Derapajul cauciucurilor de iarna

“Transportul reprezinta sangele care da viata economiei!” – ce frumos suna acest adevar, pe care toata lumea il accepta formal, dar foarte putini il iau in seama. Si putem fi si mai clari in definirea a ceea ce inseamna transport. Nu am vazut nici o salupa in fata vreunei alimentare, nici depozitele din jurul oraselor nu sunt deservite de trenuri, iar fabricile nu si-au construit aeroporturi pentru aprovizionarea cu materie prima – transporturile sunt realizate in cea mai mare masura cu autovehicule rutiere. Mai mari sau mai mici, pornind de la cele de sub 3,5 t si ajungand la cele de 40 t si, la nevoie, si mai mari.

Cu alte cuvinte, tuturor ar trebui sa ne pese, dar realitatea arata altceva. Asa de importante sunt transporturile incat toate tarile europene (si probabil din lume) au un minister al transporturilor, iar Romania are si ea asa ceva. Un minister intreg si inca unul dintre cele mari, cu multi angajati, multe departamente si, bineinteles, multi bani exista pentru a asigura buna desfasurare a transporturilor. Si pentru ca, de departe, cea mai mare cantitate de marfuri si cei mai multi pasageri se deplaseaza rutier…

Nu ma apuc sa realizez o istorie a gafelor ce au vizat de-a lungul timpului transporturile – spatiul nu imi permite – dar pot sa amintesc cateva la intamplare si multe au pornit chiar din Ministerul Transporturilor: taxa de prima inmatriculare, care, in prima forma, desfiinta practic piata autovehiculelor comerciale grele (din fericire, a fost modificata la timp), restrictiile de pe DN1, care au obligat, in prima faza, camioanele grele sa treaca peste un pod cu restrictie de tonaj (placutele cu restrictia de tonaj au disparut peste noapte atunci cand DN1 a fost inchis camioanelor, dar crapaturile din pod au ramas) sau ordinul privind necesitatea unui capital de 50.000 de euro pentru casele de expeditie (blocat in justitie si evident neaplicabil). Daca ne mai gandim la deficientele de infrastructura, la care se adauga numeroase taxe si restrictii pentru utilizarea acesteia, parca iti vine sa te apuci de altceva. Acum, a aparut o alta extraordinara gaselnita – cauciucurile de iarna. Nimeni nu se poate opune la asa ceva, pentru ca salveaza vieti, asigura un trafic fluent iarna… Gata – inca o problema rezolvata! Astfel, si iarna poate fi ca vara. Pentru ca, daca se intampla sa ninga si apare vreo problema in trafic, vom sti cu exactitate cauza – cineva nu si-a cumparat cauciucuri de iarna! Noi nu avem nevoie de autostrazi, de deszapezirea eficienta a soselelor, de marcaje corecte si coerente, ci ne trebuie doar o lege clara, care sa arate cu exactitate vinovatul. Iar acesta in nici un caz nu poate fi vreo entitate a statului (doar ei fac legile). Sigur ca ne dorim cu totii sa nu mai apara accidente, masinile sa nu mai polueze, iar aglomeratiile in trafic sa nu mai existe, dar primul lucru care trebuie facut este o infrastructura rutiera normala pentru traficul pe care il avem, pentru pozitia ocupata de tara noastra, pentru secolul in care ne aflam – in concluzie, o infrastructura care sa tina pasul, cat de cat, cu promisiunile auzite inaintea fiecarui ciclu electoral. Oricum, toata tevatura legata de cauciucurile de iarna imi aminteste de si mai mediatizata banda reflectorizanta.

Dar am mai spus-o: transporturile sunt facute pentru cei pasionati, care nu se descurajeaza niciodata. In plus, romanii au dovedit faptul ca sunt talentati la transporturi. Au trecut peste momentele grele si concureaza cu succes mult mai puternicele companii din Vest. Cred in viitorul firmelor romanesti de transport si intr-o pozitie puternica a tarii noastre in transporturile europene.

Si nu pot sa nu ma intreb cat de departe va ajunge Romania cand vom deveni talentati si la administrarea unei tari?

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

1 COMENTARIU

  1. Vom deveni talentati la guvernarea propriei noastre tari atunci cind vom deveni talentati la alegerea liderilor nostrii, atunci cind nu vom mai alege pe unul pentru ca e smecher si se descurca ,pentru ca intotdeauna se va descurca doar pentru el,atunci cind nu ne vom mai alege lideri pentru felul in care fac ‘goange ‘cu care distreaza prostimea, atunci cind nu ne vom mai alege lideri pentru felul in care rid, pling, sau fac misto de altii, pentru ca pina la urma sa faca de noi insine ,adica niciodata in timpul vietii noastre ! Si daca nu vom reusi niciodata aceasta ce rost are sa ne mai dorim camioane superperformante cind facem tot 12 ore pina la granita de vest ca si atunci cind m-am apucat eu de meseria asta ,adica in 1975!Pe unde sa mearga aceste autocamioane? Pe care autostrazi? Nu vom avea autostrazi la nivelul ungurilor( macar!) nici peste 20 de ani! Sa fim sanatosi!Apocalipsa n-a venit pentru ca in Romania ea este prezenta de cel putin 100 de ani si va mai ramine o vreme. Restul lumii poate sta linistit! Nu-i dam drumul sa se duca prin alte parti! Domnul Radu Borcescu este un entuziast si este bine ca este asa! Domnia sa crede in talentul romanilor ,si are dreptate,si mai crede ca vom apuca timpurile in care companiile romanesti de transport vor concura companii asemanatoare din vest. Pina una ,alta ,transporturile romanesti se pregatesc de disparitia uneia dintre cele mai mari firme de profil din istoria post decembrista a tarii si anume Edy Spedition. Veti spune ca nu este cazul ca de la insolventa si pina la faliment si disparitie mai este mult. Iar eu am sa va spun ca insolventa se aseamana cu pensia, adica este concediul dintre munca ,adica viata ,si moarte!Voi crede ca romanii si-au dovedit talentul in ale transporturilor daca firma din Brad va mai exista peste citiva ani ,atunci cind am sa vreau sa plec in pensie. Daca nu , am sa trec pe la Tebea si am sa aprind o luminare pentru Avram Iancu si una pentru talentul romanesc!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.