Controlul pe depasirea masei se intensifica

Depasirea maselor admise si starea tehnica a vehiculelor vor reprezenta prioritati pentru controalele efectuate anul acesta de catre ISCTR. Am discutat despre planurile ISCTR pe 2015 cu Dorin Stefan, inspector de stat sef ISCTR.

Ziua Cargo: Care sunt elementele pe care le aveti in vedere pentru a intensifica controalele legate de depasirea maselor?

Dorin Stefan: ISCTR nu cantareste atat cat si-ar dori, in principiu din cauza deficientelor spatiilor pentru cantarire, dar si a calitatii cantarelor. Cele pe care le utilizam la ora actuala sunt greu de manevrat, software-urile lor sunt destul de complicate, iar intretinerea se realizeaza cu dificultate, pentru ca nu avem in toate judetele centre de reparatii. Iar in situatia in care este nevoie de o interventie pe partea de soft este necesar sa le trimitem in Cehia.

Este stabilit un anumit numar de cantariri pe care inspectorii ISCTR trebuie sa il efectueze?

Exista o procedura care se urmeaza atunci cand se cantareste un vehicul, dar nu avem o „norma“ pe care trebuie sa o indeplinim. Pe langa masinile ce transporta cantarele si isi desfasoara activitatea la un punct fix, recomandarea mea a fost sa utilizam cat mai frecvent si selectia dinamica a vehiculelor, adica vehiculul ce urmeaza a fi controlat sa fie dus intr-un loc unde se indeplinesc toate normele pentru desfasurarea operatiunii de cantarire, adica 40 m lungime, 7 m latime, planeitate longitudinala 1% si transversala 0,5%. In situatia actuala, este destul de dificil de gasit asemenea locatii care sa indeplineasca aceste conditii, dar incercam sa obtinem amenajarea a doua astfel de puncte de cantarire in fiecare judet, cu sprijinul Ministerului Transporturilor si al CNADNR. Misiunea noastra s-ar usura astfel. Practic, este vorba de o amenajare a parcarilor deja existente, de turnarea unui covor asfaltic cu planeitatea corespunzatoare. A ramas la latitudinea coordonatorilor judeteni impreuna cu seful de Inspectorat Teritorial sa desemneze cele mai indicate doua drumuri din judet unde s-ar preta amenajarea unor astfel de puncte. Amenzile pentru depasirea masei nu sunt mici, iar transportatorii incearca sa se incadreze, dar totusi intalnim destule situatii in care se depaseste limita legala. Tinta principala a controalelor vizeaza masa maxima admisa a drumurilor, dar ar fi utila cantarirea tuturor vehiculelor care se afla in competenta noastra, din punct de vedere al respectarii masei maxime admise constructive a acestora. In acest sens, ne-ar fi de mare folos niste cantare dinamice, pe care le avem in vedere, dar pentru moment nu avem posibilitatea de a le achizitiona, fiind foarte scumpe. Teoretic, aceste cantare se monteaza direct in strada iar echipele de control aflate in aval ar fi anuntate care sunt vehiculele cu o posibila masa depasita.

Care sunt zonele unde se constata cele mai numeroase abateri pe depasirea masei maxime admise?

In prezent, cele mai frecvente depasiri sunt in cazul transporturilor de agregate, materiale de constructii, de regula fiind vorba de distante relativ scurte pe care aceste masini trebuie sa le parcurga. In acest sens, anul trecut au fost aplicate 353 de amenzi furnizorilor de bunuri divizibile, valoarea totala a amenzilor fiind de 1.765.000 lei. Pentru a preveni aceste nereguli, in toamna lui 2014 s a organizat o actiune comuna impreuna cu DGAF (Directia Generala Antifrauda Fiscala) care a vizat transportul de cereale. La 279 de autovehicule controlate, s-a aplicat un numar de 61 sanctiuni. In continuare, majoritatea proceselor verbale in care se constata depasiri ale masei maxime se contesta si multi dintre contestatari au castig de cauza din pricina unor elemente precum neomologarea locului de cantarire. Din pacate, nu dispunem inca de elementele de care am avea nevoie pentru a ne putea indeplini misiunea de a proteja infrastructura. Pe langa amenajarea noilor locuri pentru cantarire, se are in vedere achizitia de noi cantare pana la inceputul acestei veri.

O directie importanta pe care ati avut-o in vedere a fost legata de integritatea inspectorilor.

La intalnirile cu sefii de inspectorate teritoriale si cu coordonatorii la nivel judetean se discuta mereu despre corectitudinea actului de control si nu cred ca in acest moment mai exista firme de transport „protejate“. Controalele sunt unitare si inspectorul trebuie sa aiba aceeasi masura pentru toti transportatorii. In plus, anul trecut s-a semnat un parteneriat cu Directia Generala Anticoruptie si la fiecare inspectorat teritorial au fost facute instructaje, ce urmeaza a fi reluate si anul acesta. Din pacate, numarul inspectorilor este destul de redus, ceea ce ingreuneaza cu mult activitatea de control, dar speram sa obtinem o modificare de lege care sa aduca mai multe posturi. Unui inspector ii este foarte greu in acest moment sa acopere toata paleta de atributii pentru ca trebuie sa efectueze control in trafic, la sediile companiilor, la scoli, la centrele de formare profesionala, la furnizorii de marfuri divizibile etc, iar daca tinem cont ca in unele judete sunt doar 3-4 inspectori, ne dam seama ca aceasta misiune a lor devine practic imposibila. Referitor la cuantumul amenzilor, exista unele care ar trebui micsorate, dar si unele care ar trebui marite. Cele mai dese nereguli identificate sunt legate de timpii de conducere, dar cu o imbunatatire semnificativa in ultima perioada. S-a mai schimbat si modul de gandire al managerilor de transport si al conducatorilor auto si sunt numeroase cazuri in care acestia din urma refuza sa efectueze curse in cazul in care nu se pot incadra in normele legislatiei sociale.

Exista posibilitatea ca depasirile mici ale timpilor de conducere sa nu fie sanctionate?

Personal sunt pentru acordarea tolerantelor cuprinse in notele de orientare emise de Comisia Europeana, pentru ca se poate intampla ca un conducator auto sa fie prins intr o aglomeratie si sa nu poata opri chiar atunci cand trebuie. O problema tot mai importanta pare sa fie legata de starea tehnica a flotei de vehicule comerciale. Ne amintim inclusiv de accidentul din Grecia. Pe partea de controale tehnice nu sunt inca multumit, tocmai de aceea, in perioada urmatoare, intentionam demararea unor actiuni in toata tara. Conducatorul auto care a fost implicat in accidentul din Grecia nu era un necunoscut pentru ISCTR. Acesta fusese sanctionat in urma cu aproximativ 6 luni pentru ca nu avea atestat, iar raspunzatori pentru accident sunt si administratorul firmei si managerul de transport, nu doar conducatorul auto. In momentul in care ai semnale ca lucrurile nu sunt in regula si nu remediezi problema, ba chiar trimiti iar acel conducator auto in cursa, te poti considera vinovat.

Considerati oportuna implicarea politiei in controlul pe zone acoperite si de catre ISCTR?

Implicarea politiei la astfel de controale este de bun augur pentru ca ne ajuta sa scadem numarul de ilegalitati comise, fiecare controland ceea ce are in competenta. Spre exemplu, politia nu are in atributii cantarirea, dar controleaza respectarea legislatiei sociale. In acelasi timp, si ISCTR are in vedere intarirea continua a actului de control. Pe langa achizitia de cantare si amenajarea locurilor destinate cantaririi, dorim sa realizam un program de pregatire profesionala dedicat inspectorilor de trafic. Acestia trebuie sa cunoasca procedurile cat mai bine, legile, sanctiunile si sa aiba un nivel de pregatire profesionala care sa le permita sa controleze pe toate domeniile, nu doar pe anumite segmente.

La nivel national

Numar de cantare detinute de ISCTR – 45

Locuri care permit utilizarea instalatiilor de cantarire – 29

Amenzile cu care ISCTR lucreaza sunt destul de mari, dar rolul cuantumului mare al amenzilor este descurajarea incalcarii legii.“

Cantare detinute de organele de control din celelalte state membre ale ECR (Euro Control Route):

Germania – 804

Franta – 162

Olanda – 305

Ungaria – 52

Spania – 238

Marea Britanie – 274

Elvetia -157

Italia 76

Austria 50

Norvegia 56

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.