La doi ani distanță: Povestea cu ASF se repetă, dar cu alte cifre

Transportatorii se confruntă, în ultimii doi ani, cu scumpiri continue ale polițelor RCA și cu rezistența înverșunată a ASF față de stoparea fenomenului, care nu are nicio justificare pe piață.

Favorizarea de către ASF a societăților de asigurare, în detrimentul celor peste 5,3 milioane de conducători auto din România, a fost semnalată, pentru prima dată, în toamna lui 2014, de Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI) – sector economic lovit în plin de falimentul previzibil al Astra Asigurări, de plata cu mari întârzieri a daunelor și de modificările ce urmau să fie operate pe piața RCA, printr-o nouă normă. Totodată, primele scumpiri ale polițelor RCA se produseseră în prima jumătate a anului, iar ASSAI și unii brokeri estimau că vor continua. Nimeni nu a anticipat, însă, că lucrurile vor merge atât de departe: majorări cu 250% în 2014 pentru tinerii de până în 30 de ani și de 500% în următorii doi ani pentru transportatori.

Mai întâi, ASSAI a reclamat, în septembrie 2014, aprobarea, de către ASF, a Normei RCA nr. 23/2014, cu o dezbatere publică pe ascuns, în perioada de vară, când toată lumea se afla în concediu. Cum norma urma să intre în vigoare la 1 ianuarie 2015, Cristian Muntean, președintele ASSAI, a cerut conducerii ASF 15 modificări punctuale. În paralel, el a cerut ca administrarea specială a Astra Asigurări să continue în afara zonei RCA, atrăgând atenția că daunele produse în baza tichetului RCA, pe care societatea de asigurări continua să le emită, nu își mai produc efectul, conform obligațiilor prevăzute în Normele RCA în vigoare.

„Societatea Astra Asigurări continuă să funcționeze în zona RCA, în pofida faptului că aceasta nu mai îndeplinește, din 18 februarie (2014 – n.r.), criteriile minime de lichiditate, stabilite în normele de funcționare a pieței de asigurări din România. Constatăm cu stupoare că, de 230 de zile, ASF își încalcă propriile norme emise, prin acordarea licenței de funcționare în zona RCA unei societăți de asigurări care nu mai îndeplinește criteriile de lichiditate”, a acuzat Muntean. ASF a ignorat, însă, apelul și i-a lăsat pe români să cumpere în continuare polițe RCA de la Astra timp de 1 an și 6 luni, până în 26 august 2015, când i-a retras autorizația de funcționare acestei societăți. Opt luni mai târziu, în 29 aprilie 2016, instanța a decis, definitiv, falimentul Astra.

Negrițoiu, specialist în analize pentru tragerea de timp

Mișu Negrițoiu, președintele ASF, s-a disculpat că „ASF nu intervine asupra nivelului primelor de asigurare, acestea fiind liber stabilite de către fiecare societate de asigurare”. Despre faptul că nu i-a chemat la discuții pe actorii de pe piață, înaintea aprobării noii norme RCA, el a susținut că „modificările normei RCA, care vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2015, vizează adaptarea legislaţiei, în scopul protecţiei asiguraţilor/păgubiţilor”.

Între timp, Vasile Ştefănescu, liderul COTAR, a transmis către Președinție, Parlament, DNA, Guvern, Consiliul Concurenței, Ministerul de Finanțe și ANAF – Direcția Mari Contribuabili o listă cu principalele nereguli din piaţa de asigurări. La rândul său, UNTRR a solicitat autorităților să ia măsuri concrete de protecție a consumatorilor față de creșterea nejustificată a tarifelor practicate de societățile de asigurări, cu consultarea prealabilă a industriei transporturilor rutiere – adică a celor care plătesc cele mai mari sume. De asemenea, FORT a cerut Parlamentului şi ASF să schimbe modul de aplicare a sistemului bonus-malus pentru poliţele RCA şi raportarea exclusivă a daunalităţii la conducătorul auto.

2 decembrie 2014, primul protest împotriva “mafiei RCA”

Primul protest împotriva RCA a avut loc în 2 decembrie 2014, fiind organizat de ASSAI și susținut de membrii COTAR. Au fost, de fapt, două mitinguri în aceeași zi: unul în fața Parlamentului și altul la sediul ASF. „Polițele RCA se vor scumpi cu până la 30% în anul 2015”, reclama liderul ASSAI, Cristian Muntean, în timp ce președintele ASF, Mișu Negrițoiu, dădea asigurări că majorarea nu va depăși 3-5%”. Protestul a avut ca prim efect audierea, la Comisia pentru buget a Camerei Deputaților, a președintelui ASF. „M-am angajat să facem un plan de analiză, cu toate societățile de asigurări, a situației RCA pentru tinerii asigurați, să vedem de ce sunt așa de mari polițele, să solicităm recalcularea, reanalizarea lor. Până în februarie, voi veni cu un raport, să informez comisia și, în același timp, să vedem și rezultatele din piață”, a promis Negrițoiu, șeful ASF.

Negrițoiu: RCA nu o să crească așa, cosmic, ci undeva între 3-5%!

Întrebat dacă scumpirea va mări riscul ca tot mai multe persoane să circule fără RCA, Negrițoiu a răspuns: „Şi da, și nu. În primul rând, RCA nu o să crească așa, cosmic, la toate cifrele care se dau. Estimez că va fi undeva între 3 și 5%, așa cum prețul polițelor a crescut cu 3% în primele 9 luni din 2014. Consumatorii să se aștepte, eventual, la niște ajustări periferice, dar nu este un preț pentru toată lumea, sunt diferențiate și atunci unii consumatori or să aibă reducere, alții or să aibă ceva ajustări, dar, per medie, cum ne uităm la inflație, cam cu atât o să crească și RCA”. Nimic mai fals, lucru probat pe piață în ultimul an și jumătate.

COTAR a demonstrat, probând cu polițe RCA, că tarifele „au cunoscut creșteri aberante, de 600% după primele 6 luni din anul 2014, în cazul unui autocar cu 52 de locuri”. „Astfel, deținătorul autocarului a plătit, în prima jumătate a anului, 2.303 lei, apoi 13.676 de lei pe celelalte 6 luni.” În ciuda documentelor, vicepreședintele ASF, Coca Constantinescu, nu a recunoscut decât majorări de până la 50% – în cazul Astra -, iar președintele Mișu Negrițoiu a fost și mai radical: „Prețul polițelor a crescut cu numai 3% în 2014”. La rândul său, liderul ASSAI a demonstrat cu polițe situația reală: „S-au majorat diferențiat, cu 250% pentru șoferii cu vârste până în 35 ani, cu 35% în cazul celor între 35 și 55 de ani și între 200 și 600% la transportatori, în funcție de societatea de asigurări și de tipul de mijloc de transport, de numărul de locuri al autovehiculului etc”.

Banii publici, secret de stat

Mișu Negrițoiu nu s-a ținut de promisiune și a mai cerut o lună pentru a „analiza” piața, iar, la sfârșitul lunii februarie 2015, a anunțat că 5 societăţi – Allianz-Ţiriac, Astra, City Insurance, Euroins şi Generali – au operat o scădere a prețurilor pentru… 1,5% dintre asigurați. Președintele ASSAI a acuzat: „După două luni de activitate intensă, în care ASF a chetultuit un buget de funcționare de aproximativ 5 milioane de euro (2,5 milioane de euro/lună este bugetul de funcționare al ASF), instituția de supraveghere anunță triumfalist că a reușit să rezolve problema costului polițelor RCA numai pentru 1,54 % dintre asigurați, adică numai pentru tinerii în vârstă de până în 25 de ani, iar aceasta cu condiția ca acești tineri să opteze pentru achiziția de polițe RCA ofertată de către anumite societăți de asigurări (jumătate dintre cele care operează în zona RCA)”.

Cristian Muntean s-a declarat revoltat și de modul în care sunt gestionați banii publici colectați de asigurători: „Contribuabilii sunt captivi, RCA fiind asimilată unei obligații precum taxele și impozitele. ASF și societățile de asigurări trebuie să explice detaliat și transparent cum sunt cheltuiti banii colectați. Să știm dacă anumite costuri (de exemplu, chirii supraevaluate cu 400%, achiziții de soft la prețuri de milioane de euro, costuri de zeci de milioane de euro, achitate societăților de reasigurări din același grup de firme, cu sedii în paradisuri fiscale etc) sunt atribuite corect și prin licitatie. Or, acest lucru nu se întamplă în România; nu știm cum sunt cheltuiți cei peste 2,6 miliarde de lei colectați în 2014”, a reclamat Muntean.

Negrițoiu, leafă mai mare decât Isărescu

Președintele ASSAI a mai reclamat că, în anul care a trecut de la preluarea mandatului la șefia ASF, Mișu Negrițoiu și-a premiat subalternii cu 60% din salariu, iar el a incasat peste 170.000 de euro drept primă, fără a sancționa vreo societate de asigurări pentru scumpirea aberantă a RCA și deprecierea puternică a modului de despăgubire.

Mișu Negrițoiu a fost numit președinte al ASF în aprilie 2014, după arestarea preventivă a lui Dan Radu Rușanu, în dosarul Carpatica Asig, instrumentat de DNA. Negrițoiu a câștigat, în 2015, conform declarației de avere, 708.932 lei (circa 157.000 euro), ceea ce înseamnă un salariu lunar de circa 13.000 de euro.

Prim-vicepreședintele ASF, Cornel Coca Constantinescu, a obținut un pic mai mult: 735.040 lei (circa 163.342 euro). Prin comparație, salariul guvernatorului Băncii Naționale a României – cea mai importantă instituție financiară din țara noastră – este de 11.000 de euro/lună.

Al doilea protest, aceeași temă: scumpirea RCA

În 17 decembrie 2015, toate patronatele din transporturi au protestat, în centrul Bucureștiului, împotriva scumpirii fără sfârșit a RCA, cerând înghețarea prețurilor la nivelul celor din iunie. O delegație a transportatorilor a fost primită la Guvern – de data aceasta se instalase Cabinetul Cioloș – de vicepremierul Vasile Dîncu și de președintele ASF, Mișu Negrițoiu. Rezultatul a fost promisiunea lui Negrițoiu de a face o analiză pe piață și de inițiere a unui proiect de lege prin care să fie reglemetat RCA-ul.

Mișu Negrițoiu a continuat să-i fenteze pe transportatori în stilul propriu: a negociat cu ei un proiect de lege, dar a trimis la Senat un document diferit. A urmat o nouă serie de întâlniri cu transportatorii iar, în final, ASF a acceptat propunerile lor aproape în integralitate. Însă, șeful ASF a repetat figura, trimițând la Senat un proiect de lege din care a scos propunerile convenite. Transportatorii au aflat și au cerut, de data aceasta, ca Guvernul să aprobe prin Ordonanță de Urgență reglementările privind RCA. Între timp, au venit alegerile locale, iar, la 1 iulie, un nou val de scumpiri la polițe. O nouă întâlnire la Guvern, aceeași promisiune: o analiză a pieței RCA.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.