Cativa pasi in urma fata de Europa

La inceputul lunii decembrie a acestui an, a intrat in vigoare un regulament european care se afla, in mod evident, in conflict cu legislatia romana din transporturi. Este inca o dovada ca modul in care a fost conceputa legislatia nationala nu a fost in concordanta cu abordarile europene.

Iar lucrurile nu se opresc aici – legislatia europeana este intr-o continua transformare pe o directie care tinde sa lase Romania tot mai mult in urma. Rezolvarea acestei situatii pare sa se gaseasca in realizarea unei legi a transporturilor care sa asigure compatibilitatea cu regulamentele europene.

„Regulamentele europene abordeaza lucruri noi pentru acest sector si de aceea va fi necesar sa realizam o lege a transporturilor care sa faca lumina in noianul de ordonante de urgenta si sa alinieze legislatia nationala la standardele europene. Deciziile privind legislatia vor fi luate si in urma unui studiu amplu de piata, realizat de catre ARR. Datele obtinute vor fi raportate si la ceea ce se intampla la ora actuala la nivel european. Vom analiza, de exemplu, numarul de operatori de transport raportat la numarul de locuitori“, a precizat Sorin Sirbu, director general DGT (Directia Generala Transporturi din cadrul Ministerul Transporturilor si Infrastructurii).

Regulamentele europene intra in vigoare in doi ani de la publicare. Cu alte cuvinte, actualul regulament a trecut „neobservat“ in ultimii doi ani sau, in orice caz, autoritatile romane nu au gasit resursele pentru a aduce corectiile necesare legislatiei nationale. Discutam despre o problema deja traditionala pentru tara noastra, iar modul in care „ne facem ca ploua“ vizavi de regulamentele europene nu face decat sa deterioreze si mai mult imaginea Romaniei la nivelul UE.

Prea restrictivi pentru gustul european

„Regulamentul 1014 a intrat in vigoare pe data de 3 decembrie a acestui an. Prin acest regulament, se initiaza denumirea de serviciu public in transportul rutier de persoane. Aceasta notiune nu este definita in legislatia nationala. Doar la nivel local exista posibilitatea de a subventiona transportul, exista regiile locale de transport care primesc subventii de la primarie pentru a mentine transportul la un anumit nivel de calitate si pret. În afara localitatilor, nu exista serviciu public de transport rutier de persoane in acceptiunea regulamentului european. Avem diferente importante de abordare. Practic, regulamentul intra in conflict cu legea 92, avand in vedere ca regulamentul prevede ca orice autoritate competenta poate initia un serviciu public de transport rutier“, a explicat Sorin Sirbu.

Cu alte cuvinte, conform regulamentului european, realizarea unui transport rutier public de calatori nu mai poate depinde o singura autoritate. Astfel, in mod logic, tragem concluzia ca ARR (Autoritatea Rutiera Romana) sau consiliile judetene nu vor mai fi singurele autoritati care vor putea stabili modul de organizare a curselor interjudetene, respectiv judetene. O aplicare imediata a regulamentului european ar insemna cel mai probabil o lunga perioada de haos pe piata transportului rutier de calatori. În aceste conditii, chiar daca regulamentul este in vigoare, cel mai probabil, autoritatile romane vor putea intarzia aplicarea lui pana la expirarea actualului program de transport, intrat in vigoare inainte de 3 decembrie. Astfel, este de anticipat faptul ca se vor gasi „portite“ pentru evitarea unor modificari abrupte a regulilor de functionare a pietei. Întrebarile care se pun sunt cat vor functiona aceste tergiversari, de ce nu s-a facut nimic pana acum si ce vor face autoritatile pentru a recupera derapajul aparut?

Subventii pentru transportul public?

Un al doilea aspect care ar putea intra in conflict cu regulamentul european este cel legat de impunerea anumitor conditii legate de traseu, grafic de circulatie etc de catre o autoritate, fara a se oferi insa compensatii. Practic, abordarea romaneasca a fost aceea in care autoritatile percep taxe de la operatorii de transport care acceseaza transportul public rutier de persoane, insa regulamentul prevede ca acest tip de serviciu sa fie compensat. „Conform regulamentului, pentru serviciile de transport initiate, autoritatile trebuie sa acorde compensatii. Modul de oferire a compensatiilor si modul de acces la serviciul public sunt descrise in regulament. Exista o zona in care se poate merge pe incredintare directa si o zona de licitatii. Regulamentul prevede ca doar acest tip de serviciu compensat sa poata suporta niste rigori impuse de autoritati. Celelalte tipuri de transport regulat de persoane ar trebui sa fie nediscriminatorii. Oricum, cred ca este prematur sa discutam de liberalizare, mai ales ca operatorii de transport nu sunt pregatiti sa accepte o alta abordare, decat cea actuala, privind transportul regulat de persoane“, a precizat Sorin Sirbu.

Este evident faptul ca este necesara o noua abordare privind piata transporturilor, mai apropiata de cea europeana. „Pana in prezent, negocierile s-au purtat doar intre doua entitati – operatorii de transport si autoritati. Acceptand acest mod de abordare, s-a ajuns la o cursa de achizitionare de mijloace de transport care nu isi gasesc locul pe piata. Este momentul sa purtam discutii deschise, fara a ne ascunde in spatele autoritatilor, fara a scoate o lege in viteza… Trebuie ca discutiile sa fie extinse catre utilizatorul final al serviciului de transport, catre pasageri. La ora actuala, exista foarte multe reclamatii venite de la cetateni privind modul in care este realizat transportul rutier de persoane. Si nu avem asigurat nici macar un minim de informare privind cursele care se realizeaza, destinatii, autogari, ore de plecare… Abordarea privind o noua legislatie trebuie sa fie una nationala, iar vocea cetateanului trebuie ascultata“, a completat directorul general DGT.

Legislatia europeana continua sa evolueze, iar prapastia dintre ceea ce avem in Romania si ceea ce ar trebui sa existe in orice tara membra UE devine tot mai mare. Este greu de crezut ca, pe segmentul transportului rutier de persoane, vom putea sa mergem mai departe cu o abordare 100% autohtona.

„În luna decembrie a acestui an, are loc Consiliul TTE (Transport Telecomunicatii Energie), unde se discuta despre drepturile pasagerilor in transportul rutier. Optiunea Comunitatii Europene este, in mod clar, aceea de a proteja calatorul si, astfel, vor aparea niste impuneri noi catre operatorii de transport. Nu mai putem avea abordari strict romanesti, trebuie gasite niste solutii pentru a ne indrepta catre abordarea europeana“, a spus directorul general DGT.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.