GEFCO în relația cu transportatorii – Deschidere și încredere

În efortul de a-și consolida activitatea de achiziții în domeniul serviciilor, GEFCO a dezvoltat un sistem de gestiune internă a transportatorilor, denumit Carrier Management System, prin intermediul căruia orice cărăuș înscris poate participa la licitații electronice pentru fluxurile regulate ale companiei. Despre acest sistem, dar și despre alte detalii legate de contractarea serviciilor de transport, am discutat cu Daniela Midvichi, Manager Achiziții GEFCO România.

 

Ziua Cargo: Care sunt elementele principale care definesc relația pe care o are GEFCO cu transportatorii?

 

Daniela Midvichi: Aș rezuma în câteva cuvinte principiile pe care GEFCO le promovează azi în colaborarea cu transportatorii: deschidere, încredere, flexibilitate, parteneriat.

Ce noutăți au fost introduse în ultimul timp pe acest segment?

GEFCO a consolidat activitatea de achiziții în ultimii ani. Inclusiv venirea mea în companie face parte din această strategie. În aceeași categorie se încadrează investițiile în infrastructura IT, care vizează un sistem de gestiune internă a transportatorilor numit CMS (Carrier Management System). Acesta funcționează ca o bază de date comună tuturor agențiilor GEFCO, nu doar din România, ci din toată Europa, precum și ca un portal de licitații electronice utilizat pentru fluxurile regulate. Transportatorii trebuie să devină membri ai acestui portal, furnizându-ne o serie de informații și primesc un nume de utilizator și parolă de acces. După aceea, pot fi invitați la licitațiile pe care le lansăm periodic și în urma cărora alocăm efectiv pachete de business celor mai bine plasați. Acest portal nu este un instrument pentru testarea pieței, ci un sistem de contractare a transporturilor pe care GEFCO le operează. Ideea este de a realiza o selecție corectă, pe baza competitivității, și de a face procesul de alocare a transporturilor regulate cât mai transparent. Participanții la licitație pot vizualiza poziția pe care se află, prețul pe care l-au cotat, având un feed-back imediat privind cotația propusă. Desigur, aceasta poate fi îmbunătățită, dar într-un număr limitat de încercări. De asemenea, numărul de participanți la o licitație este limitat, invitați fiind cei care sunt realmente interesați să câștige fluxurile. Un alt avantaj este că acest sistem este conceput simplu, pentru a fi ușor și rapid de utilizat de către orice persoană, chiar fără experiență.

Ce condiții trebuie să îndeplinească o companie de transport pentru a intra într-un parteneriat cu GEFCO?

Companiile care devin partenere ale GEFCO sunt validate nu doar prin verificarea certificatului unic de înregistrare, a licenței de transport, a asigurării CMR și a persoanelor de contact care se prezintă în numele firmei, ci și prin verificarea datelor financiare, anume a ratingului financiar și a poziției pe piață. Solicităm transportatorilor să ne furnizeze și o structură a parcului auto, inclusiv norma de poluare a vehiculelor, numărul de angajați direct și indirect productivi, numărul de șoferi instruiți pentru conducere economică și al rutelor preferate de transportator. După inserarea firmei de transport în baza de date a GEFCO, aceasta poate colabora cu noi fie în regim spot, fie pentru fluxuri regulate, pe baza unui contract. Dispecerii noștri apelează în primul rând companiile membre ale sistemului CMS GEFCO.

Care sunt etapele care trebuie urmate pentru ca o companie de transport să semneze un contract de colaborare cu GEFCO?

 

În primul rând, compania de transport trebuie inserată în baza noastră de date, cu toate detaliile menționate anterior. Următorul pas este participarea la licitațiile electronice organizate de GEFCO în CMS. Dacă se plasează printre finaliști, respectiv câștigători, transportatorii devin titulari ai unor pachete de servicii alocate de către GEFCO și, înainte de a demara activitatea, semnează contractul de transport.

Susțineți parteneriatele pe termen lung?

Categoric, da. Avem în portofoliu transportatori cu care colaborăm de ani de zile, de la începuturile prezenței GEFCO în România. În același timp, pentru că nu ne dorim o concentrare a business-ului către un număr redus de parteneri, suntem deschiși colaborării cu noi transportatori cu care să creștem volumul de activitate. Modelul de achiziție a serviciilor de transport descris mai sus înseamnă, de fapt, achiziție standardizată sub forma unui contract pe termen lung versus achiziție punctuală, în sistem SPOT.

Ce termene de plată susțineți în relație cu transportatorii?

Avem un termen de plată standard pe care îl agreăm în cadrul contractelor încheiate cu transportatorii noștri. Suntem binecunoscuți în piață pentru bunele practici privind achitarea furnizorilor, seriozitatea și punctualitatea fiind punctele noastre forte. Practic, un transportator care lucrează pentru GEFCO știe că nu are nicio grijă privind încasarea la timp a facturilor. În cadrul unor negocieri punctuale, am îmbunătățit termenul de plată standard pentru cărăușii parteneri în contrapartidă cu un efort de productivitate din partea acestora.

În ce măsură un partener GEFCO România poate intra în colaborare cu subsidiarele grupului din alte țări? Se află cărăuși români în parteneriat cu reprezentanțe GEFCO din alte țări?

Managerul de cumpărări din România este «supplier leader» pentru transportatorii români și din această poziție poate recomanda celorlalte subsidiare companiile interesate de anumite rute pentru subcontractare directă. Operăm deja în acest mod, așa încât cărăușii membri CMS au acces nu doar la business-ul local, ci la întreaga rețea de achiziție GEFCO. Desigur, GEFCO România este întotdeauna informată despre relațiile cărăușilor români cu întreaga rețea. Avem transportatori care lucrează mai ales cu alte agenții din Europa, ceea ce este în regulă atâta timp cât acesta este rezultatul unei negocieri cu avantaj economic atât pentru transportator, cât și pentru GEFCO la nivel global.

Care sunt relațiile de transport pe care puneți accent în această perioadă? Unde au fost înregistrate creșteri? Unde vedeți dezvoltări?

Geografic vorbind, suntem strategic orientați către Est, dar dezvoltăm constant și fluxuri în restul Europei. Înregistrăm creșteri în privința transporturilor către/dinspre Rusia, Franța, Polonia, Slovacia, Turcia, enumerând aici cele mai importante direcții.

Cum a evoluat transportul către Rusia în ultimul an?

La nivel de comerț exterior, relațiile dintre România și Rusia au evoluat pozitiv la începutul acestui an comparativ cu anul trecut. Acest lucru se reflectă și în transporturile operate de GEFCO pe aceste rute. Dacă pentru clienții existenți volumele au rămas relativ constante, în prima jumătate a anului am câștigat noi clienți care exportă către zona Rusiei.

Impuneți restricții de colaborare în funcție de normele de poluare în care se încadrează vehiculele? Urmăriți la nivel de grup o reducere a emisiilor poluante? Solicită clienții astfel de statistici?

Structura flotei din punct de vedere al normei de poluare este un criteriu de selecție a transportatorilor noștri. În ceea ce privește flota dedicată GEFCO (vehicule care lucrează în exclusivitate pentru noi), utilizăm camioane cu normă de poluare cel puțin EURO 5. De asemenea, monitorizăm acest aspect ca indicator de performanță al cărăușilor noștri. Urmărim și raportăm la nivel de grup emisiile de carbon cu ajutorul unui sistem informatic specific, date pe care le transmitem și clienților nștri. Oferim și dezvoltăm servicii de transport multimodal și astfel contribuim activ la amprenta „verde” a activității acestora.

Subcontractați vehicule pentru toate tipurile de tonaj? Ce tip de mașini subcontractați preponderent?

Subcontractăm toate tipurile de vehicule, de la transportoare de mașini și autotractoare cu semiremorci double-deck, până la megatrailere cu plafon liftabil sau vehicule de distribuție. Ponderea cea mai mare este dată de cuplurile autotractor-semiremorcă megatrailer cu prelată.

Cum vedeți evoluția în timp a relației GEFCO cu transportatorii?

Creșterea cifrei de afaceri a GEFCO, atent planificată pe termen scurt, mediu și lung, va genera un volum important de lucru pentru partenerii noștri, cu accent pe calitatea serviciilor prestate în interesul clientului, care beneficiază finalmente de eforturile noastre conjugate.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.