Antidot la FURTURILE din parcari

Operatiunile de transport rutier pe distante lungi reprezinta sistemul circulator al Europei, veriga ce leaga diferitele tari ale continentului, care permite schimburile comerciale dintre ele. Cu toate acestea, riscurile de pe sosele au crescut simtitor in ultima decada. Furturile din camioane ating suma de 8,2 miliarde de euro in fiecare an. Acum, noi initiative au fost adoptate deopotriva de Uniunea Europeana si de Volvo Trucks pentru a preveni aceste furturi.

Conform datelor furnizate de IRU (Uniunea Internationala a Transporturilor Rutiere), 17% dintre soferii de cursa lunga din Europa au fost victimele unor furturi in timpul orelor de lucru in ultimii cinci ani. Furturile au loc de obicei in parcarile de pe drum. Hotii fura orice, de la echipamente electronice scumpe si tigari, la ciocolata si crema de ras. Conform Europol, anual sunt furate din camioane in Europa bunuri in valoare totala de 8,2 miliarde euro. Daca se adauga si costurile aditionale precum reparatiile, inlocuirea marfii si timpul de lucru al politistilor, suma creste considerabil.

Vestul… salbatic

Putem fi tentati sa credem ca Vestul Europei este un loc relativ sigur comparativ cu alte parti ale lumii, dar statisticile Europol arata ca multe regiuni din Europa de Vest sunt zone cu risc inalt in privinta furturilor din transporturi, la egalitate cu tari precum Rusia, Mexic sau Brazilia.

Acum zece ani, cel mai obisnuit loc pentru furturile din transporturi erau terminalele cargo si depozitele. Solutiile au fost zidurile, gardurile si controalele riguroase, dar problema nu s-a rezolvat, ci doar s-a mutat in alta parte. Acum, drumurile au devenit locul preferat al crimei organizate, iar victimele sunt camioanele de cursa-lunga. Faptasii sunt deseori organizatii criminale internationale, iar cooperarea politiilor de frontiera a fost deseori ineficienta. Statisticile privind atacurile impotriva industriei transporturilor nu sunt concludente atat timp cat politia nu priveste transportul ca pe o categorie separata si nu-si coordoneaza actiunile impotriva acestui nou tip de crima organizata. În orice caz, in urma cresterii accelerate a pirateriei pe sosele si a inmultirii violentelor impotriva soferilor, Uniunea Europeana a luat acum initiativa.

Anne E Jensen, membru suplinitor in Comitetul Parlamentar de Transport al UE, a dus o campanie de lunga durata pentru ca aceasta problema sa fie tratata cu fermitate.

„Camioanele de cursa lunga sunt o parte foarte vulnerabila a transportului si aceasta inseamna, nu in ultimul rand, un risc major pentru soferi“, spune ea. Se explica astfel cum, prin cresterea riscului profesiunii, tot mai putine persoane vor opta pentru profesia de sofer. „Iar daca transporturile rutiere scad, atunci aceasta va deveni o problema serioasa pentru dezvoltare si pentru societate in general“, declara Anne E Jensen.

În ultimii ani, au fost construite locuri de parcare sigure pentru soferi, prin mijlocirea SETPOS, o organizatie care aduna laolalta diferitele parti interesate, care au ca scop sa faca drumurile un loc mai sigur. Parcarile pentru camioane sunt imprejmuite si patrulate astfel incat soferii pot dormi in siguranta si in liniste, fara a fi nevoie sa-si faca griji pentru protectia marfurilor sau ca ar putea sa fie victime ale unei crime violente. În prezent, exista cinci astfel de parcari. Doua sunt in Germania, una in Marea Britanie, una in Franta si una in Belgia. „Mai multe sunt in curs de realizare. Numai in Europa sunt necesare cel putin 200 de parcari asigurate“, afirma Anne E Jensen.

Modus operandi

Grupurile de crima organizata au descoperit ca furturile de pe sosele implica un risc mic si, in acelasi timp, potentialul castigurilor este imens. De aceea a devenit tot mai frecventa rapirea intregului camion, de multe ori sub amenintarea armei. Un camion este furat repede si usor si, in mai putin de o ora, marfa poate fi transferata in alte vehicule si apoi sa dispara. Politia nu are sanse sa-i prinda. Aceasta este zona de interes pe care Volvo Trucks o vizeaza. Ca producator de autocamioane, compania urmareste aceasta problema din doua perspective, a soferului si a vehiculului. Pentru a asigura bunurile transportate, Volvo Trucks a facut primul pas lansand Security Service, un serviciu suplimentar al sistemului Dynafleet. Cu acest sistem, camionul este permanent sub supraveghere. Lucrand impreuna cu compania Securitas, Volvo Trucks ofera abonatilor posibilitatea ca doar prin apasarea unui buton, in situatii de urgenta, sa alerteze Politia sau personalul Securitas.

Împreuna cu un partener extern, Volvo Trucks are in curs de dezvoltare o sa de cuplare care poate fi controlata de la distanta, prin aceasta prevenindu-se detasarea semiremorcii de camion si disparitia sa. Noua etapa in evolutia sistemelor de securitate va oferi protectie impotriva furturilor intregului ansamblu. Cu ajutorul unei alarme manuale sau a unui sistem care declanseaza o alerta de indata ce camionul paraseste o zona geografica predeterminata, este posibil sa se previna pornirea motorului dupa ce acesta a fost oprit sau sa reduca treptat viteza pana la oprirea completa.

Daca soferul nu are control asupra niciunei parti a acestui proces, siguranta sa nu este primejduita.

Conform unei noi directive a UE, fiecare sofer trebuie sa parcurga cel putin 35 de ore de scolarizare la fiecare cinci ani. Volvo Trucks a pregatit un program de instruire care vizeaza in special grija pentru siguranta conducatorului auto. Accentul este pus atat pe imbunatatirea informarii despre situatiile periculoase, reducand astfel riscul de a deveni victima, cat si pe diminuarea efectelor atunci cand atacul a avut loc.

Text: Mats Tiborn

Adaptarea: Raluca MIHAILESCU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.