Licentiere si/sau control

Odata cu discutiile privind controlul unic, au aparut numeroase opinii legate de modul in care un asemenea organism ar trebui sa functioneze.

 

Mai mult sau mai putin principiale, opiniile formulate atat de catre autoritati cat si de reprezentantii patronatelor pot fi impartite in doua curente principale: unul care sustine ca activitatea de control si licentierea nu trebuie sa fie desfasurate de catre aceeasi institutie, iar celalalt curent, evident, considera necesara pastrarea sub aceeasi umbrela a celor doua activitati. Practic, discutam despre un control unic organizat in cadrul Autoritatii Rutiere Romane sau preluarea controlului de catre o institutie nou infiintata sau plasarea sub o entitate deja existenta (de exemplu RAR).

Amintim faptul ca ARR are, conform legii, dreptul de a controla aspecte ce intra si in atributiile CNADNR si RAR. Astfel, din punctul de vedere al Autoritatii Rutiere, controlul unic exista si functioneaza sub ARR.

O desavarsire a conceptului de control unic ar putea fi reprezentata de preluarea de catre ARR a echipajelor de control RAR si CNADNR. O masura care teoretic poate functiona si in sens invers – daca se doreste separarea autorizarii si licentierii de control. Indiferent care va fi rezultatul final, transportatorii ar putea fi tentati sa creada ca vom asista la o imbunatatire a actului de control fie si doar prin prisma faptului ca vor fi controlati de o singura institutie. Insa, in realitate…

Problema sunt oamenii si aici ar trebui sa se lucreze…

Toate variantele aflate in discutie prevad, practic, ca activitatea de control sa fie realizata de catre aceleasi echipaje, diferenta fiind doar inscrisul de pe vesta. Iar semnalele de pe sosele sunt clare – oamenii sunt problema. O noua institutie ar putea beneficia de o usoara imbunatatire a imaginii datorata sperantelor ce se leaga de inceputuri, dar realitatea ar fi aceeasi (aceiasi oameni, aceleasi metehne). Astfel, deciziile legate de controlul unic vor fi mai degraba luate in functie de intrezarirea unor oportunitati de moment sau pe baza unor prietenii cladite pe diferite interese, decat avandu-se in vedere imbunatatirea reala a actului de control.

Exemple europene

De altfel, exemplele altor tari arata ca mentinerea controlului si licentierii in cadrul aceleiasi institutii nu ar trebui sa ridice probleme.

Ungaria

Emiterea de licente de transport intra in responsabilitatea unitatii de licentiere din cadrul departamentului rutier din cadrul Autoritatii Nationale de Transport (NKH), aflata in subordinea Ministerului Transporturilor.

Spania

Ministerul Transporturilor este organismul competent responsabil cu emiterea licentelor/autorizatiilor de transport, insa aceasta competenta este delegata prin lege autoritatilor locale in ceea ce priveste licentele de transport national. Licentele comunitare sunt emise de catre Minister sau guvernul central. Toate autoritatile implicate in emiterea de licente sau autorizatii de transport sunt autoritati publice.

Irlanda de Nord

Autoritatea competenta responsabila cu emiterea de licente

este Agentia pentru Conducatori Auto si Vehicule (Driver and Vehicle Agency), Divizia de licentiere a transporturilor rutiere, care este o autoritate publica aflata in subordinea Ministerului Transporturilor si este parte din aceeasi autoritate responsabila cu controlul si inspectia in domeniul transporturilor rutiere (Inspectoratul rutier) – sunt doar doua divizii diferite.

Franta

Documentele de transport (licente, autorizatii) sunt emise de catre serviciile de transport din cadrul DREAL (directiile regionale ale mediului, constructiilor si locuintei). Acestea sunt servicii care verifica daca toate conditiile de acces la profesie sunt respectate. DREAL este un serviciu descentralizat al ministerului responsabil cu transporturile si este o autoritate publica. DREAL este format din doua divizii: una care se ocupa cu gestiunea si una cu inspectia si controlul. Prima divizie (cea de gestiune) este responsabila cu emiterea de certificate/licente/autorizatii. Cele doua divizii isi desfasoara activitatea in stransa colaborare, in special in cazul controlului la sediu.

Luxemburg

Licentele/autorizatiile/certificatele de transport sunt emise de catre Ministerul Transporturilor.

Marea Britanie

Autoritatea competenta responsabila cu emiterea de licente/autorizatii de transport este reprezentata de catre Comisarii de Trafic. Exista sase comisari si un comisar sef de trafic. Acestia sunt o autoritate regionala, iar in fiecare regiune mai exista si comisari adjuncti de trafic. Atributiile acestora sunt stabilite de catre legislatia nationala si sunt desemnati de catre Secretarul de Stat din Transporturi. Cu toate ca sunt numiti de catre acest secretar de stat, comisarii de trafic sunt independenti. VOSA (Vehicle and Operator Services Agency – Agentia pentru Servicii privind Vehiculele si Operatorii) sprijina si colaboreaza cu acesti comisari in ceea ce priveste emiterea de licente de transport sau autorizatii si are un rol in gestiunea licentelor (retragere licente).

Polonia

Autoritatea competenta cu emiterea de licente este Biroul pentru Servicii de Transport International si este o autoritate guvernamentala aflata in subordinea Ministerului Infrastructurii insarcinata cu transporturile. Aceasta colaboreaza cu Inspectoratul General al Transporturilor Rutiere (inspectoratul rutier) in ceea ce priveste gestiunea licentelor (retragere licente).

Slovenia

Autoritatile competente cu emiterea de licente de transport sunt Camerele de Comert si Camerele Mestesugaresti in baza unei autorizatii primite din partea Ministerului Transporturilor, rolul acestora fiind definit de legislatia nationala. Aceste Camere sunt independente, insa functia lor (aceea de emitere licente si autorizatii) se afla sub monitorizarea Ministerului Transporturilor. Reprezinta o institutie diferita de inspectoratul rutier. Inspectoratul notifica aceste Camere atunci cand conditiile de licentiere nu sunt indeplinite.

Bulgaria

Autoritatea competenta responsabila cu emiterea licentelor sau autorizatiilor este Agentia Executiva a Administratiei de Transport Rutier, care este o institutie publica. Se afla in subordinea Ministerului Transporturilor cu un buget autonom, care insa trebuie aprobat de catre Minister. Agentia Executiva a Administratiei de Transport Rutier cuprinde atat inspectoratul cat si directoratul/directia, care se ocupa cu licentierea operatorilor de transport. Cu alte cuvinte, inspectoratul si directoratul/directia de licente sunt doua directii separate din cadrul Agentiei.

Lituania

Autoritatea competenta responsabila cu emiterea de licente este Inspectoratul de Stat in Transportul Rutier din subordinea Ministerului Transportului si Comunicatiilor (VKTI), care este o institutie publica.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.