NORME EURO V din octombrie

Normele EURO V devin obligatorii de la 1 octombrie 2009 pentru vehiculele comerciale grele (cu masa de referinta mai mare de 2.610 kg) aflate la prima inmatriculare, la un an dupa ce restrictiile au fost introduse pentru omologarile de tip.

„În general, intre momentul in care intra in vigoare o norma noua de poluare pentru omologarile de tip, respectiv pentru vehiculele aflate la prima inmatriculare, exista o diferenta de un an“, ne-a explicat Cristian Uta, sef Departament Reglementari, Instruire si Cooperare Internationala din cadrul Registrului Auto Roman (RAR). El a precizat ca obligativitatea privind omologarea de tip EURO V a fost introdusa la 1 octombrie 2008, ceea ce inseamna ca orice autovehicul dintr-un tip nou, fabricat de un producator de vehicule grele, trebuie, in prezent, sa corespunda normei EURO V in ceea ce priveste emisiile poluante.

„Tipurile omologate anterior conform normei EURO IV pot fi comercializate si inmatriculate in continuare pana la 1 octombrie 2009, termenul la care intra in vigoare restrictiile privind prima inmatriculare. Altfel spus, transportatorii pot, inca, achizitiona si inmatricula autovehicule grele EURO IV omologate anterior lunii octombrie 2008, in conditiile in care RAR eliberaza cartea de identitate pana la 30 septembrie 2009“, a aratat Cristian Uta, subliniind ca pe transportatori ii intereseaza sa obtina o carte de identitate valabila.

Reguli la sfarsit de serie

El a mentionat insa ca si dupa 1 octombrie 2009 vor mai putea fi comercializate si inmatriculate autovehicule EURO IV, prin intermediul procedurii nationale de sfarsit de serie. Astfel, se admite ca autovehiculele care au fost produse inainte de data de intrare in vigoare a unor astfel de restrictii, dar care, din anumite motive, nu au fost comercializate, sa mai poata fi inmatriculate o anumita perioada de timp. „Este vorba despre autovehicule produse pana in luna septembrie 2009, care nu au fost inmatriculate pana la 1 octombrie 2009, iar din acest punct de vedere exista o limitare de volum si una temporala. Prima impune o limita de 30% din numarul vehiculelor vandute in anul anterior sau de 100 de unitati in cazul in care cifra obtinuta prin aplicarea procentului de 30% este mai mica. Limitarea temporala este de 12 luni pentru vehicule complete si de 18 luni pentru vehicule completate, comercializate sub forma de autosasiu si preluate de un alt producator (carosier) care monteaza o caroserie“, a explicat Cristian Uta. Oficialul RAR a mai spus ca procedura de sfarsit de serie nu se aplica automat, ci pe baza unei cereri depuse de producator sau reprezentantul acestuia, in care acesta precizeaza pentru ce tipuri de vehicule solicita aplicarea ei si pentru ce numar de unitati.

„Noi vom verifica, la randul nostru, evidentele RAR si le vom comunica numarul de vehicule pe care il vor putea pune pe piata. Ei trebuie sa ne anunte la inceput seria vehiculelor, pentru ca procedura implica faptul ca vehiculele trebuie sa existe si sa fie pe teritoriul Romaniei. Putem realiza verificari prin sondaj privind existenta vehiculelor, pentru ca ideea este sa nu apara vehicule produse dupa aceasta data. Noi am avut discutii cu producatorii si reprezentantii acestuia privind procedurile care vor trebui aplicate si nu au ridicat probleme“.

Cristian Uta a afirmat ca restrictiile privind normele de poluare nu se aplica insa vehiculelor second-hand deja inmatriculate in UE. „Pentru vehiculele second-hand din UE, nu se aplica astfel de restrictii. Apar numai limitari din punct de vedere al taxarii“, a concluzionat oficialul RAR.

– Atunci cand achizitioneaza un vehicul, transportatorii trebuie sa aiba grija sa posede o carte de identitate valabila. Daca au dubii, pot solicita asistenta RAR in ceea ce priveste valabilitatea omologarii.

– Masa de referinta a autovehiculului  reprezinta: masa proprie a autovehiculului, din care se scade masa conducatorului auto de 75 kg si se adauga o masa de 100 kg.

Noi cerinte

În perioada urmatoare, pe termen mediu vor intra in vigoare cerinte noi privind camioanele si autobuzele, impunandu-se echiparea cu:

– sisteme electronice de control al stabilitatii (incepand cu 2011)

– sisteme de franare de urgenta (incepand cu 2013)

– sisteme de avertizare a depasirii benzii de rulare (incepand cu 2013).

De la 1 aprilie 2009, la inspectia tehnica periodica se verifica echiparea autovehiculelor utilitare cu masa totala peste 3,5 tone inmatriculate dupa 1 ianuarie 2000 cu oglinda retrovizoare exterioara cu unghi mare de vizibilitate (clasa IV) si oglinda retrovizoare exterioara de proximitate (clasa V)

– conform Directivei 2007/38/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 11 iulie 2007.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.