Benzina s-a scumpit cu 84% si motorina cu 61% in 3 ani

In ultimii 3 ani, benzina din Romania s-a scumpit, in euro, cu 84%, plasandu-ne pe locul doi la acest capitol, dupa Grecia, in randul tarilor din Uniunea Europeana. La motorina stam mai bine, pe locul 3, cu 61% majorari de pret, situandu-ne dupa Cipru si Ungaria, potrivit datele publicate in buletinele petroliere ale Comisiei Europene.

Astfel, un litru de benzina se vindea in Romania la 12 ianuarie 2009 cu 0,66 euro (3 lei) iar trei ani mai tarziu, la 19 decembrie 2011, costa peste 1,2 euro (5,6 lei). Din cele 27 de state membre, doar Grecia ne intrece, cu 98% majorari de pret la acest tip de combustibil. Practic, in ciuda crizei economice, la greci s-a dublat costul benzinei in aceasta perioada, iar noi ii urmam consecvent.

Statele cu petrolistii care au scumpit cel mai putin benzina in perioada amintita sunt Germania (30,6%), si Olanda (27,1%), potrivit statisticilor UE. Este drept ca barilul costa aproape 43 de dolari la inceputul lui 2009 iar de anul trecut a depasit pragul de 110 dolari, dar cum petrolistii au putut mentine in unele tari preturi suportabile pentru cumparatori, asa ar fi trebuit sa gandeasca si cei de la noi, din tarile mai codase la acest capitol.

La motorina, petrolistii dinRomania au fost mai ponderati, scumpirile de 61% din ultimii 3 ani plasand tara noastra pe locul 3 in randul tarilor din UE. Ne depasesc Cipru, cu peste 70% scumpiri, si Ungaria, cu peste 62%.  Cele mai mici cresteri de pret s-au inregistrat din nou in Germania (29,1%) si Olanda (32,9%).

Anul trecut s-au produs in Romania cele mai multe majorari de preturi – peste 20 -, iar pentru ca in 2010 deja se ajunsese la scumpiri de peste 20% , Guvernul a cerut Consiliului Concurentei sa investigheze fenomenul majorarii pretului carburantilor de catre toate companiile petroliere, aproape simultan. O ancheta in acest sens incepuse inca din anul 2005, dar fara vreun rezultat notabil dupa 5 ani.

Odata cu numirea lui Bogdan Chiritoiu in functia de presedinte al Consiliului Concurentei, investigatia a fost impartita “pe caprarii”, adica una cu retragerea simultana de pe piata a celui mai ieftin sortiment de benzina, Eco Premium, de catre marile companii petroliere, si alta – “afacerea” scumpirii aproape in acelasi timp a sortimentelor de benzina si motorina. Mai pe romaneste, un posibil cartel al petrolistilor – care s-a dovedit real in cazul retragerii de pe piata a benzinei Eco Premium.

Cartelul petrolistilor, dovedit

Astfel, Consiliul Concurentei a dovedit ca marile companii petroliere s-au inteles sa scoata de pe piata cel mai ieftin sortiment de benzina existent in 2008 si le-a sanctionat cu 880 milioane lei (205 milioane de euro). Amenda reprezinta 3% din cifrele de afaceri realizate in anul 2010, an anterior anchetei. Firmele “arse” sunt OMV Petrom, OMV Petrom Marketing SRL, Rompetrol Downstream, ENI Romania (care opereaza benzinariile Agip), MOL Petroleum si Lukoil Romania.

Potrivit presedintelui autoritatii de concurenta, Bogdan Chiritoiu, probele sunt indubitabile: schimburi de mesaje, de mailuri si minutele intalnirilor Asociatiei Romane a Petrolului. Documentele revelatoare pentru anchetatori au fost gasite in 2009, in timpul unei inspectii inopinate, desfasurate simultan la toate companiile.

In aparare lor, petrolistii sustin ca au vrut sa elimine un produs poluant, care facea rau oamenilor si mediului, dar justificarea mai mult ii acuza.

Cat priveste stabilirea, de catre petrolisti, a preturilor de la pompa, ancheta Consiliului Concurentei va fi finalizata, potrivit lui Chiritoiu, in vara acestui an.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PALSU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.