Amânări…

Atunci când se încearcă impunerea unor reguli care te dezavantajează, orice amânare este binevenită. Pachetul Mobilitate a fost respins, pentru a doua oară, în plenul Parlamentului European, la începutul lunii iulie.

Plenul Parlamentului European (PE), reunit pe 4 iulie, la Strasbourg, a respins, pentru a doua oară, Pachetul Mobilitate propus de Comisia Europeană (CE), privind modificarea legislației europene în domeniul transporturilor rutiere, informează UNTRR, prin intermediul unui comunicat de presă. Decizia a fost luată în urma votului tuturor amendamentelor contradictorii aduse de eurodeputați la rapoartele Comisiei de Transport și Turism a Parlamentului European (TRAN).

Iar aceasta, după ce rapoartele TRAN au fost respinse în plenul Parlamentului European și luna trecută. Potrivit UNTRR, eurodeputații nu au reușit să adopte o poziție a Parlamentului European cu privire la: cerințele de aplicare și normele specifice privind detașarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier; perioadele de conducere zilnice și săptămânale, pauzele minime și perioadele de repaus, poziționarea prin tahografe; adaptarea regulilor de acces la profesie și la piața de transport rutier de marfă la evoluțiile din sectorul de transport rutier.

Un compromis pare… imposibil

După mai mult de un an de la publicarea Pachetului Mobilitate, pe 31 mai 2017, și după un proces de negociere lung și dificil, la nivel european, nici Parlamentul European și nici Consiliul de Transport UE nu au reușit să ajungă la un compromis echilibrat și acceptabil pentru toate Statele Membre UE.

Reamintim, Parlamentul European a respins și pe 14 iunie 2018 mandatul de negociere propus TRAN cu privire la pachetul mobilitate pe 4 Iunie 2018, în timp ce Consiliul European nu a putut adopta o poziție cu privire la pachetul mobilitate, la ultima sa reuniune, din 7 iunie 2018.

În continuare, se va relua procesul dezbaterilor Pachetului Mobilitate în TRAN, pentru găsirea unui compromis, care să fie, apoi, votat, din nou, în plenul Parlamentului European.

Este tot mai puțin probabil ca Pachetul Mobilitate să poată fi adoptat până la finalul mandatului actualului Parlament European, din luna mai 2019, crescând, astfel, probabilitatea ca acesta să fie transferat viitorului PE.

UNTRR salută implicarea activă a eurodeputaților români în sprijinirea industriei autohtone de transport rutier, pentru a oferi șanse egale, pe piața europeană, companiilor de profil din România și angajaților acestora și pentru a evita falimentarea transportatorilor români și migrarea șoferilor în Vestul UE, unde românii nu sunt plătiți la nivelul colegilor lor din Vest, contrar principiului „plată egală pentru muncă egală, în același loc” susținut de Alianța Rutieră.

„Precizăm că Pachetul Mobilitate a fost inițiat pe fondul protecționismului în creștere al Statelor Alianței Rutiere, cuprinzând propuneri extrem de restrictive pentru transportatorii români și Est – europeni, precum aplicarea Directivei Detașării Lucrătorilor în sectorul transporturilor rutiere, restricționarea cabotajului, obligația întoarcerii acasă a șoferilor și interzicerea repausului săptămânal normal în cabina vehiculului”, se arată în comunicatul transmis la redacție.

Tarife în funcție de… proveniență

Cu toate că aceste propuneri ale pachetului mobilitate sunt încă în dezbatere la nivel european, statele Vest – europene le aplică, deja, în legislațiile lor naționale, fapt care a condus la creșterea semnificativă a costurilor de operare ale transportatorilor români și Est – europeni în Vestul UE.

Aceasta în condițiile în care tarifele plătite acestora, de circa 1 euro/km, sunt sub nivelul costului de referință pentru transportul rutier în Vestul UE, de aproximativ 1,25 euro/km (conform Comitetului Național Rutier din Franța – www.cnr.fr), iar un transportator vestic primește, pentru același serviciu, un tarif de circa 1,5 euro/km (cost de referință +marjă de profit).

Principiul „Plată egală pentru muncă egală, în același loc” trebuie să se aplice și companiilor din Centrul și Estul UE, nu numai angajaților, în caz contrar, Pachetul Mobilitate va distorsiona grav competiția pe piața de transport europeană, legalizând discriminarea transportatorilor români și Est – europeni.

„Stabilirea unui cost de referință pentru transportul rutier în UE este soluția pentru un Pachet de mobilitate echitabil și echilibrat!”, subliniază UNTRR. Având în vedere că Parlamentul European a aprobat întoarcerea rapoartelor privind Pachetul Mobilitate la Comisia de Transport și Turism (TRAN), UNTRR solicită eurodeputaților români membri în TRAN să sprijine introducerea unui mecanism european, similar celui stabilit de Comitetul Național Rutier în Franța, pentru a garanta același cost de referință al transportului în UE, atât pentru transportatorii din Est cât și pentru cei din Vest.

UNTRR salută implicarea eurodeputaților români în sprijinirea industriei de transport rutier din România.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.