Interjudetenele se intorc la trei ani

Parlamentul a respins prelungirea programului de transport interjudetean prin servicii regulate de la 3 la 5 ani, prin Legea de aprobare a Ordonantei de Urgenta 74/2008. Actul normativ a fost deja promulgat de presedintele Traian Basescu si, daca Legea transporturilor nu mai sufera alte modificari, peste doi ani vor fi atribuite din nou traseele interjudetene. Toate acestea s-au petrecut in timp ce ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, aprecia, cu ocazia conferintei ZIUA CARGO, drept benefica mentinerea traseelor pe o perioada de 5 ani, pentru a oferi o gura de oxigen carausilor.

Una dintre cele mai importante victorii obtinute de catre carausii de persoane a fost cresterea valabilitatii programului de transport interjudetean de la trei la cinci ani. Firmele sperau astfel sa reuseasca sa achite mai usor leasingul pentru autovehiculele achizitionate, sa infrunte dificultatile economice din aceasta perioada, insa…

Cine si de ce?

Ordonanta de Urgenta a Guvernului 74/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului 109/2005 privind transporturile rutiere s-a aflat, in  ultimele luni, pe masa parlamentarilor. Senatul a respins-o, insa Camera Deputatilor (Camera decizionala) a hotarat adoptarea ei… cu unele amendamente. Cele mai multe amendamente au fost facute, asa cum era de asteptat, de catre Comisia de Industrii si Servicii. Forma finala a fost adoptata si trimisa spre promulgare, iar comunicatul de promulgare al presedintiei a aparut in data de 30 mai, urmand ca legea sa fie data spre publicare in Monitorul Oficial.

Cea mai „dureroasa“ modificare este legata de respingerea prevederii privind cresterea valabilitatii programului de transport interjudetean, de la 3 la 5 ani, asa cum era prevazut in OUG 74/2008. Protestele transportatorilor au ajuns prea tarziu si, de altfel, singurul protest oficial sosit la redactia noastra a fost acela al Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT).

„In forma initiala propusa Parlamentului, exista un articol II, care mentiona ca: «De la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, transportul rutier public de persoane prin servicii regulate in trafic interjudetean se va efectua pe baza programului de transport cu valabilitate de 5 ani». Din cauza unor interese de grup, forma promulgata de Camera Deputatilor nu mai cuprinde si acest articol II, lucru ce pune in mare pericol piata transportatorilor rutieri de persoane, deoarece investitiile in parcul auto detinut de transportatori s-au facut avand in vedere amortizarea intr-o perioada mai lunga de timp, respectiv de minim 5 ani“, se arata in adresa oficiala FORT trimisa Presedintelul Romaniei. La ora actuala, nici un jucator de pe piata transporturilor nu recunoaste ca ar avea vreun interes in a scadea valabilitatea programului de transport, indiferent ca este vorba despre operatori de transport, autoritati…

Pe de alta parte, intr-un interviu acordat revistei Ziua Cargo la inceputul anului, Eusebiu Pistru, secretar de stat in Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, confirma trecerea la valabilitatea de trei ani, asa cum de altfel s-a si intamplat dupa cateva luni, in Parlament. Cu alte cuvinte, s-a stiut, dar nu se spune de ce s-a decis astfel. Amendamentele realizate in Camera Deputatilor de catre Comisia de Industrii si Servicii specifica, pentru fiecare dintre acestea, persoana care le-a facut, dar, in cazul valabilitatii programului de transport, nu apare nici un nume…

Mai departe, nu putem decat sa speculam – exista firme de transport care vor sa se extinda pe alte trasee, dealerii de autovehicule vor cat mai repede un nou an in care sa vanda bine, sunt firme noi de transport care vor sa intre pe aceasta piata… Indiferent care a fost motivul ce a stat la promovarea acestei forme pentru legea de adoptare a OUG 74/2008, transportatorii care opereaza pe trasee interjudetene primesc o lovitura puternica, la acest moment fiind greu de crezut ca se mai poate face ceva.

Se retin placutele de inmatriculare

Pe langa modificarea valabilitatii programului de transport interjudetean, noua lege aduce si alte schimbari. Astfel, traseele dintr-o asociatie de dezvoltare intercomunitara, avand ca obiect transportul public rutier de persoane prin servicii regulate, sunt considerate trasee locale. Traseele dintre municipiul Bucuresti si alte localitati sunt trasee interjudetene, cu exceptia traseelor dintre Bucuresti si localitatile din judetul Ilfov, care sunt trasee locale. Conform legii, programele de transport interjudetean se intocmesc si se aproba de catre Autoritatea Rutiera Romana, in corelare cu programele de transport judetene. Licenta de traseu va contine traseul, precum si numarul de locuri pe scaune inscris in certificatul de clasificare pe stele sau categorii al autobuzului utilizat pe acel traseu, iar in anexa, graficul de circulatie pentru traseele interjudetene sau caietul de sarcini pentru traseele judetene. In transportul rutier de persoane in trafic judetean, interjudetean si international, se interzice transportul mai multor persoane decat numarul de locuri pe scaune inscris in certificatul de clasificare pe stele sau categorii al autobuzului. In cazul utilizarii pentru transport a unui vehicul fara a se putea face dovada detinerii documentelor necesare (dupa caz – licenta de transport, copia conforma a acesteia, certificat de transport in cont propriu, copia conforma a acestuia, licenta de traseu, autorizatia speciala de transport, autorizatia de transport international sau documentul de transport persoane prin servicii ocazionale) se va suspenda dreptul de utilizare a autovehiculului prin retinerea placutelor de inmatriculare si a certificatului de inmatriculare, aplicandu-se si sanctiunea contraventionala corespunzatoare.

Placutele de inmatriculare impreuna cu certificatul de inmatriculare si o copie a procesului verbal de constatare a contraventiei si de retinere a placutelor de inmatriculare si a certificatului de inmatriculare se predau la inspectoratul judetean de politie, care notifica detinatorului autovehiculului faptul ca suspendarea certificatului de inmatriculare si a placutelor inceteaza la sase luni de la data procesului verbal de retinere a acestora. Procedurile de suspendare a dreptului de utilizare a unui vehicul, precum si de retinere a certificatului de inmatriculare si a placutelor de inmatriculare vor fi stabilite prin norme, de catre autoritatea competenta. In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a legii, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii va modifica in mod corespunzator Normele privind organizarea si efectuarea transporturilor rutiere si a activitatilor conexe acestora, aprobate prin Ordinul ministrului Transporturilor nr. 1892/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.