CONFERINȚA EUROPEANĂ IRU – UNTRR: Pachetul de Mobilitate 1 afectează mediul

UNTRR și IRU au organizat, în a doua parte a lunii februarie, la București, Conferința Europeană „Pachetul Mobilitate și Viziunea UE de decarbonizare a transportului rutier – Provocări și soluții pentru transportatorii rutieri”.

Radu Dinescu, secretar general UNTRR: „Propunerile privind restricționarea cabotajului și întoarcerea obligatorie acasă la 4 săptămâni, atât a șoferilor, cât și a camioanelor, vor determina creșterea semnificativă a curselor fără încărcătură în UE și, în consecință, creșterea emisiilor de CO2, contrar obiectivelor UE de reducere a acestora.”

Evenimentul face parte din proiectul european LEARN pentru Calcularea și Reducerea Emisiilor din Sectorul Logistic și a reunit peste 70 de participanți din partea autorităților române și europene, alături de reprezentanți ai industriei transporturilor rutiere din România și din UE, ai organizațiilor europene de cercetare în domeniul transportului și logisticii.

De menționat că UNTRR, alături de Consorțiul LEARN, a implementat acest proiect, în România, în perioada 1 octombrie 2016 – 31 martie 2019, acordând sprijin transportatorilor români pentru calcularea și reducerea amprentei de carbon aferente activităților de transport rutier, prin testarea unei metodologii europene de calculare a emisiilor din logistică (GLEC) și prin accesul la materiale educaționale.

Contradicții între măsuri și obiective…

Prima sesiune a Conferinței IRU/UNTRR a abordat cadrul politicii de mediu la nivel european, propunerile legislative în curs și implicațiile pentru sectorul transporturilor rutiere, fiind prezentate propunerile legislative din Pachetele de Mobilitate UE, inițiativele europene care vizează emisiile de CO2 și taxarea infrastructurii rutiere.

Pe scurt, s-au menționat aplicarea detașării la transporturile rutiere, întoarcerea obligatorie acasă a șoferilor și a camioanelor la 4 săptămâni, interzicerea odihnei în cabina camionului, restricționarea accesului la profesie și la piața de transport marfă (cabotaj).

„Având în vedere viziunea UE de decarbonizare a transporturilor, UNTRR consideră că întreaga legislație UE în domeniul transporturilor rutiere ar trebui să urmărească realizarea obiectivelor legate de reducerea emisiilor de CO2. În acest sens, UNTRR a semnalat reprezentanților Președinției Române a Consiliului de Transport UE, Parlamentului European și Comisiei Europene faptul că prevederile legislative propuse de Pachetul Mobilitate 1 sunt în contradicție cu viziunea UE de decarbonizare a transporturilor”, a arătat Radu Dinescu.

El a subliniat că, deși o dată adoptate, aceste măsuri periculoase ale Pachetului Mobilitate 1 s-ar aplica în mod egal pentru toate Statele Membre, ele vor avea un impact diferit la nivel european, cei mai afectați fiind transportatorii din țările periferice, precum transportatorii români și estici, care vor petrece cel mai mult timp pe drum, pentru a respecta obligația de a se întoarce acasă.

În acest context, UNTRR a solicitat Președinției Române a Consiliului UE și euro-deputaților români să respingă ferm aceste măsuri periculoase, care vor afecta atât competitivitatea transportatorilor rutieri români, cât și atingerea obiectivelor de mediu ale UE.

Cea de-a doua sesiune a Conferinței IRU/UNTRR a abordat politicile de mediu ale orașelor europene și restricțiile de acces în orașe, cu impact semnificativ asupra operatorilor de transport rutier, în timp ce, în a treia sesiune a conferinței, s-au dezbătut provocările legate de calcularea emisiilor de CO2 din lanțul logistic, arătându-se că amprenta de carbon a operațiunilor logistice poate fi utilizată pentru a reduce costurile operaționale, prin identificarea de oportunități de a reduce consumul de combustibil.

Soluțiile de decarbonizare a transportului rutier și măsurarea consumului de combustibil au fost puse în discuție în cea de-a patra sesiune a evenimentului.

Campionii LEARN

7 transportatori români au primit diplome pentru participarea ca firme pilot în proiectul european LEARN, reprezentând recunoașterea Comisiei Europene și a partenerilor LEARN, pentru contribuția lor valoroasă la calcularea și validarea emisiilor de CO2 aferente operațiunilor de transport rutier și logistică. Campionii LEARN în România sunt: Aquila Part Prod Com, Compania Națională Poșta Română, Com Divers Auto Ro, Hoedlmayr-Lazar Romania, International Alexander, Lagermax Autotransport, Practicom.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.