Ford ne-a “plimbat” destul: va plati penalitati

Ford nu a scapat de panalitati, desi statul roman l-a pasuit din septembrie anul trecut pana luna aceasta, fara insa vreun rezultat notabil. Constructorul auto american va plati 14,25 milioane de euro pentru ca nu a produs la Craiova cate masini s-a angajat prin contractul de privatizare – adica 250.000, din care a reusit numai 17.000. Dar s-a ales cu o noua o perioada de gratie, pana la sfarsitul anului, potrivit unui act aditional semnat vineri cu AVAS. Compania a renuntat si la un ajutor de stat de 57 milioane euro, ce fusese prevazut pentru formarea angajatilor. Argumentul Ford pentru nerespectarea contractului a fost criza economica, insa a primit o lectie usturatoare de la Dacia.

Toate aceste prevederi sunt incluse in actul aditional la contractul de privatizare a Automobile Craiova din 2007, semnat vineri de reprezentantii Ford si ai Autoritatii Romane pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS).

Potrivit contractului semnat acum 5 ani, Ford Romania ar fi trebuit sa realizeze pana in septembrie 2011 peste 250.000 de masini. In caz contrar, compania americana se angaja sa plateasca statului daune de pana la 25% din valoarea achizitiei Automobile Craiova (57 milioane euro). La o productie intre 200.000 si 225.000 de vehicule, nivelul sanctiunilor urma sa scada la 10% din valoarea contractului. Cum Ford se gaseste in prima situatie, penalitatile sunt maxime, adica de 25% din cei 57 milioane euro, respectiv 14,25 milioane euro.

Constructorul american nu a reusit sa asambleze la Craiova decat 17.000 autoutilitare Transit Connect, intre aprilie 2010 – octombrie 2011. Ulterior, productia utilitarei a fost mutata la fabrica Ford dinValencia, in urma deciziei grupului american de a reorganiza activitatea tuturor fabricilor pe care le detine in Europa.

“Mici actualizari” ale contractului initial

“Prevederile Actului Aditional arata ca perioada de implementare a proiectului Ford laCraiovas-a extins pana la 31 decembrie 2012. De asemenea, modificarea implica mici actualizari ale contractului initial pentru a reflecta situatia afacerilor, cu precadere in ceea ce priveste ajutorul de stat regional. Aceste revizuiri sunt in linie cu planul de afaceri pentru unitatea de productie de la Craiova, luand in considerare mediul economic plin de provocari pentru industria auto europeana”, se arata intr-un comunicat al Ford.

Ca urmare a noului acord, Ford s-a angajat sa realizeze intre 1 ianuarie 2013 si 31 decembrie 2017 o productie de automobile de 810.000 de unitati si o productie de motoare de 1,5 milioane unitati. Pentru acest an, constructorul american si-a propus sa produca la Craiova 60.000 de unitati B-Max.

Actul aditional a fost elaborat in urma unor runde de negocieri care au avut loc in perioada mai 2010 – decembrie 2011 intre reprezentantii Ford si o comisie guvernamentala.

Grupul american a preluat in 2007, de la stat, compania Automobile Craiova, iar conform contractului de privatizare avea obligatia sa realizeze pana la 19 martie 2012 investitii tehnologice si de mediu de 675 milioane euro si un volum de autovehicule de aproximativ 250.000 unitati.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PALSU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.