Frana la agabaritic

Birocratie. Cheltuieli nejustificate. Cerinte care dau batai de cap. Sau, altfel spus, transportul agabaritic reflectat de reglementarile actuale.

Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) propune o serie de amendamente in linie cu orientarile europene in domeniul transporturilor de marfuri agabaritice.

Prima dintre propuneri se refera la eliminarea obligatiei existentei celui de-al doilea om in echipajul vehiculului de insotire. Practic, nu exista nici o obligatie legala care sa justifice aceasta prezenta, iar costurile implicate sunt foarte mari si nejustificate.

Tablite prost dimensionate…

Se impune, de asemenea, modificarea dimensiunilor tablitelor de semnalizare a depasirii latimii vehiculelor agabaritice la nivelul 42 cm x 42 cm. În prezent, dimensiunile acestor tablite determina probleme in fixarea si mentinerea lor pe vehicul in pozitia prevazuta in reglementarile privind transportul agabaritic. UNTRR sustine, in plus, eliminarea dispozitiei cu privire la mentinerea numerelor de inmatriculare ale vehiculelor componente ale ansamblului rutier in paralel cu obligativitatea „mentinerii caracteristicilor tehnice ale vehiculelor componente ale ansamblului rutier“. O alta problema tine de perioada de eliberare a autorizatiei, care ar trebui sa fie cuprinsa intre 5 si 20 de zile, termenul maxim fiind considerat in cazul in care CNADNR are nevoie de timp pentru contactarea altor autoritati.

… proiecte si acolo unde nu trebuie…

Referitor la aplicarea dispozitiilor privind calculul tarifului autorizatiei speciale de transport, se propune reformularea textului de lege in felul urmator: „Autorizatiile speciale de transport se emit pentru perioade limitate, tinandu-se seama de restrictiile de circulatie cu caracter temporar sau permanent, afisate pe site-ul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii la data emiterii AST, ce impun ocolirea sectoarelor restrictionate“. Circumstantele in care este necesar un proiect de transport trebuie reglementate clar, deoarece transportatorii au intalnit in practica situatii in care li s-a cerut un proiect de transport pentru trasee unde, in mod normal, acesta nu ar fi fost necesar. În plus, prin faptul ca nu exista o lista a unitatilor de specialitate agreate de administratorii drumurilor, au fost cazuri in care transportatorii, desi aveau un proiect de transport, au fost nevoiti sa il plateasca inca o data la o alta firma catre care au fost directionati ulterior de catre administratorul drumului.

… dotari mult prea costisitoare

Ultimele doua propuneri se refera la eliminarea prevederilor privind dotarea vehiculelor de insotire a transporturilor agabaritice, mai exact la eliminarea obligativitatii „trusei complete de scule“ si a „accesoriilor pentru depanarea defectiunilor ce pot aparea la vehiculele care sunt insotite“. Pe de alta parte, in privinta obligatiilor echipajelor de insotire a transporturilor agabaritice, UNTRR propune eliminarea pasajelor unde se impune ca echipajele „sa cunoasca restrictiile de circulatie de pe traseul de parcurs, printr-o informare prealabila la organele care administreaza reteaua rutiera respectiva“, „sa cunoasca piesa de transportat si sa verifice ancorarea acesteia la plecare si pe parcurs“ precum si „sa ii dirijeze pe ceilalti participanti la trafic, atunci cand este necesar“.

„Modificarile propuse pot fi preluate si in proiectul de modificare a OG 43/1997 si pot contribui la reducerea poverii de pe umerii transportatorilor rutieri de marfuri indivizibile agabaritice in aceasta perioada de criza si ar putea determina o relansare a economiei si supravietuirea transportatorilor rutieri agabaritici, putand determina si o reducere a birocratiei si a eventualelor abuzuri din partea autoritatilor de autorizare si de control“, subliniaza UNTRR.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.