aparitia normelor cat mai mult. În plus, cele doua tabere formate se acuza reciproc de evaziune fiscala, insa acest lucru ar trebui verificat de catre autoritatile competente in acest sens. Un lucru ramane cert: pregatirea noilor soferi (si asa destul de slaba) va avea de suferit in plus din cauza cadrului legislativ care creeaza incertitudine. Si sa nu uitam ca discutam despre un segment foarte important pentru siguranta rutiera…

Scolile de soferi amendate de Consiliul Concurentei

Consiliul Concurentei a realizat investigatii in legatura cu o serie de intelegeri existente intre mai multe scoli de soferi. S-a considerat ca aceste intelegeri aveau un caracter anticoncurential, avand ca scop majorarea tarifelor la serviciile de scolarizare auto categoria B. Astfel, au fost amendate 32 de scoli cu 1,5 milioane lei (aproximativ 360.000 euro). Prin decizia Consiliului Concurentei, scolile de soferi au obligatia sa transmita, timp de doi ani, autoritatii de concurenta modificarile de tarife si momentul efectuarii acestora.

Transport judetean Vrancea – reteta falimentului

În numerele trecute ale revistei, prezentam situatia dificila pe care o intampina multi dintre transportatorii care opereaza pe cursele judetene, din cauza dialogului defectuos pe care il au cu consiliile judetene. În Vrancea, decizia Consiliului Judetean de a infiinta noi curse, care, de fapt, dubleaza unele deja existente, inseamna pentru operatorii de transport un singur lucru – falimentul. Astfel, operatorii de transport din Vrancea, afectati de infiintarea noilor linii, au dat in judecata consiliul judetean si au obtinut suspendarea hotararii acestuia privind infiintarea de noi trasee care se suprapuneau cu cele vechi. Din pacate, la nivel local, respectul pentru lege si pentru deciziile justitiei lasa mult de dorit. Consiliul judetean nu a tinut cont de aceasta hotarare si a organizat, in continuare, atribuirea. Operatorii afectati au cerut ARR si ASSI sa faca demersurile necesare pentru a opri procedura de atribuire, luand act de sentinta justitiei. În caz contrar, daca rezultatele ar fi fost afisate de catre ASSI, ARR ar fi trebuit sa emita licentele. ASSI a suspendat afisarea rezultatelor atribuirii, insa Consiliul Judetean Vrancea a decis sa infiinteze din nou aceste linii, printr-o noua hotarare de consiliu. Practic, se ia de la capat acest joc „de-a soarecele si pisica“. O poveste fara sfarsit, in care nimeni nu are de castigat – operatorii vor da cel mai probabil din nou in judecata consiliul judetean si este de asteptat ca, si de aceasta data, sa castige… Pe de alta parte, actuala situatie economica (sunt tot mai putini calatori) la care se adauga acum si cheltuielile de judecata (avocat, drumuri ce trebuie facute) au adus operatorii de transport in pragul falimentului.

Oricum, daca intra inca un operator pe aceste linii, nu va face decat sa grabeasca sfarsitul transportatorilor – atat cei vechi, cat si nou intratul pe traseu. Firmele abia reusesc sa isi plateasca salariile si motorina, iar plata ratelor de leasing inregistreaza intarzieri. Autoritatile judetene nu au luat in considerare faptul ca, prin actiunile lor, risca sa desfinteze firmele care opereaza pe respectivele trasee. Numarul pasagerilor nu poate creste. De altfel, in aceasta perioada, trendul este opus – numarul calatorilor scade, mai ales ca s-au inchis in zona numeroase fabrici. Costul unui bilet pe o ruta de 30 km este acum 1 leu, iar sansele de a acoperi toate costurile sunt foarte mici.

Ajutor pentru transportatorii de calatori

„Am hotarat sa acordam posibilitatea suplimentarii numarului de statii pe diferite trasee, pentru a raspunde mai bine nevoilor de transport din diferite zone, avand in vedere ca, in ultimii ani, au avut loc numeroase schimbari – noi zone rezidentiale, noi investitii…“, a spus directorul general adjunct ARR. Pe de alta parte, situatia dificila economica afecteaza puternic si companiile de transport, iar ARR poate interveni pentru a ajuta transportatorii. „Avand in vedere diminuarea numarului de calatori, vom permite transportatorilor utilizarea, pe o perioada determinata, a unor mijloace de transport cu o capacitate mai mica, pastrandu-se gradul de confort. Nu putem obliga transportatorii sa mearga cu zece calatori intr-un autocar de 50 de locuri in permanenta. De asemenea, li se va permite transportatorilor autosuspendarea curselor pe anumite perioade, insa trebuie anuntat ARR in prealabil, pentru a nu le fi afectata vechimea pe traseu“, a precizat directorul general adjunct ARR.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.