Imaginea din oglinda

radu-borcescuUltimii ani au fost marcati de continua canalizare a eforturilor manageriale catre controlul precis si scaderea permanenta a costurilor. Multe s-au realizat pe aceasta directie si, cu siguranta, in continuare, noi metode vor fi descoperite, dezbatute si adoptate. In mod riscant, unele companii considera ca au atins limita maxima si nimic nu mai poate fi realizat pentru a eficientiza si mai mult activitatea. Drumul perfectionarii este unul continuu, iar cei care se opresc vor fi in mod sigur depasiti, indiferent cat de departe au ajuns la un moment dat. Totusi, trebuie sa recunoastem un lucru evident: firmele care au implementat masuri puternice si functionale de reducere a costurilor (destul de multe pe segmentul transport marfa, mai putine in cazul transportului de calatori) au ajuns intr-un stadiu in care reduceri importante de costuri nu mai pot fi obtinute. Dar nu acesta este subiectul pe care doresc sa il ating in acest editorial. In ciuda modernizarii accelerate a activitatii din ultimii ani, transporturile rutiere sunt in suferinta. Marjele de profit au scazut pana la nivele aproape nesustenabile si nu exista semne reale de revenire. De ce s-a ajuns la aceasta situatie? De ce cu mai putin de zece ani in urma segmentul era atat de infloritor? Si asta fara controlul drastic al costurilor de astazi. Cauzele cel mai des enuntate sunt legate de presiunea puternica a clientilor, concurenta neloiala si cresterea costurilor. Dar oare toate acestea nu erau prezente pe piata si in perioada „buna“, de dinainte de criza? Iar majorarea costurilor nu este acoperita in mare masura de elementele de crestere a eficientei implementate intre timp? Poate ar trebui sa cautam mai departe. Poate ar trebui sa aruncam „o privire in oglinda“. Cauza principala a suferintei ar putea sa fie in interiorul breslei sau, mai exact, in modul in care transporturile sunt percepute. Tariful pe care clientul este dispus sa il plateasca pentru un produs sau un serviciu este in mica masura legat de costurile de productie, pe care oricum nu il cunoaste cu precizie si, in orice caz, nu il controleaza. Transporturile rutiere sunt, bineinteles, esentiale astazi, ca si acum zece ani. Problema lor este ca au devenit prea „simple“. Cu un deceniu in urma, a face transport inca era considerat a fi o munca extrem de complicata – legislatie greu de inteles, infrastructura cumplita, vehicule greu de gestionat… Soferii profesionisti erau adevarati magicieni ai soselei si reuseau, cumva, sa duca misiunea la indeplinire… de cele mai multe ori. In ochii clientilor, transportatorii meritau sa realizeze un profit consistent, pentru ca depaseau obstacole cu adevarat solicitante. Astazi, oricine poate face transport, nu-i asa? Chiar patronii multor firme de transport afirma adesea, exasperati de solicitarile si vesnica nemultumire a soferilor, ca oricine poate conduce acum un camion. La fel percep lucrurile tot mai multi clienti. La nivel de breasla este necesara o noua strategie de comunicare. Cea in care toti transportatorii se plang de costurile mari si tarifele mici si ameninta cu un fel de greva sau proteste este evident gresita. Cred ca astazi acest lucru a devenit evident pentru toata lumea. Din punctul meu de vedere exista o singura solutie – ADEVARUL! Imaginea din oglinda trebuie livrata in toata complexitatea ei, fara ajustari, fara masluiri. Oricine poate muta un camion dintr-un loc in altul, dar nu in conditiile de punctualitate, siguranta si eficienta care recomanda astazi transportatorii cu experienta. Daca pana in urma cu cativa ani tainuirea modului in care transportatorii depaseau diferitele dificultati parea strategia corecta, la ora actuala, a merge in aceasta directie reprezinta o sinucidere. Clientii trebuie sa inteleaga complexitatea pe care o ascunde un serviciu de transport de calitate. Nu este simplu si nu oricine poate face asta! Este nevoie probabil de ani si comunicare consecventa in aceasta directie. Dar, astfel, tarifele au sansa sa creasca mai sanatos si nu doar atunci cand se majoreaza pretul motorinei.

Impreuna miscam lucrurile!

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.