Cum conectăm vehiculele la internet?

Comisia Europeană este ținta unei presiuni în creștere, privind decizia pe care ar trebui să o anunțe, în această toamnă, pe tema vehiculelor conectate, iar interesele sunt multiple. Producătorii auto, operatorii de telecomunicații, furnizorii de tehnologie, dar și guvernele mai multor state susțin că hotărârea ar putea genera un impact pe termen lung, în privința tehnologiei de construcție a mașinilor noi, care vor fi echipate cu un număr din ce în ce mai mare de funcții bazate pe internet, în următorii ani.

Potrivit site-ului euroactiv.com, în centrul dezacordului se află decizia politică tehnică, în cadrul Comisiei, care ar putea oferi sprijin pentru un sistem bazat pe Wi-Fi (deja disponibil pentru utilizare), sau pentru tehnologia celulară, cu rază lungă de acțiune, cunoscută sub numele de C-V2X – văzută ca un precursor al rețelelor 5G. De menționat că guvernele europene s-au angajat ca tehnologia mobilă rapidă de ultimă generație să fie gata de utilizare comercială până în 2025. Iar suporterii acesteia afirmă că un anunț al Comisiei, care favorizează opțiunea vehicul – vehicul, bazată pe Wi-Fi, ar putea fi o barieră, pentru că va demotiva investițiile costisitoare în realizarea infrastructurii necesare, în acest sens.

Potrivit estimărilor CE, investiția pentru construcția acestor rețele va ajunge la aproximativ 500 miliarde euro, însă companiile de telecomunicații susțin că ea va fi, chiar, mai mare. Este motivul pentru care au avertizat oficialii de la Bruxelles că este puțin probabil să aloce aceste fonduri fără a avea un potențial puternic de afacere, precum posibilitatea ca mașinile din întreaga Europă să funcționeze pe baza tehnologiei celulare.

Interese diferite

Până în prezent, Comisia a insistat că își va păstra neutralitatea și nu se va implica în promovarea C-V2X, sau a V2V bazată pe Wi-Fi. Euractiv.com precizează, însă, că proiectele inițiale ale legislației propuse, așteptate în cursul acestui an, pe care le-a obținut, includ detalii care indică modul în care poate fi utilizată tehnologia V2V (Wi-Fi), dar documentul nu conține nicio referire la tehnologia celulară.

Este subiectul care așază în tabere distincte producătorii auto și companiile de telecomunicații, mai mulți fabricanți auto anunțând că au în vedere să investească în construirea de vehicule cu tehnologia Wi-Fi. Potrivit acestora, opțiunea V2V reprezintă o alegere mai ușoară, pentru că este deja disponibilă și va face caracteristicile de siguranță mai precise.

În paralel, o alianță formată din directori executivi de la 15 companii de tehnologie, telecomunicații și producători de automobile l-a avertizat, prin intermediul unei scrisori, la începutul lunii iulie, pe Jean-Claude Juncker, președintele Comisiei Europene, că legislația planificată va reprezenta o piedică în realizarea obiectivelor Europei de a lansa rețele de 5G, în următorii câțiva ani. Potrivit Euractiv, scrisoarea a fost semnată de către directorii executivi ai BMW, Daimler, Deutsche Telekom, Ericsson, Ford, Huawei, Intel, Nokia, PSA, Telefonica, Samsung, firma software Savari, producătorul chinez Saic Motor, Qualcomm și Vodafone.

Păreri oficiale

Nici autoritățile naționale nu au rămas indiferente. Ministerele transporturilor din Finlanda și Spania au criticat intențiile executivului UE de a impune tehnologia Wi-Fi ca unică opțiune pe care constructorii auto ar putea-o utiliza, pentru a construi vehicule cu caracteristici high-tech, precum frânarea automată conectată la internet sau sistemele inteligente de divertisment.

O altă țară importantă a luat, recent, poziție în cadrul dezbaterii. Conform Euractiv, un oficial din cadrul ministerului german al economiei a trimis, pe 4 iulie, un document de poziție de 11 pagini, susținând opțiunea Wi-Fi. O scrisoare care a însoțit documentul a fost adresată VDA (asociația germană a industriei de auto), principalul grup de lobby pentru sectorul auto puternic al țării. Cu toate acestea, industria germană auto este divizată.

2019…

De menționat că, potrivit comunicării CE, „Europa în mișcare”, publicată în luna mai, Comisia propune o abordare la nivelul UE bazată pe trei obiective strategice interconectate:

  • dezvoltarea tehnologiilor și a infrastructurii esențiale în vederea consolidării competitivității UE;
  • asigurarea introducerii în condiții de siguranță și de securitate a conducerii conectate și automatizate a autovehiculelor;
  • abordarea efectelor socioeconomice ale mobilității autonome.

Conform documentului citat, vehiculele care permit, în tot mai mare măsură, conducătorului auto, cel puțin în anumite condiții de deplasare, să desfășoare și alte activități decât conducerea autovehiculului ar trebui să devină disponibile ca produse comerciale de piață, până în 2020. Reamintim, comisarul european pentru transporturi, Violeta Bulc, a făcut public obiectivul de a avea vehicule conectate la internet pe șosele până în 2019 – când actuala administrație își va finaliza mandatul.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.