Inspectorii AMTB vor putea controla

După cinci ani de la înfiinţarea Autorităţii Metropolitane de Transport Bucureşti (AMTB), inspectorii săi vor fi abilitaţi să efectueze controale în trafic şi la sediul operatorilor.

Printr-un proiect de Ordonanţă elaborat de Ministerul Transporturilor şi aflat în dezbatere publică, OG nr. 21/2011, modificată prin Legea nr. 8/2012, va fi completată la art. 7, alin. (1), cu litera „i”: „asigură, în conformitate cu legislaţia în vigoare, prin personalul desemnat, controlul la sediul întreprinderilor, precum şi controlul în trafic, în colaborare cu inspectorii ISCTR sau cu ofiţerii şi/sau agenţi de poliţie din cadrul Poliţiei Române, care au calitatea de polițişti rutieri, după caz, privind respectarea reglementărilor interne şi internaţionale în domeniul transportului public de călători, în zona metropolitană Bucureşti”.

Autorii proiectului argumentează: „Pentru ca activitatea operatorilor de transport să fie controlată în zona metropolitană, se impune necesitatea exercitării atribuţiilor de control şi a monitorizării respectării cerinţelor programului de transport cuprinse în caietele de sarcini, regulament, respectiv contractele de transport încheiate cu operatorii de transport din zona metropolitană Bucureşti”.

În ciuda faptului că AMTB a fost creată – la iniţiativa Băncii Mondiale şi Fondului Monetar International – ca instituţie publică cu personalitate juridică în subordinea Ministerului Transporturilor pentru a pune ordine în transportul din zona metropolitană, în prezent activitatea operatorilor de transport se desfăşoară fără a fi controlată, se arată în Nota de fundamentare.

Potrivit OG 21/2011, „AMTB este instituţia publică desemnată să asigure politica privind planificarea strategică, monitorizarea şi avizarea activităţilor privind autorizarea, organizarea şi controlul funcţionării serviciilor de transport public de călători în zona metropolitană Bucureşti (care cuprinde aria geografică a Municipiului Bucureşti şi a Judeţului Ilfov), pentru transportul cu metroul, autobuze, microbuze, tramvaie, troleibuze, trenuri regionale şi transport naval”.

De asemenea, AMTB exercită în zona metropolitană prerogativele recunoscute autorităţilor administraţiei publice locale prin Legea nr. 92/2007 privind transportul public local, fiind singura instituţie cu atribuţii şi competențe definite pe întreaga zonă metropolitană.

„De la înfiinţare până în momentul de faţă, AMTB s-a confruntat cu schimbări legislative care au dus la imposibilitatea de a-şi desfăşura în mod coerent activitatea ca autoritate de management şi reglementare pentru transportul public din aria sa de competenţă”, admit autorii proiectului legislativ.

Contravenţiile aplicate în cazul serviciilor de transport public de persoane cu autobuzele în zona metropolitană Bucureşti sunt cele stabilite de Legea nr. 92/2007, iar constatarea şi aplicarea sancţiunilor se fac de către personalul desemnat al AMTB în colaborare cu inspectorii ISCTR sau cu agenţii de poliţie rutieră, se arată în proiectul noii ordonanţe.

Programul de transport, eternă prelungire

În prezent, transportul public de persoane între Bucureşti şi localităţile din Ilfov se desfăşoară după un program de transport a cărui valabilitate a fost prelungită succesiv în ultimii doi ani, astfel:

– prin OUG nr. 30/2013 – până la 31.12.2013;

– prin Legea nr. 225/2013 privind aprobarea OUG nr. 30/2013 – până la 30.06.2014;

– prin OUG nr. 42/2014, aprobata prin Legea nr. 172/2015 – până la 31.12.2015.

Cum procedurile de licitaţie şi calendarul necesită cel puţin 6 luni iar până acum nu s-a anunţat nimic, în decembrie va fi operată o nouă prelungire.

ATMB la Primăria Capitalei şi Ilfov

În paralel cu AMTB, la nivelul Primăriei Municipiului Bucureşti şi al Consiliului Judeţean (CJ) Ilfov a fost înfiinţată o structură similară: Asociaţia de Transport Metropolitană Bucureşti (ATMB). Actul de constituire a fost semnat în 2 septembrie, de fostul primar general Sorin Oprescu – care la acea dată nu fusese încă arestat -, de preşedintele CJ Ilfov, Marian Petrache, şi de edilii celor 39 de localităţi ilfovene. Tot în acea zi, a avut loc prima adunare generală a ATMB, la care au participat şi reprezentanţi ai BERD.

ATMB va aplica Planul de mobilitate durabilă a regiunii Bucureşti – Ilfov, viziune de dezvoltare pentru perioada 2016-2030 folosind un software de simulare a transporturilor. Concret, este propusă o nouă structură de transport public integrat, în scopul rezolvării nevoilor de mobilitate ale persoanelor şi întreprinderilor, contribuind, în acelaşi timp, la atingerea obiectivelor europene privind protecţia mediului şi eficienţa energetică.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

Foto: Jean-Mihai PÂLȘU

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.