Atentie, AGABARITIC!

Desi, la ora actuala, toate autoritatile statului vorbesc despre necesitatea demararii marilor proiecte de infrastructura rutiera (si nu numai), par sa uite ca, pentru asemenea lucrari, sunt necesare utilaje de mari dimensiuni, care trebuie transportate. Neglijenta de care dau dovada pe segmentul de transport agabaritic poate genera insa probleme importante in domenii vitale, precum constructiile sau industria.

Transporturile agabaritice reprezinta operatiuni complexe, ce implica masuri de siguranta si aprobari suplimentare. Fie ca este vorba despre piese de mari dimensiuni sau, pur si simplu, despre transportul utilajelor catre diferite santiere, transportul agabaritic reprezinta o consecinta fireasca a stadiului atins de economia romaneasca. Din pacate, si in acest sector, principalele proble me provin tot din partea institutiilor statului. „In piata romaneasca de transporturi speciale agabaritice, opereaza multe companii, unele dintre ele multinationale. Aceste firme au putut sesiza cu usurinta o serie de neconcordante si greutati ce trebuie eliminate. Sunt aspecte care treneaza de mult timp, motiv pentru care am intocmit un document care include toate cererile noastre, ce a fost transmis Ministerului Transporturilor”, a precizat Constantin Isac, vicepresedinte al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR).

Sosele negandite

In primul rand, transportatorii solicita sa fie consultati atunci cand se realizeaza modificari la nivelul infrastructurii rutiere. „Au aparut in ultima vreme tot mai multe intersectii giratorii, avand raza de curbura prea mica pentru transporturile speciale, iar noi suntem pusi in situatia de a nu mai putea realiza transportul. Niciodata nu a existat un dialog real cu CNADNR (Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania) in acest sens“, a precizat Constantin Isac.

In conditiile in care taxele aferente transporturilor agabaritice sunt semnificative, se dovedeste, din nou, ca institutiile statului sunt foarte atente doar atunci cand vine vorba despre incasat bani. „Uneori, au preferat sa distruga drumurile pentru a nu pierde niste castiguri legate de zona gri sau neagra a transporturilor“, a subliniat, in plus, vicepresedintele UNTRR.

În asteptarea modernizarii CNADNR

Transportatorii isi doresc stabilirea unor criterii clare privind eliberarea autorizatiilor speciale de transport (AST). „Ne dorim ca aceste AST-uri sa fie eliberate pentru semiremorca trailer si nu pentru intregul ansamblu. Au fost multe situatii in care, din motive tehnice, remorcherul a trebuit schimbat si s-au inregistrat mari intarzieri in obtinerea documentelor pentru noile numere de circulatie. In ceea ce priveste eliberarea autorizatiilor, am dori ca si aici sa fie utilizate mai intens sisteme informatice. In cazul transporturilor care nu implica prezentarea proiectelor de transport, ar fi indicat ca AST-urile sa fie eliberate online, cu documentele justificative necesare“, a explicat Constantin Isac. In anumite cazuri, desfasurarea transportului este conditionata de masinile de insotire, in fata si in spatele convoiului si, uneori, de prezenta politiei, dar sunt si cerinte inutile. „De exemplu, se solicita ca masina de insotire sa aiba doi soferi. Astfel, creste nejustificat costul operatiunii in conditiile in care trebuie sa platesti doi sau patru soferi (atunci cand sunt necesare doua masini de insotire). Prezenta unui numar suplimentar de soferi nu este necesara atata timp cat autotractorul are un singur sofer care respecta timpii de conducere si odihna, conform legislatiei“, a afirmat vicepresedintele UNTRR.

Un ritm aparte

Transportul agabaritic nu a fost lovit din primul moment de criza economica. „In noiembrie si chiar si in decembrie, transportul de marfuri generale a inregistrat scaderi importante, in timp ce transportul agabaritic consemneaza aceste semnale negative in lunile februarie-martie. Aceasta pentru ca este angajat in momentul in care intra in fabricatie utilaje, piese, ansamble de dimensiuni mari, intervalul de productie fiind similar celui de pregatire a transportului. Astfel, daca in luna noiembrie s-a primit comanda de productie, abia dupa 2-3 luni urmeaza sa aiba loc transportul“, a apreciat Constantin Isac.

Practic, efectele crizei pe partea economica a transporturilor agabaritice au loc cu o intarziere de cateva luni.

Dunarea nu poate fi o alternativa

Pentru transporturile agabari tice, calea rutiera este singura apelabila, senalul navigabil al Dunarii colmatandu-se in ultimul timp, potrivit lui Constantin Isac. Practic, in verile secetoase, Dunarea aproape ca nu mai este navigabila. „Redeschiderea acestui drum ar presupune investitii importante din partea tarilor riverane. In urma cu doi ani, am avut experiente negative privind utilizarea Dunarii, atunci cand am realizat transportul unor echipamente de mari dimensiuni, care au avut de suferit din cauza scaderii nivelului apelor. In ceea ce priveste infrastructura rutiera, nu a existat nici cea mai mica grija in a proiecta anumite cai destinate transportului agabaritic. Aceasta in conditiile in care, in tara noastra, exista inca importante capacitati de productie pentru utilaje mari destinate industriei chimice, metalurgice, energetice etc“, a precizat vicepresedintele UNTRR. În prezent, CNADNR nu poate indica trasee corecte care sa nu ridice probleme curselor agabaritice, fiecare transportator fiind nevoit sa gaseasca singur rutele pe care sa poata efectua comenzile primite. „Trebuie sa facem propriile masuratori pe traseele indicate pentru a ne asigura ca nu apar surprize neplacute, nu ne putem baza pe elementele continute de autorizatia de transport“, a precizat vicepresedintele UNTRR.

CONSTANTIN ISAC, vicepresedinte UNTRR:

„Ultimii doi ani au fost buni sub aspectul comenzilor pentru transporturi agabaritice, in special datorita dezvoltarii constructiilor. Cresterea numarului de solicitari ar putea continua daca s-ar demara lucrarile mari de infrastructura. Romania nu a avut inca ocazia sa vada la lucru utilaje de constructii de mari dimensiuni. Acestea exista si vor trebui transportate catre santierele unde se vor desfasura lucrari de anvergura pentru infrastructura”.

Propunerile UNTRR pentru modificarea legislatiei specifice transporturilor agabaritice:

– eliberarea autorizatiilor speciale de transport (AST) in functie de caracteristicile tehnice ale capetelor-tractor si numarul de inmatriculare al semiremorcii;

– stabilirea unor criterii clare, explicite, exhaustive si sistematizate de eliberare a AST;

– implementarea unui sistem online de cumparare a AST;

– introducerea obligativitatii respectarii, de catre emitenti, in sistemul de calcul al preturilor AST, a unui criteriu suplimentar, unitar si obiectiv, referitor la restrictiile de trafic, aflate in vigoare si afisate pe site-ul MT;

– eliminarea din sistemul de calcul al preturilor AST a criteriului numarului de kilometri rezultati din ocolirea rutelor directe, din motive neimputabile solicitantului;

– consultarea societatilor de transport agabaritic, cu privire la modalitatea de efectuare a lucrarilor ce se intentioneaza a fi construite pe drumurile publice;

– determinarea MT sa realizeze comunicarea restrictiilor sau devierilor de trafic, prin mass-media (respectiv pe site-ul institutiei) cu minimum 15-30 de zile inainte de intrarea lor in vigoare;

– eliminarea la iesirea din A1 pe soseaua de Centura (traseu aproape inevitabil oricarui transport) a sensului giratoriu ce obtureaza iesirea si limiteaza drastic dimensiunile de trecere ale convoaielor de transport agabaritic.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.