Amenzi mai mici pentru nerespectarea AETR

Modificarea reglementarilor privind timpii de condus si odihna si negocierile carausilor cu reprezentantii Ministerului Finantelor pe marginea impozitarii diurnelor si a altor teme cu implicatii majore in activitatea de transport sunt probabil cele mai importante subiecte ale ultimei perioade pentru sectorul de profil din Romania.

Legislatia nationala pentru aplicarea reglementarilor privind timpii de condus si odihna s-a modificat la inceputul acestui an, dupa ce a fost publicata in Monitorul Oficial, in data de 30 ianuarie, OG 8 care modifica si completeaza OG 37/2007. Actul normativ a intrat in vigoare la cateva zile dupa publicare si introduce amenzi care ajung pana la 12.000 de lei, diminuate fata de cele prevazute in OG 37, unde limita maxima era de 16.000 de lei. Concret, pentru incalcarile Regulamentului (CE ) 561/2006 si Regulamentului (CE) 165/2014 si, dupa caz, ale Acordului AETR, sanctiunile variaza intre 9.000 si 12.000 lei. Ordonanta stabileste de asemenea, incalcari foarte grave pentru care se aplica amenzi intre 4.000 si 6.000 lei si incalcari grave pentru care amenzile merg intre 600 si 1.000 de lei. De mentionat ca sanctiunile pentru incalcarile minore variaza, de acum incolo, intre 250 si 500 de lei, valorile fiind mult reduse fata de cele prevazute in OG 37, unde amenzile pentru aceste abateri erau intre 1.500 si 3.000 de lei.

Problema diurnelor pare sa se transeze pozitiv

La inceputul acestui an, au continuat negocierile dintre transportatori si reprezentatii Ministerului Finantelor, iar in cadrul intalnirii din 2 februarie, Ministrul Finantelor Publice, Darius Valcov, a mentionat ca in opinia sa problema impozitarii diurnelor este rezolvata, fiind depus un material privind convocarea Comisiei Fiscale Centrale. In aceasta perioada, este asteptata Decizia Comisiei, care ar trebui sa fie una favorabila mediului privat. Altfel spus, nu se va mai pune problema unei impuneri retroactive a diurnelor. Aceasta nu inseamna insa ca in urmatoarea perioada autoritatile nu ar putea avea in vedere reducerea cuantumului diurnei neimpozabile. Asociatiile profesionale au depus, de asemenea, cu ocazia intalnirii cu ministrul Finantelor Publice, un document care include o serie de propuneri de modificare a Codului Fiscal. Documentul este semnat de Asociatia Patronala a Transportatorilor Europa 2002, Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri Romani, Federatia Operatorilor Romani de Transport, Asociatia Operatorilor de Transport Rutier Apulum, Uniunea Nationala a Patronatului Roman, Asociatia Romana pentru Transporturi Rutiere Internationale si Asociatia Carausilor Particulari din Romania. De mentionat ca propunerile au fost considerate de catre ministrul Valcov ca fiind rezonabile si au fost preluate spre analiza. Potrivit documentului depus la Finante, costurile cu personalul ocupa un loc semnificativ in bugetele transportatorilor romani, iar in conditiile in care forta de munca din acest sector migreaza din ce in ce mai mult catre alte tari care ofera conditii financiare mai avantajoase, a devenit tot mai dificil pentru companiile autohtone sa-si pastreze personalul. In acest context, un avantaj competitiv fragil este reprezentat la momentul de fata de posibilitatea de a acorda soferilor indemnizatii neimpozabile in cazul deplasarii in interes de serviciu, in limitele acordate oricarui angajat roman aflat in delegare. In acest context, asociatiile profesionale au propus modificari ale Codului Fiscal pentru mentinerea acestui avantaj si eliminarea oricaror interpretari adverse in ce priveste dreptul soferilor la diurna neimpozabila.

Transportatorii propun scutirea de impozit a profitului investit in vehicule

Carausii au cerut, de asemenea, extinderea aplicarii masurii de scutire de impozit pe profitul reinvestit si asupra mijloacelor fixe de natura vehiculelor de transport marfa si persoane. Aceasta mai ales in situatia in care reinnoirea si extinderea parcurilor auto detinute de transportatori necesita mari eforturi, in conditiile in care accesul la finantare este dificil si presupune costuri foarte mari in comparatie cu cele practicate pe alte piete cu care transportatorii romani se afla in competitie directa. In ceea ce priveste accizele, carausii au solicitat fie renuntarea la masura supraccizarii motorinei, fie majorarea nivelului accizei returnate transportatorilor de la 0,04 EUR/litru in prezent la 0,07 EUR/litru. In document se arata ca daca se doreste ca aceasta masura sa fie una functionala se impune modificarea procedurii de rambursare in sensul eliminarii birocratiei inutile. In plus, este necesara urgentarea platilor prin utilizarea unui sistem electronic de centralizare a datelor si rambursarea automata a sumelor rezultate, odata stabilite cantitatile de combustibil achizitionate de catre operatorii de transport. Pe langa propunerile de modificare a Codului Fiscal, operatorii de transport sustin initierea unui dialog activ cu Ministerul Finantelor Publice si cu Agentia Nationala de Administrare Fiscala, pentru a pune bazele unui parteneriat de colaborare echitabil pentru ambele parti. Ei au propus o modificare a rolului autoritatii fiscale, in sensul accentuarii laturii preventive a procedurilor si a renuntarii la directia strict punitiva, precum si repozitionarea activitatii de control in sensul redefinirii procedurilor dupa parcurgerea unui proces de consultare a contribuabililor, astfel incat contribuabilul sa aiba posibilitatea de a raspunde in timp util inspectorilor fiscali, fara ca aceasta sa insemne o blocare a activitatii curente. O alta idee scoasa in evidenta de carausi tine de gasirea unor solutii care sa permita continuarea activitatii contribuabilului si recuperarea prejudiciului, in cazul identificarii unor situatii de interpretari eronate a legislatiei care au dus la stabilirea unor debite suplimentare in sarcina contribuabililor. Pe de alta parte, in situatia in care legislatia se dovedeste a fi neclara, neclaritatile din lege trebuie interpretate in favoarea contribuabililor potrivit principiului „in dubio contra fiscum”. Foarte importanta este, de asemenea, potrivit documentului semnat de asociatiile profesionale, responsabilizarea reprezentantilor autoritatii fiscale in sensul atragerii raspunderii acestora in cazul unor abuzuri sau erori in cadrul procedurilor de inspectie fiscala.

Carausii vor egalitate in relatie cu Fiscul

Asociatiile profesionale din transporturi au cerut ministrului Finantelor crearea unui sistem de egalitate intre Autoritatile fiscale si Contribuabil in privinta accesoriilor (dobanzi si penalitati de intarziere) datorate pentru neindeplinirea in termenul prevazut de lege a obligatiilor. Asa cum, in cazul contribuabililor, obligatia de a plati accesorii intervine automat conform prevederilor din Codul de Procedura, tot asa ar trebui ca obligatia Autoritatii de a plati penalitati si dobanzi de intarziere sa fie implicita, fara a obliga contribuabilul sa ceara aceste drepturi in instanta.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.