Nici un camion nu respecta greutatea pe osie

RADU BERCEANU:

„Nici un camion nu respecta greutatea pe osie“

Ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Radu Berceanu, a explicat, cu ocazia „Intalnirilor ZIUA“, stadiul in care se afla Planul National de Autostrazi si a scos in evidenta importanta respectarii masei maxime autorizate in cazul vehiculelor comerciale.

„Avem lucrat un Plan National de Autostrazi. Eu am tot spus din 2006 ca este importanta ideea de plan, pact – care sa treaca peste schimbari politice, ministrii si guverne. Initial, s-a mers pe lege, pe Programul National de Amenajare a Teritoriului, cu care am fost in vara lui 2006 in Parlament, punandu-mi sperante mari ca asa stabilim ce facem in urmatorii 10 ani. Dar, rezultatul a fost dezastruos“, a afirmat Radu Berceanu, explicand ca parlamentarii au introdus autostrazi in judetele pe care le reprezentau. „M-am ales cu o harta care are autostrazi peste tot – buna doar de pus pe un raft – asadar, fara nici un plan. E o colectie de dorinte. S-au facut aranjamente intre parlamentari, indiferent din ce partid erau, si s-a umplut harta de autostrazi. Nu a mers cu legea si nici nu cred ca o sa mearga. Asa ca a ramas ideea unui plan, pact, Master Plan, asemenea celui de la Educatie“, a aratat ministrul, precizand ca exista un astfel de plan. Ministrul Transporturilor a mentionat ca acesta va fi discutat cu presa si cu societatea civila si abia apoi in Guvern, pentru ca, ulterior, sa fie gasita o formula pentru a fi asumat de partidele politice.

Multi bani pusi pe tapet

„Ceea ce este prins in acest plan, si va fi important de discutat cu toata lumea, este partea financiara – pentru ca sunt doua etape – pana in 2013 – si 2013-2020. Vor fi niste cifre estimative, care sunt mari. Nu trebuie sa se mai discute doar despre trasee, dorinte, si nimeni sa nu discute si de partea de bani. Eu am adus in discutie de fiecare data si aspectele financiare. Daca se face acest pact – el nu trebuie sa aiba numai harti si trasee. Problema este si sustinerea financiara, de unde se iau banii pentru fiecare tronson. Aceasta va crea probabil o anumita emotie. Pentru ca aici ajungem imediat la plata“, a subliniat Radu Berceanu. El a adaugat ca exista, de asemenea, conditionari legate de capacitatea mediului de afaceri romanesc de a trece la un astfel de efort dintr-o data: „de exemplu, nu sunt balastiere… si, atunci, trebuie sa porneasca pe o panta… sau, nu sunt camioane… si tot asa“.

Transportatorii romani se adapteaza la mediu

„Multa lume ma intreaba cum e cu autostrazile cu plata. Raspunsul e simplu: autostrazile sunt si vor fi intotdeauna cu plata. Exista, insa, doua variante mari de plata. Prima o reprezinta varianta asa-zis pausala – unde plateste tot poporul taxe si impozite la bugetul de stat. Luam doua miliarde si investim in autostrazi si atunci plateste si nu stiu ce baba care si-a cumparat ceva de la magazinul din sat – si achita TVA – desi ea nu are permis de conducere, masina si nici nu a calcat vreodata pe autostrazi. Ceea ce nu e corect. Cealalta varianta este cea prin care platesc cei care folosesc autostrazile. Exista sisteme de plata moderne, aflate in curs de testare, si care, pana cand terminam noi autostrazile, vor fi verificate. Sigur ca toate aceste sisteme, ca si alte reguli, functioneaza in Germania, Franta, Italia, Austria si multa lume se asteapta ca o sa functioneze si la noi. Am observat insa ca aceasta presupunere s-a dovedit uneori nefunctionala. De ce? Pentru ca acolo functioneaza cu nemti, austrieci, francezi etc – care nu inventeaza tot felul de chestii, care nici nu se gandesc ca ai putea sa rupi gardul si sa intri pe nu stiu unde. Iar la noi ar trebui sa functioneze cu romanii cu imaginatie proverbiala. Transportatorii romani, dar si de alte feluri, se adapteaza la mediul in care isi desfasoara activitatea“, a spus Radu Berceanu. Ministrul Transporturilor a argumentat ca, in strainatate, soferii romani isi cumpara tot ce le trebuie si platesc toate taxele, in timp ce in Romania lucrurile stau exact pe dos. „Aceiasi soferi foarte disciplinati si corecti incalca totul. Si, daca politia indrazneste cumva sa-i opreasca, dau telefon imediat patronului lor care, intamplator, are o pila la un ziar, la un post de televiziune sau la seful politiei si gata… s-a rezolvat. Drept urmare, chestiunea asta cu disciplina si cu adaptarea e in ambele sensuri. La fel e si in cazul constructorilor – care, pe la ei, pe acolo, respecta absolut totul si au santiere curate… cu de toate, iar aici, pe aceiasi constructori ii gasesti intr-o jale si o nenorocire“.

Propunere pentru carausi

Evidentiind problema supraincarcarii camioanelor, Radu Berceanu a propus un parteneriat intre Ministerul Transporturilor si carausi. „Propun un parteneriat intre transportatori si Minister, in care, la primul punct, sa stabilim ca acela care e gasit cu mai mult decat trebuie greutate pe osie isi da singur foc la camion sau este exclus din asociatia transportatorilor si nu mai are voie sa faca transport niciodata. Pentru ca nu este nici un camion care respecta greutatea pe osie. Ei darama strazile alea amarate pe care le avem si, pe partea cealalta, plang ca nu sunt strazi si drumuri bune“, a concluzionat ministrul de resort.

– Radu Berceanu, despre transportul de persoane prin servicii regulate:

„In acest moment, ne aflam cu descentralizarea in aceeasi faza in care eram acum 10 ani cu privatizarea. Daca in urma cu 10 ani, privatizarea rezolva orice problema, acum descentralizarea rezolva totul. Dar, dupa cum s-a constatat, nici privatizarea nu a rezolvat toate problemele, nici descentralizarea nu le va rezolva pe toate… Un transport civilizat, ca in multe alte tari, nu se face decat cu restrictii, cu pedepse, cu reguli, care se si aplica. Altfel, fiecare incearca sa-si faca mai mult loc“.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentPietonii in colimator
Articolul următorHOLLAND by bike

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.