LUBRIFIANTI – Scurta introducere in domeniu

De la romani, care foloseau carpe imbibate cu grasime animala pentru a unge rotile carelor, tata care unge balamalele cu ulei de floarea soarelui sa nu scartaie, fratele mai mare care pune vaselina pe lantul de la bicicleta si pana la motoarele si transmisiile autovehiculelor de toate dimensiunile, sau la articulatiile false ortopedice, lubrifiantii au facut, fac si vor face parte din existenta omului, atata vreme cat va exista miscare.

Lubrifiantul este, conform utilizarii uzuale a termenului, o substanta de cele mai multe ori lichida, care se introduce intre doua suprafete in miscare pentru a reduce frictiunea, a imbunatati eficient a si a diminua uzura acestora. De asemenea, mai ales in cazul motoarelor si a transmisiilor, una dintre cele mai mari si mai importante aplicatii, lubrifiantii pot avea functia de a dizolva si transporta particulele reziduale. În general, lubrifiantii contin 90% ulei, de cele mai multe ori obtinut din petrol (ulei mineral) si sub 10% aditivi. Ca ulei de baza, pot fi folosite de asemenea, uleiuri vegetale sau sintetice, cum ar fi esterii, substantele siliconice etc. Aditivii reduc frictiunea si uzura, cresc viscozitatea, rezistenta la coroziune si oxidare sau contaminare. În afara de starea lichida, care include emulsiile si suspensiile, lubrifiantii de toate categoriile pot fi si in stare gazoasa sau solida, prezentandu-se si sub forma unor unsori sau adezivi. În acest articol, vom pune accentul pe lubrifiant ii lichizi pentru motoare sau pentru transmisii. Din punctul de vedere al aditivilor, acestia pot fi antioxidanti, detergenti, substante anti-uzura, substante impotriva coroziunii sau ruginii, agenti care previn formarea spumei, elemente care imbunatatesc indexul de viscozitate, emulsificatori etc.

Specificatii

Lubrifiantii trebuie sa indeplineasca o anumita specificatie, reprezentata printr-un logo, simbol sau denumire specifica. Un exemplu al acestei notari este specificatia SAE (Societatea Inginerilor Auto) de viscozitate. Pentru proprietatile de lubrifiere, in America exista denumirea API (Institutul American de Petrol), iar in Europa – ACEA (European Automobile Manufacturers Association – Asociatia Europeana a Producatorilor de Automobile). De asemenea, multi producatori de autovehicule recomanda un nivel minim (sau optim) de performanta pentru lubrifiantii folositi pentru motoarele lor, publicand liste cu lubrifianti testati si aprobati (OEM). De cele mai multe ori, etichetele lubrifiantilor contin o lista cu conformitati OEM, de exemplu Mercedes-Benz, MAN, Volvo, Cummins etc.

Pericol pentru mediu

La ora actuala, se estimeaza ca, dupa utilizare, aproximativ 40% din lubrifianti sunt deversati direct in mediul inconjurator. Majoritatea statelor au adoptat legislatii specifice privind acest domeniu, mai ales in conditiile in care doar o cantitate mica de ulei de motor ars poate polua o cantitate mare de apa.

Masurile de tratare a reziduurilor includ distrugerea acestora prin arderea in calitate de combustibil pentru producerea electricitatii, reciclarea, tratarea apelor reziduale. Nici una dintre aceste metode nu este complet „curata“, arderea degajand poluanti in aer si rezultand in cenuse toxice. Totusi, reciclarea ramane cea mai viabila solutie, mai ales in conditiile tehnicilor actuale de filtrare, care fac posibila inlaturarea particulelor si aditivilor, pentru a ramane doar uleiul de baza, desi sunt foarte costisitoare. Uleiul reciclat este insa considerat a avea o calitate inferioara.

Uleiuri pentru motoare diesel

ACEA (Asociatia Europeana a Constructorilor de Automobile)

ACEA E1 Motoare cu solicitari reduse (din anul 2000, nu se mai foloseste)

ACEA E2 Motoare cu solicitari normale

ACEA E3 Motoare cu solicitari severe, intervale mari de schimbare a uleiului

ACEA E4 Motoare cu solicitari foarte severe, intervale mari de schimbare a uleiului, pentru EURO 2

ACEA E5 Motoare cu solicitari foarte severe, intervale mari de schimbare a uleiului, EURO 3

ACEA B1 Uleiuri speciale cu nivel redus HTHS (High Temperature High Shear – temperatura mare), pentru reducerea consumului de combustibil

ACEA B2 Pentru motoare cu solicitari normale

ACEA B3 Pentru reducerea consumului de combustibil, pentru solicitari foarte severe

ACEA B4 Uleiuri de inalta calitate, pentru motoarele diesel, cu injectie directa si turbocompresor pentru autoturisme

ACEA B5 Uleiuri speciale cu nivel redus HTHS si performanta ridicata (nu sunt aprobate de toti constructorii)

Aplicatii lubrifianti lichizi

Automobile:

– Uleiuri pentru motoare diesel sau pe benzina

– lichid de transmisie

– lichid pentru cutia de viteze

– lichid de frana

– lichide pentru sisteme hidraulice

Uleiuri industriale:

– uleiuri hidraulice

– uleiuri pentru compresoare de aer

– uleiuri pentru compresoare de gaz

– uleiuri pentru rulmenti si sisteme de circulare

– uleiuri pentru compresoare frigorifice

– uleiuri pentru turbine de abur sau de gaz

Aviatie:

– uleiuri pentru motoare cu turbine de gaz

– uleiuri pentru motoare cu pistoane

Naval:

– uleiuri pentru cilindri

– uleiuri pentru motoare cu pistoane etc

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.