Efectul low-cost

De obicei se intampla atunci cand te pregatesti sa pleci in vacanta. Apare un „prieten“  care iti spune cum a calatorit el catre cine stie ce zona exotica si indepartata cu numai „x“ euro. O suma neasteptat de mica si care, in mod evident, nu poate acoperi costurile firmei de transport aerian. Dar ce conteaza?! Doar nu o cadea avionul tocmai atunci cand calatoresti tu! Important este ca trebuie sa obtii acel pret extraordinar. Transportul rutier a intrat in acest joc periculos, din care este foarte greu sa mai iesi. Pentru foarte multi dintre cei care au nevoie de servicii de transport, pretul este singurul lucru care conteaza. Lupta pe piata inseamna in principal oferirea unui tarif de transport mai mic. Însa, de multe ori, aceste tarife cad sub costuri si aici apar numeroase discutii. La prima vedere, este benefic pentru economia nationala in ansamblu ca preturile de transport sa fie cat mai scazute, insa tarifele ce nu acopera costurile ascund lucruri care, de fapt, lovesc in economie. Adevaratele efecte sunt negative: evaziune fiscala, utilizarea de motorina furata, supra incarcarea autovehiculelor, circularea fara rovinieta sau cu roviniete false… si lista continua. Banii nu se mai incaseaza la buget, au loc mai multe accidente, soselele se strica rapid, dar ne bucuram de faptul ca beneficiem in Romania de tarife foarte mici la transport. În fata unui pret „foarte bun“, nimic nu mai conteaza pentru cei care au nevoie de transport – siguranta, seriozitate, respectarea legislatiei de catre transportatorul contractat, dezvoltarea unui parteneriat pe termen lung –

sunt aspecte peste care se trece cu vederea. Însa autoritatile nu ar trebui sa faca acelasi lucru. De exemplu, au fost vreodata controlate autovehiculele firmelor care realizeaza transport in folos propriu? Raspunsul este negativ, in situatia in care multe astfel

de firme isi rotunjesc incasarile realizand transport public la preturi foarte mici – este convenabil pentru ei sa mai aiba niste venituri in conditiile in care costurile de transport

sunt deja acoperite. A merge cu suprasarcina in Ro mania a devenit deja un mod de viata pentru numeroase firme. Astfel, pot veni cu un tarif „competitiv“, iar distrugerea soselelor repre zinta un neajuns acoperit cu spaga la nevoie. Mai mult decat atat, circula pe piata tot mai multe zvonuri despre firme care apartin unor persoane „importante“, motiv pentru care nu sunt controlate niciodata. De altfel, se pare ca acesta este modelul succesului in afacerea de transport – nerespectarea legii, neplata taxelor si impozitelor – secretul este sa nu fii controlat. Ce se intampla cu restul firmelor, care incearca sa respecte prevederile legale din lipsa de „cunostinte“ sau, pur si simplu, din constiinciozitate? Efectul „low-cost“ ii bulverseaza total – degeaba fac eforturi sustinute pentru a-si tine costurile sub control, degeaba isi fixeaza tarifele la minim si chiar incearca sa incheie contracte avand costurile la vedere – exista cineva care a practicat un tarif mai mic. Toti cei care au nevoie de transport privesc cu neincredere ofertele primite, crezand permanent ca pot obtine tarife mai bune. Odata ce un transportator accepta un tarif sub costuri, sperand ca se va echilibra la retur, arunca in piata un semnal devastator. De ce ar mai incheia o firma contracte stabile de transport, daca, apeland la solutii de moment, economiseste bani?

Astazi, la nivel national, exista circa 3.400 de firme care detin licenta de transport marfa, dar nu au nici o copie conforma, deci nici o masina pe care sa o utilizeze. Iar numarul acestor firme de transport, care, de fapt, nu mai fac transporturi, este in crestere. Mai multe date statistice puteti vedea pe site-ul nostru www.ziuacargo.ro

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentScania Irizar i4
Articolul următorSub zodia adaptarii

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.