Consiliul Concurenței vrea aplicație web pentru compararea prețului carburanților

4

lukoil-benzinarie-27-jean-mihai-palsu1Consiliul Concurenței consideră necesară crearea unei baze de date care să conțină lista tuturor companiilor care comercializează carburanți, amplasarea geografică a benzinăriilor deținute de fiecare, tipurile de carburanți (benzină și motorină) comercializate în fiecare benzinărie și prețurile la pompă. 

Autoritatea de concurență propune, totodată, crearea a unei aplicații web/mobile în acest sens, pentru a stimula competiția pe această piață.

În perioada 5 ianuarie – 5 iulie 2016, reprezentanții CC au comparat prețul carburanților din România cu cel de pe piețele europene și au realizat o analiză.

“Sectorul comercializării cu amănuntul de carburanți (benzină și motorină) ocupă un loc important în economia românească, având impact direct asupra celorlalte sectoare economice, precum și asupra consumatorilor. Caracteristicile principale ale acestui sector nu diferă foarte mult de restul țărilor europene, structura acestuia fiind, în linii mari, de oligopol. Mai exact, cea mai mare parte a ofertei de pe această piață este concentrată în portofoliul unui număr restrâns de companii petroliere (OMV-Petrom, Lukoil, Rompetrol, MOL, Gazprom, SOCAR și NIS). Pe această piață mai activează, de asemenea, o serie de întreprinderi neintegrate vertical, cu resurse financiare inferioare celor din prima categorie, care administrează stații de distribuție carburanți”, potrivit raportului “Mediul concurențial românesc – evoluții în sectoare esențiale” 2016.

Analiștii Consiliului Concurenței au comparat evoluția prețurilor cu și fără taxe în România și în celelalte state europene și au ajuns la concluzia că “se poate aprecia că taxele pentru benzină și motorină sunt relativ mici la nivelul României comparativ cu cele practicate în alte state membre UE, situație accentuată în primul semestru din anul 2016, ca efect al reducerii TVA de la 24% la 20%”.

“În ceea ce privește prețurile fără taxe pentru benzină și motorină, la data de 4 iulie 2016 se poate observa (…) faptul că în România prețurile se situau peste nivelul mediu practicat în statele membre din Uniunea Europeană, în timp ce prețurile cu taxe erau sub nivelul mediu practicat în UE, ceea ce indică un nivel de taxare pentru motorină și benzină mai mic la nivelul României, comparativ cu prețurile practicate în cadrul UE, la data de 4 iulie 2016″, se mai arată în document.

Pentru crearea bazei de date amintite mai sus, “Guvernul ar trebui să emită un act normativ prin care să oblige toate întreprinderile care dețin benzinării active să furnizeze datele necesare, dar și să transmită on-line (printr-un sistem pe bază de parolă) toate modificările efectuate la nivelul prețurilor carburanților, care să fie înregistrate în timp real (maxim 30 de minute de la modificare). Această bază de date trebuie să constituie elementul central al unei aplicații web și/sau al unei aplicații mobile cu acces gratuit din partea consumatorilor, prin care aceștia pot afla care sunt cele mai apropiate (ex: 10) benzinării, localizarea geografică și prețurile oferite de acestea (eventual, în ordine crescătoare pentru a vedea care este compania cu cel mai mic preț). Astfel, consumatorul are posibilitatea de a alege, având la îndemână informații importante cu privire la oferta existența pe piață în zona geografică de interes pentru consumatorul respectiv”, precizează autorii raportului.

O astfel de bază de date ar fi utilă nu numai pentru consumatori, cât și pentru Consiliul Concurenței, în activitatea de monitorizare a pieței carburanților. De asemenea, accesul la această baza de date al altor instituții (ex: Ministerul Energiei) ar putea constitui o sursă importantă de informații utile pentru elaborarea analizelor din activitatea specifică a acestora.

Panouri de informare la intrarea pe autostradă

Consiliul Concurenței mai recomandă Guvernului (Ministerul Transportului) instalarea, la intrarea pe fiecare autostradă, a unor panouri de informare care să conțină următoarele date: numele companiei care deține benzinăria, poziția la care se află pe autostrada (ex: km 77) și prețurile practicate la carburanți. Și această recomandare are rolul de mări transparența pe piață, venind în sprijinul consumatorilor prin facilitarea accesului la informația privind oferta existența pe piață și alegerea celei pe care o consideră cea mai potrivită.

“În funcție de lungimea autostrăzii și de cantitatea de carburant disponibilă la un moment dat, un consumator care cunoaște toate companiile prezente pe o anumită autostradă, precum și prețurile practicate de fiecare dintre acestea, poate lua decizia optimă cu privire la compania de la care va alimenta. De asemenea, cunoașterea poziției benzinăriilor încă de la intrarea pe autostradă îi oferă consumatorului timp suficient pentru a lua cea mai bună decizie de cumpărare”, se arată în raport.

Nu este însă prima dată când oficialii CC cer acest lucru.

“De asemenea, că este necesară stimularea concurenței manifestate pe autostrăzi. Deși România nu dispune de un număr important de kilometri în regim de autostrăzi, acestea reprezintă o necesitate și o prioritate la nivel național. Prin urmare, construcția unor noi autostrăzi va atrage automat și necesitatea existenței unor benzinării care să deservească conducătorii auto ce se deplasează pe autostradă”, se precizează în document.

Modificarea legislației din domeniul achizițiilor publice

De asemenea, Consiliul Concurenței recomandă “analizarea de către organele competențe a posibilității modificării legislației din domeniul achizițiilor publice, astfel încât, în situația unor proceduri de licitații publice pentru construcția de benzinării pe autostrăzi (indiferent dacă sunt deja construite sau nou construite), operatorii care nu au prezență în zona respectivă (orașul sau segmentul de drum apropiat locației pentru care se licitează), să aibă o pondere semnificativă în punctajul pe baza căruia se stabilește câștigătorul”.

Publicarea rezultatelor controalelor privind calitatea carburanților

Totodată, ar fi utilă și publicarea de către Ministerul Energiei/Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri a rezultatelor controalelor efectuate cu privire la calitatea carburanților.

În ceea ce privește creșterea ofertei, piața comercializării cu amănuntul de carburanți din România este dominată de companii petroliere, membre ale unor grupuri internaționale cu vastă experiență în acest domeniu (de exemplu OMV, MOL, Lukoil), dar și cu resurse financiare importante.

Creșterea sau diversificarea ofertei de carburanți ar putea determina reducerea prețurilor acestor produse, acest avantaj fiind în ultima instanța în folosul consumatorilor. Însă, pentru că presiunea concurențială asupra companiilor deja active în România să aibă acest efect, este necesară o reacție din partea unor companii cu resurse financiare comparabile.

“O soluție în acest sens ar fi reprezentată de intrarea pe piață carburanților a marilor lanțuri de hiper/supermarketuri prezente în România. Această activitate nu ar fi una complet nouă pentru acestea, cu atât mai mult cu cât ele desfășoară deja activități de comercializare a carburanților în alte state europene (ex: Franța, Germania, Regatul Unit), având o pondere importantă în  cadrul piețelor naționale respective. Mai mult, lanțurile de hipermarketuri dispun deja, într-o formă sau altă, de spațiu suficient pentru amplasarea benzinăriilor în imediată vecinătate a magazinelor de desfacere produse alimentare/nealimentare, putând astfel profita de afluxul de clienți care pot deveni, în același timp, și cumpărători ai carburanților comercializați”, se mai arată în raportul Consiliului Concurenței.

4 COMENTARII

  1. Problema este alta! Cu banii pe care KMG Internațional, care deține Rompetrol, îi plătește statului român anual prin taxe (1,5 miliarde USD) s-ar putea construi aproape 50 de spitale.

  2. Compania are 5.000 de angajați în România, oameni cu familii de întreținut. Dar, după cum se observă în continuare, statul nu știe cum să blocheze mai eficient investitorii, având pe primul loc interesele politicienilor. Ar fi mult mai utilă o piață liberă – mai ales că prin investitorii

  3. Situatia e mai complicata decat pare. Companiile europene isi scot rafinariile din Europa spre zone mai ieftine. Rafinariile OMV proceseaza, in Europa, petrol din Iran, pentru ca e mai ieftin asa.

  4. Rompetrol / Kazmunai vor sa construiasca proiecte precum Drumul Matasii, prin care sa aduca combustibili in Europa pe alte trasee decat cele din Rusia. Este asadar un joc geopolitic in primul rand, prin care Rusia vrea sa ne faca sa fim dependenti de resursele lor. Interesul Romaniei e sa gaseasca alternative cat mai avantajoase!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.