Guvernul a plafonat tarifele maximale ale RCA

Cu o întârziere de două săptămâni față de termenul prevăzut în OUG 54/2016, Guvernul a aprobat, în 2 noiembrie, prin Hotărâre, tarifele maximale pentru RCA, valabile timp de 6 luni.

Hotărârea de Guvern intră în vigoare la 10 zile de la publicarea în Monitorul Oficial. Metodologia de calcul și tarifele maximale au fost stabilite de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), prin consultarea patronatelor din transportatori și a societăților de asigurare iar proiectul actului normativ a fost avizat de Consiliul Concurenței. „Tarifele de primă maxime se stabilesc pentru clasa de bonus/malus B0. În funcție de istoricul de daună al asiguratului, societățile de asigurare vor aplica clasa de Bonus/Malus în care se încadrează acesta, conform prevederilor legale”, precizează Executivul.

Hotărârea de Guvern prevede amenzi între 1.000 lei și 50.000 de lei pentru asigurătorii care vor depăşi nivelului maxim al tarifelor de primă. În funcție de gravitatea faptei, Consiliul ASF poate aplica și sancțiuni contravenționale complementare.

Persoane juridice: între 885 – 1.285 lei la autoturisme

La persoane juridice, prima maximă RCA pentru autoturisme (inclusiv cele electrice) este de 885 lei pentru capacitatea cilindrică (cmc) <=1200, de 1.143 lei pentru 1.201-1.400 cmc, de 992 pentru 1.401-1.600 cmc, de 928 pentru 1.601-1.800 cmc, de 965 lei pentru 1.801-2.000 cmc, de 1.030 pentru 2.001-2.500 cmc şi de 1.285 lei pentru o cilindree mai mare de 2.500 cmc.

Maxim 7.534 lei pentru camioane

Persoanele juridice plătesc, pentru autovehicule de marfă, o primă maximă RCA de 943 lei pentru autovehicule mai mici de 2,3 t, de 1.138 lei pentru cele peste 2,3 t şi sub 3,5 t, de 1.530 lei pentru cele peste 3,5 t și sub 7,5 t, de 1.889 lei pentru cele peste 7,5 t și sub 16 t și de 7.534 lei pentru cele de 16 t sau mai mari.

Pentru remorci și semiremorci, persoanele juridice plătesc 148 lei la masa maximă <=750 kg; 223 lei – între 751 kg – 3,5 t; 481 lei – pentru cele între 3,5 t – 10 t; 588 lei pentru cele de peste 10 t.

Transport persoane peste 9 locuri

În cazul autovehiculelor de transport persoane cu mai mult de 9 locuri, prima maximă RCA a fost stabilită la valori similare pentru persoane fizice și persoane juridice: 982 lei pentru 17 locuri sau mai puține, 3.343 lei – între 18-40 locuri și 6.600 lei la cele cu mai mult de 40 locuri.

Persoane fizice: între 547 – 3.087 lei la autoturisme

Tarifele maximale au fost stabilite pentru autoturismele persoanelor fizice în mod diferențiat, în funcție de vârsta șoferului și de cmc. Astfel, posesorul unei mașini cu cmc <=1200 plătește 997 de lei dacă are vârsta de 25 de ani sau mai mică, 810 lei dacă are între 26 și 30 de ani, 617 lei dacă are între 31 și 40 de ani, 624 lei dacă are între 41 și 50 de ani, 618 dacă are între 51 și 60 de ani și 547 dacă are peste 60 de ani.

Pentru autoturisme cu cmc între 1.201-1.400, tarifele maximale ale RCA sunt următoarele: 985 de lei dacă șoferul are 25 de ani sau mai puțin, 800 de lei între 26 și 30 de ani, 610 de lei – între 31 și 40 de ani, 617 lei – între 41 și 50 de ani, 611 lei – între 51 și 60 de ani și 541 de lei, la vârstă mai mare de 60 de ani.

Pentru 1.401-1.600 cmc, prima maximă este de 1.166 lei pentru șoferii de 25 de ani sau cu vârstă mai mică, 942 lei pentru cei între 26 și 30 de ani, 712 lei pentru cei între 31 și 40 de ani, 721 pentru categoria de vârstă 41 – 50 de ani, 714 lei – între 51 și 60 de ani și 629 lei pentru cei de peste 60 de ani.

Pentru 1.601-1.800 cmc, prima maximă este de 1.294 lei pentru șoferii cu vârste de 25 de ani sau mai puțin, 1.042 pentru cei între 26 și 30 de ani, 784 – între 31 și 40 de ani, 794 – între 401 și 50 de ani, 786 – între 51 și 60 de ani și 691 – pentru cei de peste 60 de ani.

Pentru 1.801-2.000 cmc, prima maximă RCA este de 1.217 lei pentru șoferii de 25 de ani sau mai puțin, 1.698 pentru cei între 26–30 de ani, 1.255 – între 31-40 ani, 1.273 – între 41-50 ani, 1.259 – între 51-60 ani și 1.095 pentru cei de peste 60 ani.

La categoria 2.001-2.500 cmc, prețurile sunt: 2.129 lei pentru cei de 25 de ani sau mai puțin, 1.698 pentru cei între 26-30 ani, 1.255 lei – între 31-40 ani, 1.273 – între 41-50 ani, 1.259 – între 51-60 ani și 1.095 pentru cei de peste 60 de ani.

Pentru cmc mai mare de 2.500, prețurile RCA sunt de 3.087 lei pentru șoferii de 25 de ani sau mai puțin, 2.450 lei pentru cei între 26-30 ani, 1.796 – între 31-40 ani, 1.822 lei – între 41-50 lei, 1.801 – între 51-60 ani și 1.559 lei pentru cei de peste 60 ani. 

Între 749 – 2.979 lei la marfă

La mașinile de transport marfă, persoanele fizice plătesc între 749 lei pentru cele cu masa maximă mai mică de 2,3 t, 1.090 lei pentru cele între 2,3 – sub 3,5 t, de 1.919 lei – între 3,5 – sub 7,5 t , de 1.509 lei – între 7,5 – sub 16 t și de 2.979 lei pentru cele de 16 t sau mai mari. La remorci și semiremorci, persoanele fizice plătesc între 132 lei pentru masa mai mică sau egală cu 750 kg și 327 lei pentru cele mai mari de 10 t.

ASSAI: persoanele fizice, defavorizate

„Decizia de plafonare a tarifelor RCA, deși rezolvă pe termen scurt problema prețului RCA pentru transportatori, are ca efect defavorizarea persoanelor fizice. Astfel, tariful pentru camioanele cu masa mai mare de 16 tone a scăzut cu circa 40% faţă de media pieţei (12.500 lei), iar cel pentru persoanele fizice a fost majorat cu 31% (de la 466 de lei la 610 lei pentru un autoturism) faţă de luna februarie a acestui an”, atrage atenția Cristian Muntean, preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI).

El consideră că şi preţul RCA pentru camioane este exagerat, „în condiţiile în care firmele de asigurări şi-au optimizat costurile, din 2015 până în prezent, prin înjumătăţirea comisioanelor brokerilor şi prin desfiinţarea sediilor din judeţele care nu erau profitabile”. „Eu, personal, nu sunt mulţumit de tariful propus de ASF; este cu 25-30% mai mare decât ar trebui. Din raportul Milliman, la camioanele de peste 16 tone, prima de risc reprezintă 28% din tariful de 7.534 lei. Restul sunt cheltuieli adiţionale nejustificat de mari”, a precizat Muntean.

Patronatele vor Legea RCA la anul

Patronatele din transporturile rutiere – UNTRR, FORT, APTE 2002, APULUM, ARTRI salută aprobarea de către Guvern a Hotărârii privind plafonarea tarifelor RCA și solicită Parlamentului elaborarea și finalizarea noii Legi RCA în 3-6 luni de la expirarea celor 6 luni de plafonare a tarifelor, „iar aceasta trebuie să țină cont de toate problemele identificate pe perioada de aplicare a OUG 54/2016, astfel încât să îndrepte toate neajunsurile legislației actuale”.

„Noua lege RCA va trebui să asigure transparență totală în privința modului de calcul al tarifelor de primă RCA pe toate categoriile de autovehicule deținute de persoanele fizice și juridice, în raport cu daunalitatea înregistrată și evoluția pozitivă sau negativă a acesteia, să asigure compensarea directă și să prevadă măsuri eficiente de creștere a gradului de cuprindere în asigurare”, se arată într-un comunicat comun al patronatelor.

UNSAR a sesizat Comisia Europeană

Imediat după aprobarea HG, Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) a sesizat Comisia Europeană „cu privire la încălcările Directivei 2009/138/CE și ale Tratatului de funcționare a Uniunii Europene, existând premisele ca România să fie sancționată pentru încălcarea legislației comunitare”. Asigurătorii consideră că plafonarea tarifelor RCA „încalcă un principiu de bază prevăzut de Constituția României, cel al unei piețe libere, concurențiale”.

Potrivit UNSAR, normele europene interzic atât plafonarea unor tarife în absența unui sistem general de control al prețurilor, cât și posibilitatea de a aplica tarife ca element de sprijin sau protecție pentru o anumită industrie. „Având în vedere faptul că România nu are un sistem general de control al prețurilor, este imposibil, din punct de vedere legal, să aibă un cadru care să se refere strict la piața de asigurări. Mai mult, modul în care au fost emise aceste reglementări conduce la ideea că această măsură a fost luată doar pentru a răspunde la presiunile transportatorilor, invocându-se o situație de criză în piață. Această criză nu a putut fi fundamentată economic, printr-o analiză financiară solidă a pieței de transporturi din România”, se precizează în comunicat.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.