Cu ce se mai scuză Homor: Am găsit neautorizate lucrările la autostrăzi

1

homor-2-lucrari-autostrada-cnadnr-muncitoriCătălin Homor, directorul general al CNADNR SA, a declarat duminică, la Digi 24, că “fiecare sector, fiecare lot de autostradă aflat în execuție “avea oareșce probabilitate de a se finaliza la sfârșitul anului dar, după ce am făcut o radiografie asupra tuturor acestor proiecte, am constatat că mare parte dintre ele au probleme majore incompatibile cu evoluția iar una dintre cele mai importante este lipsa autorizațiilor de construire”.

“S-a lucrat foarte mult timp fără autorizații. Dacă s-ar fi continuat acest ritm cu siguranță că s-ar fi terminat… Dar acest tip de lucru fără autorizație este penal, este pedepsit de Codul penal și a trebuit să oprim acest lucru cu Inspectoratul de stat în construcții, care a emis ordin de sistare a lucrărilor”, a afirmat Homor.

El a dat ca exemplu în acest sens cele 4 loturi ale Autostrăzii Sebeș -Turda, pentru care nu exista autorizație de construire, “doar pe alocuri, pe porțiuni foarte mici, se putea lucra legal”.

“În luna martie a fost emisă Ordonanța 7, pregătită cu Ministerul Transporturilor tocmai pentru a accelera acest proces de emitere a autorizațiilor. O autorizație de construire se poate obține într-un an sau poate chiar mai mult de când se inițiază. În momentul de față avem sectorul Sebeș — Turda care este complet acoperit de autorizații și se lucrează la capacitate maximă”, a mai spus Cătălin Homor.

Amintim că pentru loturile 1și 3 autorizațiile de construire au fost emise abia la sfârșitul lunii iunie. iar pentru lotul 4, la începutul lunii iulie. La începutul lunii mai au fost autorizate lucrările şi pentru sectoarele 2 şi 3 ale Lotului 2.

Directorul general al CNADNR a subliniat că Sebeș-Turda, loturile 3 și 4, sunt în fază destul de avansată și există posibilitatea de a fi deschise la sfârșitul anului, “însă cea mai mică influenta negativă, vremea—plouă două săptămâni—ne duc lucrările în anul viitor”.

Cei 200 de metri demolați la Orăștie – Sibiu, gata la sfârșitul lui septembrie

Singurii kilometri ce vor fi deschiși “cu siguranță” sunt “cei 22 km între Orăștie și Sibiu” – Lotul 3, a spus Homor, fără a preciza că, de fapt, se lucrează la refacerea unei porțiuni de 200 de metri ce a fost demolată.

Homos a dat asigurări că programul este ca la sfârșitul lunii septembrie traficul să fie repus în zonă.

“Se lucrează, proiectul a fost avizat marți…Există patru expertize tehnice…Este prima oară în ultimii 15 ani când compania (CNADNR n.r) își asumă și răspunde pentru reparații în regie proprie”, a spus Cătălin Homor.

lucrari, utilaje, autostrada, cnadnr 3

Probleme mari la Autostrada Lugoj – Deva

Probleme mari sunt la Autostrada Lugoj – Deva, însă Homor susține că “există probabilitatea spre 100% de a fi deschis traficului anul acesta Lotul 1, de 15 km”. Despre celelalte două loturi n-a mai spus nimic.

“Pe Lugoj-Deva avem și celebra peșteră ce împiedică emiterea acordului de mediu pentru emiterea autorizației de construire. În momentul de față subiectul e într-o mișcare destul de accelerată. Este o chestiune de timp până primim autorizația. Noi estimăm că în a doua decadă a lunii septembrie să avem autorizația pe masă. În aceste condiții, cei 15 km vor fi finalizați și redați traficului”, a menționat directorul CNADNR.

Lotul 1 al Autostrăzii Lugoj – Deva, în lungime de 27,6 km (km 0+000 – km 27+620), a fost dat în circulație în 23 decembrie 2013, cu 9 luni întârziere.

În luna mai anul acesta, CNADNR informa că lucrările au inclus şi sectorul de autostradă A6 între km 0+000 şi km 10+518, unde acum se înregistrează alunecări de teren. „Lucrările la Lotul 1 și cei 10,5 km din A6 au fost executate de Antreprenorul General Asocierea Tierra Scavi S.p.A. – Societa Itliana Per Condote D’Aqua S.p.A. – Cossi Construzzioni S.p.A., fiind recepţionate cu Proces Verbal la Terminarea Lucrărilor în data de 23.12.2013″, a precizat CNADNR.

„Menţionăm că alunecările de teren au apărut la taluze de debleu mai mari de 2 m pe autostrada A6, pe sectoare de autostradă în lungime totală de 1,1 km, din cauza infiltraţiilor de apă ce apar pe zone unde sunt prezente lentile de material granular.Valoarea totală a lucrărilor aferente contractului „Proiectare şi Execuţie Autostrada Lugoj – Deva, Lot 1: km 0+000 – 27+400″ este de 681.040.913,98 lei, fără TVA. După avizarea proiectului de soluţionare a degradărilor în CTE – CNADNR, care va avea loc în luna mai 2016, vor fi stabilite cheltuielile ce vor fi suportate de către Antreprenor conform clauzelor contractuale, lucrarea fiind în garanţie până în 23.12.2017″, se explica în comunicatul remis redacției.

Tot în luna mai, Cătălin Homor declara că “la Lotul 2, responsabili fiind cei de la SC Salini Impregilo Spa, avem probleme. Cu toate aceste probleme, create și apărute în timp, le-am solicitat, sper pentru ultima oară, să se alinieze normalitații  unui ritm de lucru necesar pentru realizarea obiectivului. Suntem într-un contract cu această firmă și le-am solicitat ca în 2 săptămâni să-și recabilibreze activitatea pe șantier”, a arătat șeful CNADNR.

La umătatea lunii februarie, CNADNR a semnat cu firma Geotesting C.I. SRL un contract de expertiză tehnicăpentru Lotul 2, ca să obţină date despre calitatea execuţiei acestei porţiuni de aproape 30 de km din Autostrada Lugoj-Deva.

Lotul 2 (km 27+620 – km 56+220) se află la 38,59% fază de execuție iar antreprenorul lucrării este Asocierea SC Salini Impregilo SPA și SECOL – Societa Edile Construzioni e Lavori – Societate pe Acțiuni.

Pe Lotul 3, șeful CNADNR constata la inspecția pe șantier din luna mai că lucrurile s-au îmbunătățit: „Este ca un maraton. Se lucrează peste tot, poate nu chiar la nivelul la care ar trebui, dar e mult mai bine decât înainte”.

Acest lot (km 56+220 – km 77+361) a fost executat 43,08% de Asocierea SC Teloxim Con SRL – COMSA SA – Aldesa Construcciones SA – Arcadis Eurometudes SA.

„Pentru Lotul 4 (km 77+361 – km 99+500), din cele patru secțiuni două sunt executate în mare parte și două sunt sistate, ne zbatem să-i obținem autorizația până în luna iulie”, a adăugat directorul general al CNADNR SA. Acum, Homor nu a mai dat noutăți, semn că autorizația nu a fost emisă.

Amintim că în 20 octombrie anul trecut au fost suspendate, în lipsa autorizaţiei de construire, lucrările pe două porţiuni din Lotul 4 al acestei autostrăzi. Este vorba despre 11,5 km din totalul de 22,1 km ai acestui lot (între municipiul Deva şi localitatea Ilia).

Constuctorul este Asocierea Tehnostrade – Spedition UMB iar contractul a  fost semnat în august 2013, în valoare de 419,4 milioane lei (95,3 milioane euro, adică 4,3 mil. euro/km), fără TVA şi va avea 18 lucrări de artă, un nod rutier şi două spaţii de servicii

Homor preciza că în luna mai anul acesta că “lotul este realizat 44,70% iar antreprenorul lucrării este Asocierea SC Tehnostrade SRL – SC Spedition UMB SRL”.

Una peste alta, șeful CNADNR se declară optimist: “Eu sunt optimist. A fost un an foarte greu pentru noi, un an în care am reușit să deblocăm dacă nu toate proiectele, spre 90% dintre ele și, indiferent ce se întâmplă la anul, aceste proiecte vor fi finalizate: Sebeș – Turda integral, Lugoj-Deva integral, Suplacu de Barcău-Borș, Mihăiești-Nădășelu, intrarea în București A3. Primii 1.000 de km pot pune (că vor fi gata) în prima jumătate a anului 2018”.

Magda SEVERIN 

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.