Incepe controlul la arimarea marfurilor

Debutul anului prinde ARR in plina activitate: inceperea controalelor la arimarea marfii si cantarirea autovehiculelor, controlarea tuturor scolilor de conducatori auto, examinarea pe calculator pentru obtinerea atestatelor profesionale, dar si o evaluare serioasa asupra activitatii fiecarei agentii in parte.

Discutiile privind constituirea unui corp de control unic par a fi, in continuare, departe de a se finaliza, insa exista o institutie care, in acest moment, poate controla activitatea de transport pe toate segmentele sale. Cu alte cuvinte, are toate atributiile unui corp de control unic. Este, bineinteles, vorba despre Autoritatea Rutiera Romana (ARR), care are dreptul sa opreasca vehiculele comerciale in trafic, poate controla, pe langa documente, starea tehnica a masinii, poate realize cantarirea vehiculelor si poate verifica arimarea marfurilor.

Scolile de soferi luate la puricat

In ultima parte a anului trecut, ARR a demarat o importanta actiune de control a scolilor de conducatori auto. Se are in vedere controlarea tuturor scolilor existente la nivel national. „Scolile de conducatori auto reprezinta unul dintre subiectele foarte sensibile. Acestea sunt autorizate de catre ARR, iar anul 2011 a fost decretat de catre doamna ministru anul sigurantei rutiere si anul sigurantei cetateanului. Vom contribui la diminuarea numarului de accidente rutiere in primul rand prin pregatirea elevilor, care trebuie realizata la un nivel foarte ridicat, de catre scoli de conducatori auto care isi dau silinta sa pregateasca cat mai bine cursantii“, a declarat Andrei Capraru, director general adjunct ARR. Primele scoli controlate au fost cele din Bucuresti, la mai mult de jumatate dintre acestea fiind gasite nereguli. „Actiunea de control a scolilor de soferi a inceput la finalul anului 2010, in Bucuresti, unde avem cea mai mare concentrare de scoli. Sunt 101 scoli, iar noi am controlat 80 dintre ele, diferenta fiind reprezentata de catre grupurile scolare de profil si scolile cu mai multe puncte de lucru. Au fost aplicate 48 de sanctiuni, in valoare de 220.000 lei, 19 propuneri de suspendare, 6 propuneri pentru anularea autorizarii, 2 propuneri de suspendare la instructori, o propunere de suspendare a certificatului de competenta profesionala pentru instructori. Este o situatie ingrijoratoare; practic, mai mult de jumatate dintre scolile de soferi au fost gasite cu nereguli. Urmeaza sa mai facem o vizita acestor scoli pentru a vedea daca problemele au fost remediate“, a precizat Andrei Capraru. Controlul scolilor de soferi a inceput in toate judetele tarii, iar reprezentantii ARR isi propun sa finalizeze actiunea in luna aprilie a acestui an. „Pana acum, am putut constata ca sunt judete unde activitatea scolilor este mai ordonata, dar sunt si judete unde scolile de soferi au incercat pe cat posibil si cat mai des sa functioneze pe langa lege. Cele mai des intalnite sunt neregulile in completarea actelor. Practic, discutam de evidentele desfasurarii activitatii atat pe partea practica cat si pe cea teoretica. Sunt scoli care nu au putut prezenta dovada ca s-au realizat orele de conducere auto. Acestea nu existau pe inregistrarile tahograf. Practic, acele scoli au trimis oameni la examenul pentru obtinerea permisului de conducere fara a avea acel minim de ore de conducere efectuate. Asemenea scoli nu au ce cauta pe piata“, a aratat Andrei Capraru. In ceea ce priveste suspendarea activitatii pentru scolile de soferi unde au fost depistate probleme, aceasta masura intra in vigoare dupa ce ultima grupa in curs isi termina activitatea. Suspendarile sunt pe 30 de zile, dupa care scoala isi poate relua activitatea.

Mai multa transparenta la obtinerea atestatelor

Introducerea sistemului de examinare pe calculator pentru obtinerea atestatelor profesionale asigura o mai buna transparenta. Astfel, fiecare examinat are propriul chestionar, disparand posibilitatea copierii. Sunt peste 700 de intrebari care vin aleator catre fiecare cursant, iar intrarea in sistem se face cu ajutorul unei parole proprii a cursantului. Prin noul sistem, ARR considera ca va putea elimina posibilitatea ca obtinerea atestatelor sa se poata face fara participarea la cursurile de pregatire. „Inscrierea unei persoane la cursuri se realizeaza online. Astfel, putem vedea cand s-a inscris si cand a finalizat cursurile. Codul cursantului este generat odata cu inscrierea. Toate informatiile sunt arhivate si, astfel, vor fi depistate eventualele nereguli. Poate fi verificata activitatea persoanei examinate si se poate vedea daca a urmat sau nu cursurile. In plus, comisia pentru examinare are rolul de a verifica actele cursantului si sa se asigure ca este introdus corect codul“, a explicat directorul general adjunct ARR. Acesta ar putea fi un pas important in asigurarea unui cadru functional in ceea ce priveste pregatirea profesionala. In plus, se are in vedere eliminarea oricarei suspiciuni privind crearea de relatii incorecte intre institutele de pregatire si examinatori. „Nu putem imparti certificatele de competenta profesionala precum fluturasii publicitari. Persoanele care participa din partea ARR in comisiile de examinare sunt introdusi intr-o baza de date, urmand ca o aplicatie electronica sa se asigure ca o persoana nu poate merge la examinare in acelasi judet doua luni la rand“, a explicat Andrei Capraru. Masurile luate ar putea determina o mai buna prezenta la cursurile organizate de catre institutele de pregatire profesionala. „Avem colegi care merg la examinare si injumatatesc numarul examinatilor, pentru ca inca se practica tentativa de copiere. Acest lucru demonstreaza pregatirea slaba a celor care vin la examen. Centrele nu sunt autorizate de catre ARR si, din pacate, la capitolul control sunt probleme, iar prezenta la cursuri este slaba. Pentru viitor, ne dorim sa creem un flux continuu la nivelul centrelor de pregatire profesionala, cu examinari saptamanale sau o data la doua saptamani“, a adaugat Andrei Capraru.

 

Lectii de la BAG

Cantarirea autovehiculelor nu mai este un atribut exclusiv al CNADNR. Incepand cu acest an, si echipajele ARR vor putea face acest lucru. Autoritatea Rutiera detine deja cantarele necesare pentru a incepe controlul pe acest capitol. „Am inceput pregatirea inspectorilor si, spre finalul lunii ianuarie, ARR va incepe cantarirea. Vom merge, in continuare, pe controlul cu echipaje mixte, ARR, CNADNR, Politia Rutiera, dar vom realiza si controale singuri“, a spus directorul general adjunct ARR. Dar asta nu este tot. Din acest an, vor demara controale si la capitolul arimarii marfurilor si controale tehnice. In acest sens, inspectorii ARR se vor pregati impreuna cu BAG, institutia similara de control din Germania. „Vom putea verifica transporturile din toate punctele de vedere – legislatie sociala, marfuri periculoase, cantarire… Urmeaza ca peste cateva saptamani sa incepem pregatirile pentru controlul la capitolul arimarii marfii si control tehnic. Pregatirile se vor realiza in cursul lunii februarie impreuna cu BAG“, a precizat Andrei Capraru. In ceea ce priveste cele mai mai intalnite abateri constatate in 2010, nu sunt surprize, acestea fiind cele legate de legislatia sociala, nerespectarea timpilor de conducere si odihna. Este abaterea care sta in top de foarte mult timp, inclusiv pe plan european. „Sunt destul de multe cazuri de manipulare a aparatului tahografului pentru a ne alarma. Unele firme au devenit profesioniste in acest sens. Exista persoane care fabrica diagrame. Am intalnit diagrame falsificate inclusiv la scoli de conducatori auto“, a declarat directorul general adjunct ARR.

 

ARR isi face curatenie

Sfarsitul anului trecut a fost marcat de o alta actiune interesanta in interiorul ARR. S-a inceput o evaluare a activitatii fiecarei agentii in parte. „Evaluarea activitatii ARR, pe fiecare agentie in parte, va lasa urme foarte adanci. Avem colegi de la inspectoratul rutier care sunt plecati in teritoriu pentru instruire si control al agentiilor. Aceasta actiune face parte dintr-o campanie pe care o ducem pentru a vedea cu cine putem face treaba, pe cati oameni ne putem baza in teritoriu. Padure fara uscaturi nu se poate, dar ne dorim pe cat se poate sa indepartam aceste uscaturi. Deja au fost destituiti din functie mai multi sefi de agentie. Nu cred ca exista vreun judet in care toti transportatorii sunt corecti, dar din activitatea desfasurata de unele agentii asa parea. Discutam de agentii care, intr-un an de zile, au avut o activitate de 45% fata de media pe tara. In mod evident, acolo sunt probleme“, a explicat Andrei Capraru. Activitatea agentiilor este evaluata in functie de mai multi factori, dintre care mentionam numarul de inspectori, numarul de firme controlate, numarul de sanctiuni acordate, numarul de masuri dispuse transportatorilor. Pana in prezent, au fost demisi doi sefi de agentie, iar trei au fost retrogradati.

Pentru controlul arimarii marfurilor si controlul tehnic, inspectorii ARR se vor pregati impreuna cu BAG, institutia similara de control din Germania.

 

Actiunea de control a scolilor de soferi se va incheia in aprilie si presupune controlul tuturor scolilor de soferi existente la nivel national.

 

Rezultate control scoli de soferi in Bucuresti

Școli controlate 80
Numar sanctiuni 48
Valoare totala amenzi 220.000 lei

Propunere suspendare activitate 19 scoli
Propunere anulare autorizatie 6 scoli
Propuneri suspendare instructori 2
Propunere suspendare certificat de competenta profesionala pentru instructori 1

 

Evaluarea activitatii agentiilor ARR a dus deja la demiterea mai multor sefi de agentie.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.