Patru luni si jumatate de libertate

Uniunea Europeana a decis restrictionarea cabotajului la nivelul statelor membre exact in anul in care ar fi trebuit sa aiba acces nelimitat la piata comuna tarile care au aderat in ultimul val. De la 1 ianuarie, insa, si pana pe 14 mai (cand intra in vigoare reglementarile privind cabotajul din pachetul rutier), carausii romani pot transporta fara restrictii in UE.

 

Noile regulamente incluse in pachetul rutier recent publicat in Jurnalul Uniunii Europene vor introduce in cel mult 2 ani modificari importante in relatia dintre caraus si autoritati. Dupa ce, in numarul anterior, am trecut in revista pe scurt cateva dintre elementele prevazute de legislatia europeana proaspat avizata, revenim pentru precizari suplimentare. Probabil unul dintre cele mai atent urmarite segmente, cabotajul, ar trebui sa suporte restrictii suplimentare din 14 mai 2010. Asa cum precizam si in numarul trecut, este vorba despre introducerea unei limitari temporare de 7 zile petrecute fara intrerupere pe teritoriul national al unui stat membru UE, perioada in care nu pot fi realizate mai mult de 3 operatiuni de transport. „Între 1 ianuarie (n.r. momentul in care se liberalizeaza cabotajul pentru Romania) si 14 mai insa, notiunea de cabotaj este nelimitata. Acest lucru este valabil si pentru operatorii romani care vor sa transporte in UE, dar si pentru carausii din afara Romaniei care doresc sa abordeze teritoriul nostru national“, ne-a explicat Sorin Sirbu, director al Directiei de Transport Rutier (DTR) din cadrul ministerului de resort. El a adaugat ca exista, totusi, unele state membre, cum este cazul Frantei, care au adoptat prevederile restrictive prevazute in regulamentul european inca de la sfarsitul acestui an.

Capacitatea financiara ramane in discutie

În discutie pentru urmatorii doi ani (perioada in care Romania ar trebui sa adopte o Lege a transporturilor in conformitate cu noile prevederi europene) sunt si prevederile privind capacitatea financiara. „Unul dintre domeniile pe care trebuie sa le definim se refera la capacitatea financiara. În aceasta privinta, parerile asociatiilor patronale din domeniu sunt impartite, pro si contra pastrarii asigurarii ca document admis pentru indeplinirea acestei conditii“, a mentionat Sorin Sirbu.

El a precizat ca legislatia europeana admite, prin derogare, posibilitatea de a demonstra capacitatea financiara prin asigurare emisa de o societate de profil. Aceleasi reglementari arata insa ca fiecare stat membru este liber sa impuna conditii mai stricte. „Vom negocia cu patronatele. Dar, la baza deciziei noastre, va sta inclusiv un studiu pe care l-am solicitat ARR pentru a vedea in ce stadiu ne aflam. Exista, insa, o problema. Daca vom decide sa fim foarte restrictivi privind accesul la piata, am putea bloca intrarea firmelor romanesti mai putin capitalizate si am deschide calea firmelor straine sa acapareze piata romaneasca exploatand acest moment“, a subliniat directorul DTR.

Registrul electronic va functiona in 2 ani

În paralel, se va institui registrul electronic de abateri, care trebuie sa fie functional la sfarsitul lui 2011 si in cadrul caruia abaterile vor fi impartite in 3 categorii (pe care Romania nu le monitorizeaza in prezent printr-un singur organism): abateri privind starea tehnica (grave, medii si de risc mic), pentru incarcatura, si privind legislatia sociala. „Noi avem o problema. Legislatia privind drumurile este creata pentru protectia infrastructurii, iar cantarirea are ca obiectiv exclusiv protectia infrastructurii.

Conform legislatiei europene, devine foarte important, din punctul de vedere al sigurantei rutiere, controlul privind depasirea sarcinii constructive a autovehiculului. Vor fi verificate toate autovehiculele de peste 3,5 tone, dar acum nici macar nu avem reglementari in domeniu. În noua lege a transporturilor, va trebui sa prindem neaparat acest aspect“, a afirmat directorul DTR. El a mentionat ca vor fi, de asemenea, instituite prevederi noi privind onorabilitatea persoanei desemnate, care va raspunde solidar cu administratorul firmei de transport si care, pentru abateri grave prevazute in registrul electronic, isi va putea pierde aceasta calitate pentru cel putin 2 ani.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.