CABOTAJ cu masura

Începand cu anul viitor, piata de transport rutier de marfuri se liberalizeaza. Astfel, cabotajul va fi permis atat pentru firmele straine (din UE) in tara noastra, cat si pentru romani in tarile UE. Vor exista, totusi, niste limite.

Tonul a fost dat de catre belgieni, care au emis un act normativ prin care limiteaza cabotajul (realizarea de servicii de transport pe teritoriul unui stat de catre un transportator din alta tara). Legislatia europeana nu prevede la ora actuala reguli clare in acest sens, insa, cel mai probabil, modelul belgian va fi implementat la nivelul UE.

Actul normativ emis de Belgia in luna august a acestui an defineste limitele cabotajului in aceasta tara. Astfel, cabotajul este permis doar ca serviciu de transport ce urmeaza unuia international, fiind posibile maximum trei operatiuni de cabotaj.

Cabotajul trebuie realizat intr-o perioada care sa nu depaseasca sapte zile calendaristice de la ultima descarcare a unui transport international. Bineinteles, avand in vedere ca este vorba despre Belgia, aceste prevederi nu se aplica transportatorilor din Olanda si Luxemburg, intre cele trei tari existand tratate economice speciale.

Respectarea acestor prevederi va fi verificata de catre inspectorii de control pe baza documentelor CMR. La depistarea incalcarii acestor prevederi, amenda este de 1.800 de euro pentru fiecare operatiune ilegala de cabotaj. Plata trebuie facuta pe loc. De asemenea, firmele care organizeaza aceste operatiuni de transport pot fi sanctionate.

Trebuie mentionat faptul ca aceste norme apar cu doar cateva luni inainte de a fi permis cabotajul pentru transportatorii romani si bulgari. Avand in vedere ca aceste prevederi vor fi, cel mai pro babil, preluate la nivelul intregii Uniuni Europene, acest fapt poate insemna ca exista o anumita ingrijorare pe care tarile din UE o au in privinta concurentei exercitate pe pietele lor de catre transportatori din Romania si Bulgaria.

De asemenea, in Belgia (dar si in alte state Vest-europene), multe firme de transport locale au decis reducerea costurilor prin metode care pot fi privite ca si cabotaj. Astfel, aceste companii si-au deschis filiale in tari Est-europene, au inmatriculat acolo autovehicule, au angajat soferi, dar realizeaza transport pe teritoriul Belgiei.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.