Ministrul Sorin Bușe explică Strategia de siguranță rutieră

Ministrul Transporturilor, Sorin Bușe, a explicat, într-o conferință de presă, direcțiile de acțiune ale Strategiei Naționale de Siguranță Rutieră, document aprobat, recent, prin HG 755/2016.

România are pentru prima dată o astfel de strategie iar „subiectul este foarte important și, de asemenea, unul complex, pentru că implică multe elemente, de la șofer, la mașină și la drumuri”. „Este un domeniu pe care eu, personal, l-am cunoscut înainte, pentru că a făcut parte din atribuțiile mele profesionale, ca producător și proiectant de vehicule pentru General Motors, Toyota și Renault. Dar, acolo, acest subiect privea mașina; ce poate face ea ca să protejeze pasagerul, iar, automat, era implicat drumul și reacțiile normale ale omului în acest context. Astfel, am descoperit importanța conducerii preventive”, a precizat Sorin Bușe.

Ministrul Transporturilor are în plan reducerea la jumătate a numărul de decese din traficul rutier până în 2020, față de evaluările înregistrate în 2010, prin aplicarea Strategiei Naționale de Siguranță Rutieră 2016 – 2020. La acest document se lucrează din 2011, dar abia în acest an a fost finalizat şi aprobat. Strategia are mai multe direcții de acțiune, printre care cercetarea, siguranța vehiculelor, transportul și mobilitatea, siguranța infrastructurii rutiere.

Costuri sociale actualizate

Pe cercetare, Ministerul Transporturilor are în vedere „actualizarea costurilor sociale ale accidentelor rutiere, stabilirea viziunilor și a obiectivelor detaliate de siguranță rutieră, colectarea, analiza și diseminarea datelor statistice, implementarea unui sistem de monitorizare și evaluare a siguranței rutiere, îmbunătățirea cercetării, dezvoltării și transferului de cunoștințe”.

La capitolul formare în domeniul siguranței rutiere, Ministerul Transporturilor vizează lansarea, împreună cu Ministerul Educației, a unor programe universitare și post-universitare și de formare pentru auditori de siguranță rutieră, managementul traficului rutier, mobilitate urbană, reconstituirea accidentelor și psihologia transporturilor.

Evaluări psihologice şi medicale mai bune

Totodată, împreună cu Ministerul Sănătății și cu organizații profesionale ale psihologilor, MT are în vedere îmbunătățirea evaluării medicale și psihologice a candidaților pentru obținerea permisului de conducere. Acestea sunt „evidențe medicale integrate și accesibile pentru organismele interesate, stabilirea profilului psihologic al candidatului în vederea pregătirii lui și programe de conducere preventivă, de consiliere”. Pe de altă parte, se urmărește reducerea perioadelor de efectuare a verificărilor medicale a conducătorilor auto în vârstă și obligativitatea absolvirii învățământului minim obligatoriu de 11 clase (10 clase fără clasa zero).

În ceea ce privește siguranța autovehiculelor, aceasta se referă la introducerea inspecțiilor tehnice de siguranță pentru repunerea în circulație a celor implicate în accidente rutiere. De asemenea, strategia prevede efectuarea de cercetări pe vehicule implicate în accidente, privitoare la comportamentul subansamblurilor și sistemelor în caz de accident și la modul de restabilire a parametrilor lor.

Curse regulate şi transport combinat

Pe transport și mobilitate, se are în vedere creșterea siguranței transportului rutier de mărfuri și de persoane prin curse regulate și promovarea transportului combinat. Tot la acest capitol, este vorba despre revizuirea reglementărilor de dezvoltare urbană: autostrăzi și centuri ocolitoare, limitarea extinderii intravilanului, restricționarea construirii adiacente arterelor de tranzit și ocolitoare.

Siguranța infrastructurii rutiere prevede îmbunătățirea managementului în acest domeniu, respectiv tratarea punctelor negre și actualizarea standardelor de construcție a drumurilor. La siguranța drumurilor publice, se are în vedere controlul și sancționarea administratorilor/executanților, pentru neasigurarea viabilității drumului în condiții de siguranță, și inspecții de siguranță rutieră periodică și la accidentele grave. Se are în vedere realizarea de amenajări speciale destinate participanților la trafic vulnerabili: elaborarea de standarde privind pistele pentru bicicliști, introducerea de cerințe de proiectare privind separarea traficului motorizat de cel nemotorizat.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.