Începând de astăzi, 19 august 2025, autoritățile de control din Europa (UE, Marea Britanie, Elveția și Norvegia) pot emite amenzi pentru lipsa tahografelor inteligente de a doua generație la vehiculele de peste 3,5 tone folosite în transportul internațional.

Până la 18 august 2025 trebuiau retroechipate și camioanele dotate inițial cu tahograf inteligent 1 (cele înmatriculate prima dată între 15 iunie 2019 și 20 august 2023).
Conform datelor de la Registrul Auto Român, la începutul lunii august existau, în țara noastră, un număr de 53.768 de vehicule din categoriile N2 și N3 echipate cu tahografe inteligente G2V2. Astfel, aproximativ 90% din flota eligibilă a țării noastre terminase retroechiparea înainte de luna august 2025.
Ce riscă transportatorii care folosesc camioane cu tahograf vechi în curse externe din UE, după 19 august? Răspunsul îl găsim în ce s-a întâmplat după prima etapă de retroechipare: toate statele UE au acordat amenzi, inclusiv România, începând de la câteva sute de euro, până la câteva mii.
În plus, multe organisme de control au impus preschimbarea pe loc a dispozitivului considerat neconform, iar acest lucru s-a făcut, de obicei, la tarife de 2-3 ori mai mari decât ar fi costat retroechiparea în țară.
Urmează N1
Urmează a treia etapă de retroechipare. Ea cuprinde vehiculele comerciale ușoare, cu masa maximă autorizată de peste 2,5 tone, folosite la transport internațional în UE, care trebuie echipate cu tahograf G2V2 până la data de 1 iulie 2026.
Conform datelor RAR, la începutul lunii august existau în țara noastră doar 1.477 de vehicule categoria N1 (până la 3,5 tone) echipate cu tahograf inteligent de a doua generație. Dintre acestea, 1.146 au fost retroechipate, restul fiind mașini noi, echipate cu tahograf din fabrică.
Reprezentanții RAR atrag atenția asupra faptului că instalarea unui tahograf durează mai mult la un vehicul ușor decât la un camion, din cauza lipsei unor componente montate din fabrică, obligatorii în cazul categoriilor N2 și N3.
De asemenea, cum acest segment nu a fost până acum reglementat, marea majoritate a șoferilor nu are în prezent o cartelă tahografică, a cărei obținere durează câteva săptămâni.
Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro















