Director general Adrian Crit: “Vrem sa eliminam frauda. Raman cardurile ACTIV, MULTIPLU si plata cu cardul bancar”

Adio, bilete RATB din hartie!

Regia Autonoma de Transport Bucuresti (RATB) a demarat, la 1 mai, procedura de eliminare a biletelor de hartie, acestea urmand a mai fi disponibile in centrele de vanzare pana la epuizarea stocurilor. Calatorii au la dispozitie portofelul electronic, incarcat pe cardul ACTIV nominal/nenominal, precum si cardul MULTIPLU, ce nu implica majorarea tarifului calatoriei. Pentru a veni in sprijinul calatorilor si a facilita plata rapida si comoda a serviciilor de transport, Regia va diversifica oferta de instrumente de plata, prin includerea cardurilor Dual, emise de diferite institutii bancare, ce vor ingloba aplicatie bancara si aplicatie de transport. De asemenea, in viitorul apropiat, calatorii vor putea achizitiona titluri de calatorie si de la mari agenti comerciali, cum ar fi farmaciile sau magazinele Mic.ro. Despre noile modalitati de plata, ne-a oferit mai multe amanunte Adrian Crit, directorul general al RATB.

Ziua Cargo: De la inceputul lunii mai, ati retras biletele pe suport de hartie. Cum decurge operatiunea?

Adrian Crit: Sper ca in doua saptamani sa se finalizeze stocurile de bilete. Eliminarea biletelor pe suport de hartie creeaza avantaje majore RATB-ului. Am fi putut, la nivelul anului 2006, cand a fost implementat acest sistem automat de taxare, sa avem cel mai modern sistem automat de taxare din lume. In prezent, ne-au luat fata inca vreo trei municipii. Punctul forte pentru acest sistem il reprezinta reducerea fraudei. In conditiile in care vom cunoaste, on-line, date referitoare la cererea pentru fiecare tip de vehicul, o sa stim incarcarea zilnica. Iar in functie de incarcarea zilnica a vehiculului, o sa stim daca cineva circula sau nu circula cu acel mijloc de transport. Daca nu se circula, trebuie sa spun ca, din pacate, nu este justificata linia respectiva de transport. Stim cu totii ca exista, din pacate, in Bucuresti linii unde nu prea se valideaza, iar acei cetateni care, in momentul de fata, circula fara sa valideze, o sa fie nevoiti sa faca acest lucru, daca doresc sa mai circule cu vreun mijloc de transport in comun. Este o masura indirecta, prin care noi putem sa avem venituri suplimentare si o imagine mai favorabila in viitor.

Aveati in plan si amplasarea unor automate de unde sa poata cumpara

lumea cartele?

Din pacate, am renuntat la ele, in conditiile in care se aprobasera, in faza initiala, doar 20 de automate, iar asta nu ne mai ajuta prea mult in ceea ce doream noi sa facem vizavi de reducerea costurilor din vanzarea titlurilor de calatorie in sistemul automat. In faza initiala, noi am solicitat 200 de asemenea automate, astfel incat sa scapam de majoritatea centrelor de vanzare, unde costurile cu privire la plata angajatilor erau foarte mari si nu se justifica plata acestora pentru vanzarea unei cantitati minime de titluri de calatorie. Astfel, daca s-au aprobat numai 20, am renuntat, urmand sa aplicam alte variante si strategii. Cred ca am identificat niste variante care au fost utilizate si in trecut, de exemplu vanzarea titlurilor de calatorie si prin alti agenti economici – dar pentru asta este nevoie de o achizitie publica si de o aprobare in Consiliul General, eventual. Aici este vorba, insa, despre agenti economici mari, care, sa zicem, ar avea perioada de functionare (programul de lucru, n. red.) mai mare decat a RATB-ului. Si am avea o vanzare in paralel, contra unui comision care sa nu atinga costurile actuale de vanzare a titlurilor de calatorie, costuri care sunt destul de mari. Ma refer la companii gen farmacii, care au un program mai lung, chiar si la magazinele Mic.ro, care au o retea bine definita in Bucuresti, cu aproximativ 300 de puncte. Impreuna putem sa ajungem la o solutie… In orice caz, in momentul de fata, ne gandim cum sa punem la punct un caiet de sarcini astfel incat sa atragem si partea privata in desfacerea titlurilor de calatorie, pe de o parte si, pe de alta parte, sa reducem costurile de vanzare.

Sisteme inovative de validare a calatoriei

Este vorba despre banci?

Acela este un alt sistem, e un parteneriat pe care l-am inceput si am semnat deja contractul. E testat din punct de vedere functional acest card Dual care, pe langa cardul bancar, are si aplicatiile pentru transport. Pe data de 18 mai, o sa avem o conferinta de presa impreuna cu cei de la BCR, in care vom lansa proiectul, iar din ziua imediat urmatoare o sa se gaseasca la sediile BCR aceste carduri si vor putea fi utili za te ca si card bancar. Probabil, cine merge si isi face un card o sa aiba si posibilitatea de a valida cu acel card, fara sa-si mai ia de la RATB alt card. Este o masura complementara, prin care noi, pe langa titlurile noastre de calatorie, o sa utilizam si cardul bancar. Cardul o sa aiba o partitie efectiv pentru RATB. Am semnat contractul cu BCR, care va fi aplicabil dupa data de 18 mai, iar cu BRD probabil mai dureaza vreo cateva saptamani. Asteptam si alte banci.

De 3 ani, nici o scumpire. Mai ieftin ca in Provincie

Stim ca aveti o cerere catre CGMB, inca din toamna trecuta, pentru majorarea tarifului calatoriei. Credeti ca se va aproba?

Avem, intr-adevar, o astfel de cerere inca din toamna, si e perfect justificata: de peste 3 ani, nu s-a mai marit costul biletului. Mai precis, din 2008, februarie, iar noi suntem in mai 2011. Nu s-a modificat tariful, desi, in tara, in orasele mai mici, cu alte mijloace de transport in comun, fara investitii pentru care sa suporti amortizarea, pretul calatoriei ajunge si la 2 lei. Iar asta in conditiile in care nu au calitatea mijloacelor de transport pe care le avem noi, si nici nu au pentru dezvoltare su me atat de fabuloase astfel incat sa incerce sa puna deoparte niste banuti si sa-i investeasca in altceva.

Odata cu scumpirea carburantilor, aveti mai multi calatori cu mijloacele RATB?

Asa ar fi normal. Stim cererea, dar, din pacate, nu stim punctual repartizarea calatorilor pe fiecare linie de transport. Stim, insa, numarul de titluri de calatorie vandute, si ceea ce pot sa va zic e ca, din pacate, in ultimii 5 ani, avem o scadere a numarului de titluri de calatorie vandute. E greu sa dimensionezi totul in functie de cerere, cand nu ai toate datele. Asa cum ziceam, masura de validare cu cardul e una dintre metodele de eliminare a fraudei. Este momentul ca RATB sa-si uniformizeze sistemul de colectare a contravalorii titlurilor de transport, tinand cont de investitiile facute in sistemul automat de taxare. Doar in acest mod putem avea o imagine completa a utilizarii mijloacelor de transport in comun si a cererii de transport.

Cardul ACTIV asigura accesul calatorilor in reteaua RATB, precum si in reteaua Metrorex, iar in viitor va avea si alte aplicatii, cum ar fi plata parcarii, accesul la muzee, spectacole etc. Achizitionarea cardului se face la toate centrele emitente RATB, iar reincarcarea sa este extrem de comoda si rapida, putand fi efectuata la oricare punct de vanzare RATB, la ATM-uri, dar, si mai comod, prin internet. Calatorii ocazionali, cu precadere cei nerezidenti in Bucuresti, au la dispozitie Cardul MULTIPLU, utilizabil numai in reteaua RATB. Acesta poate fi achizitionat contra cost de la unitatile de vanzare din reteaua RATB si poate fi configurat cu minimum 2 calatorii/maximum 10 calatorii sau abonament de o zi.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.