Mai bine cu banii la bancă!?

Un recent studiu Coface privind situaţia financiară a sectorului de transporturi ne-a atras tuturor atenţia. Nu putem spune că datele prezentate reprezintă o surpriză. Totuşi, chiar dacă ştim situaţia din piaţă, nu putem privi cu detaşare faptul că 71% dintre firme prezintă risc peste medie de intrare în insolvenţă (o treime dintre ele prezintă risc ridicat). Sau faptul că 42% dintre companiile de transport au raportat pierdere în 2013, iar rezultatul net înregistrat la nivel de sector a fost de 1%. În aceste condiţii, te întrebi: de ce ar mai investi cineva în acest sector? Într-un cont la bancă, sumele aferente investiţiilor ar aduce o dobândă mai mare. Cum s-a ajuns aici este deja istorie – concurenţa agresivă şi adesea neloială, numărul mare de firme de transport, lipsa de bariere la intrarea şi ieşirea din piaţă… Iar toate acestea sunt completate de uşurinţa cu care un client poate înlocui un transportator cu altul. La ora actuală, cele mai multe firme de transport au probleme cu lichidităţile şi se confruntă cu un grad mare de îndatorare. Încasarea facturilor la termene lungi şi riscurile mari de neîncasare plasează firmele într-o zonă extrem de sensibilă la orice fel de şocuri. Conform studiului Coface, 4.295 de companii şi-au încetat activitatea în 2013, având o medie de 12 ani de activitate. Aproximativ tot atâtea companii s-au înfiinţat cumulat în 2011 şi 2012. Datele sunt cu atât mai îngrijorătoare cu cât anul 2014 a adus noi probleme pentru transportatori, legate de creşterea costurilor şi scăderea volumului de mărfuri transportate. Ca în fiecare an, în această lună, debutează concursul Romanian Transport Company of the Year (RTCY). O nouă oportunitate de a intra în contact cu cele câteva zeci de firme de transport care ne-au fost recomandate pentru acest concurs şi a lua pulsul pieţei. Mai mulţi km parcurşi, o mai bună organizare, instrumente tot mai performante pentru urmărirea şi evaluarea activităţii, reducerea costurilor (în special a consumului de carburant) sunt câteva dintre direcţiile urmărite de firmele performante din domeniul transporturilor. Fără îndoială, nu există o reţetă unică a succesului, lucru demonstrat inclusiv de cei şapte finalişti ai RTCY 2014. Totuşi, există câteva aspecte asupra cărora merită să medităm, inclusiv în legătură cu datele din analiza Coface.

Concurenţa acerbă şi dezechilibrele din piaţă diminuează nepermis de mult profitabilitatea. Astfel, o soluţie logică pare să fie specializarea – accesarea unor nişe cu mai puţini jucători şi un grad cât mai mare de complexitate. În aceste condiţii, chiar dacă efortul operaţional creşte, se creează legături mai puternice cu clienţii care nu mai pot schimba furnizorul de servicii de transport cu mare uşurinţă. În acest sens, transportatorii ar trebui să încerce, în măsura posibilităţilor, să îşi cerceteze şi selecteze clienţii, atât pentru a diminua riscul de neîncasare, cât şi pentru a ajunge să propună acestora soluţii pertinente de creştere a calităţii serviciului prestat. Astfel, pot apărea parteneriatele.

Este greu de înţeles de ce multe companii de transport ezită în a-şi deschide propria casă de expediţii. Cel puţin astfel ar avea un dialog mai viu cu clienţii de transport – actuali sau potenţiali. Şi în orice caz, casele de expediţii funcţionale obţin la ora actuală profituri mult mai consistente decât transportatorii. Finaliştii RTCY ne mai fac o recomandare, oferind propriul exemplu. Succesul pe piaţă este asigurat nu numai de relaţiile companiei cu furnizorii şi clienţii, ci mai ales de organizarea internă. Este nevoie de crearea unor sisteme care să eficientizeze munca fiecărui angajat, care să transforme tot mai mult imprevizibilul în proceduri bine stabilite şi care să ferească firma de sincope în contextul fluctuaţiei ridicate a forţei de muncă.

Împreună mişcăm lucrurile!

 

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.