Agresiunea in trafic sub lupa controlorilor

Agresiunea in trafic si fraudele privind tahograful digital au reprezentat subiectele principale de discutii cu ocazia schimbului multilateral de experienta desfasurat in perioada 17 – 22 aprilie, la Bucuresti si organizat sub egida organismului european Euro Controle Route (ECR).

Euro Controle Route este un organism de colaborare intre inspectoratele rutiere europene, creat in anul 1999, constituit din 21 tari participante, cu atributii in aplicarea legislatiei privind inspectia si controlul activitatilor de transport rutier. Autoritatea Rutiera Romana (ARR) colaboreaza cu ECR din anul 2003, fiind membru cu drepturi depline din 2007, odata cu semnarea Acordului Administrativ (actul constitutiv al ECR) de catre ministrul competent, iar intre 2008-2009 a detinut presedintia organizatiei. Implicarea ARR in actiunile ECR a condus la facilitarea adoptarii unor masuri de implementare a acquis-ului comunitar privind inspectia si controlul in domeniul transporturilor rutiere. Reprezentantii ARR sunt implicati in proiectele europene de armonizare a sanctiunilor si nivelului amenzilor, de armonizare a procedurilor de control din inspectoratele rutiere europene prin participarea la schimburi europene multi laterale si bilaterale de experienta, formari tip shadowing, la standardizarea echipamentelor si documentelor de control si la stabilirea unei programe de formare a inspectorului european. ARR si-a luat angajamentul in cadrul reuniunii Comitetului Director al ECR (format din reprezentantii institutiilor membre ECR) din luna noiembrie 2010, ca in 2011 sa organizeze un schimb multilateral de experienta avand ca tematica fraudele in manipularea tahografului digital si agresiunea in trafic. O astfel de actiune desfasurata pe parcursul unei saptamani vizeaza promovarea intre autoritatile de control din statele membre ECR a cunoasterii politicilor de control si a procedurilor din fiecare stat, ridicarea nivelului de cunostinte lingvistice, o mai buna intelegere a legislatiei si modului de functionare a institutiilor si duce la consolidarea cooperarii si coordonarii intre tarile europene in domeniul transportului rutier.

Teorie…

Inspectori din tari precum Olanda, Belgia, Franta, Luxemburg, Spania, Polonia, Slovenia, Cehia, Bulgaria, impreuna cu colegii din Romania din cadrul Autoritatii Rutiere Romane s-au reunit pentru o saptamana sa cunoasca procedurile de control nationale si legislatia din Romania in domeniul transportului rutier, cu accentul pe fraudele privind ta hograful digital si agresiunea in trafic. In prima zi, directorul general ARR, Melus Florian Coman, a prezentat competentele si atributiile institutiei (inclusiv pe cele nou dobandite), precum si structura autoritatii si modul de efectuare a controlului in trafic, ceea ce a permis participantilor sa inteleaga modul de functionare la nivel national si european. Diseminarea si utilizarea lexiconului multilingv al ECR in cadrul Autoritatii Rutiere Romane – ARR (lexiconul multilingv este o lista de taliata cu toate posibilele intrebari care pot aparea in timpul unui control in trafic, disponibila sub forma unui manual in 12 limbi) a dat startul celei de-a doua zi a schimbului multilateral, introducand astfel urmatoarea tema pe ordinea de zi a programului, prezentarea organismului european Euro Controle Route elaborata si sus tinuta de catre Delegatul General al ECR din Olanda, care a indeplinit si rolul de evaluator oficial al schimbului organizat de catre ARR. Avand in vedere ca sistemul de clasificare a operatorilor de transport pe categorii de risc este o cerinta a legislatiei europene, ARR a prezentat modul in care acest sistem a fost implementat la nivel national, precum si modul de desfasurare a controlului privind respectarea reglementarilor legislatiei sociale, atat in trafic cat si la sediu. Tema privind fraudele si manipularea tahografului digital a fost indelung analizata si dezbatuta de catre toti participantii, iar experienta vasta si nivelul de expertiza al participantilor a generat nenumarate dezbateri..

… si practica

Cea de-a doua zi a schimbului multilateral a permis colegilor din autoritatile omoloage ARR sa observe la nivel practic modul de efectuare a unui control in trafic, cu ocazia actiunii ample de control desfasurate impreuna cu Jan darmeria Romana. Inspectorii au utilizat echipamentele specifice pentru verificarea tahografului (software), noile instalatii de cantarire pentru verificarea depasirii masei maxime admise si s-a verificat modul de fixare a incarcaturii pe vehicule. Prezentarea bazei de date a ARR a fost foarte apreciata de catre toti participantii, aceasta fiind considerata ca un instrument foarte bine structurat, prezentarea oferind o imagine foarte clara asupra informatiilor introduse in baza de date si a modului de accesare de catre inspectorii ARR a informatiilor existente, precum si a legislatiei din domeniu. Intregul sistem de acordare a certi ficatelor de pregatire profesionala precum si procesul de examinare a personalului cu functii care concura la siguranta rutiera din Romania a fost prezentat in mod detaliat, pentru a permite participantilor sa inteleaga cum este reglementat accesul la profesie in tara noastra. Participantii straini au fost impartiti pe grupe de lucru, fiecare grup fiind coordonat de catre un inspector din cadrul ARR, iar pe parcursul celor cinci zile, fiecare grup a pregatit o tema specifica cu accent pe fraudele privind tahograful digital si agresiunea in trafic, indicand modalitatea de tratare a aspectelor in fiecare tara reprezentata. Toti participantii au concluzionat ca acest schimb multilateral le-a oferit ocazia de a se familiariza cu procedurile de lucru din ce lelalte state, depasind, de asemenea, si barierele lingvistice.

183 de autovehicule trase pe dreapta in primele 4 luni din 2011

Inspectorii ARR au suspendat in primele patru luni ale anului 2011 dreptul de utilizare pentru un numar de 47 autovehicule de transport persoane si 2 autovehicule de transport de marfa. 29 au fost depistate efectuand activitati de transport de persoane fara a detine licenta de traseu, iar 20 nu detineau copie conforma pentru autovehiculul utilizat. In total, la nivel national, pentru acest gen de abateri, in primele patru luni ale anului 2011, s-a suspendat dreptul de utilizare pentru un numar de 183 autovehicule, dintre care 69 de transport persoane, iar 42 de transport marfa. De mentionat ca, de la inceputul anului 2011 si pana in prezent, din totalul de procese verbale de constatare si sanctionare, contestate si judecate, un procent de 95 – 98% au fost mentinute in instanta. Veniturile totale realizate de Autoritatea Rutiera Romana in cursul trimestrului I al anului 2011 se ridica la 22.056.618 lei.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.